Piszemy o wszystkim, co ważne

Codziennie coś nowego. Bądź w centrum wydarzeń.

Subskrybuj
Wystawy

Oko wybiera

Henri Cartier-Bresson, Europejczycy, Królikarnia, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, wystawa czynna do 16 listopada

Gdyby stworzono ranking najwybitniejszych fotografików XX w., z pewnością znalazłby się w pierwszej piątce, może nawet pod numerem jeden. Człowiek-legenda, niedościgły mistrz fotografii reportażowej, której poświęcił niemal całe swoje długie życie (94 lata, zmarł w 1994 r.). Cartier-Bresson pozostawił po sobie 700 tys. zdjęć. Każdy kadr przygotowywał bardzo starannie, wytrwale polował na najlepsze ujęcie. „To oko wybiera obiekt, a aparat ma tylko wykonać pracę” – tę jego prawdę dziś już lekceważy się niemal powszechnie.

Najważniejszą zasadą było dla niego uchwycenie tzw. momentu decydującego, który wyrażał kwintesencję sytuacji. A ponieważ ową sztukę opanował do perfekcji, do dziś zachwycamy się jego pracami, które uwodzą widza niezwykłym klimatem, perfekcyjną kompozycją, uniwersalną symboliką. Zawsze są utrafione w ten ułamek sekundy, który odróżnia fotografię wybitną od co najwyżej dobrej czy ciekawej. W Warszawie wystawiono 163 jego prace z cyklu „Europejczycy”, obrazującego życie w różnych krajach starego kontynentu po zakończeniu II wojny światowej. I obok żadnego z tych zdjęć nie da się przejść obojętnie.

 

Reklama

Czytaj także

Niezbędnik

Prawda według filozofów

Prawda jest cechą zdania. Po prostu. Jej przeciwieństwem jest fałsz. Zdanie może być prawdziwe, fałszywe albo nie wiadomo jakie. Tylko jak to stwierdzić? Dzięki czemu mamy pewność, że o jednych zdaniach daje się powiedzieć, że są prawdziwe lub fałszywe, a o innych nie?

Magdalena Środa
04.04.2017
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną