Podczas spotkania dyskutowano o tym jakie znaczenie w erze globalizacji ma skuteczna komercjalizacja innowacyjnych rozwiązań i technologii, która decyduje o przewagach konkurencyjnych gospodarek. Promowanie na zagranicznych rynkach rodzimych firm o największym potencjale innowacyjnym ma szczególne znaczenie dla kreowania pozytywnego wizerunku Polski na świecie, a także dla wzmacniania międzynarodowej pozycji tych firm.
Takich mechanizmów wsparcia umożliwiających rozwój innowacji potrzebują zwłaszcza krajowi producenci leków. Bez takich efektywnych działań w obszarze promowania polskich produktów i rozwiązań poza krajem, polska branża farmaceutyczna nie ma szans konkurować z globalnymi graczami.
– Rodzime przedsiębiorstwa, by się rozwijać i konkurować na rynkach międzynarodowych, potrzebują dyplomacji ekonomicznej, a także silnej pozycji na rynku macierzystym, budowanej także dzięki instrumentom systemowego wsparcia, takim jak obiecywany przez rząd Refundacyjny Tryb Rozwojowy – mówiła podczas dyskusji Katarzyna Dubno, dyrektor ds. relacji zewnętrznych i ekonomiki zdrowia w firmie farmaceutycznej Adamed.
Adamed dołączył do globalnego wyścigu w obszarze innowacji na początku XXI wieku i konsekwentnie wzmacnia swoją pozycję na rynkach zagranicznych. Dzisiaj ma 9 przedstawicielstw zagranicznych, a produkty firmy dostępne są na 70 rynkach. W 2017 r. firma dokonała akwizycji wietnamskiej firmy Dat Vi Phu Pharmaceutical – jednej z najszybciej rozwijających się firm farmaceutycznych w Wietnamie. Ta inwestycja stała się platformą do rozwoju na rynkach Azji Południowo-Wschodniej. W 2019 roku Adamed kupił także pakiet udziałów włoskiej spółki Ecupharma i otworzył swoje przedstawicielstwo we Włoszech.
Współpraca z placówkami dyplomatycznymi we wspieraniu aktywności polskich firm farmaceutycznych na rynkach zagranicznych jest ważnym czynnikiem prorozwojowym. Dyplomacja ekonomiczna obejmuje m.in. wsparcie informacyjne i organizacyjne, interwencje w przypadku dyskryminacji lub naruszania prawa, a także wsparcie transakcji handlowych czy projektów inwestycyjnych.
W sesji panelowej wzięli również udział: Katarzyna Kwiecień, dyrektor departamentu wsparcia eksportu z Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR), Artur Wiza, przewodniczący rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji oraz Maciej Kołtoński, dyrektor ds. komunikacji i strategii Fundacji Startup Poland.