Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Nauka

Dyplomacja ekonomiczna ważnym elementem ekspansji zagranicznej polskich firm

Dyplomacja ekonomiczna ważnym elementem ekspansji zagranicznej polskich firm Dyplomacja ekonomiczna ważnym elementem ekspansji zagranicznej polskich firm Materiały partnera
W Ministerstwie Spraw Zagranicznych odbyła się sesja „Dyplomacja Ekonomiczna – Instrument polityki zagranicznej”, poświęcona działaniom dyplomatycznym ukierunkowanym na wspieranie innowacyjnych sektorów polskiej gospodarki oraz kształtowania jej pozytywnego wizerunku na świecie.

Podczas spotkania dyskutowano o tym jakie znaczenie w erze globalizacji ma skuteczna komercjalizacja innowacyjnych rozwiązań i technologii, która decyduje o przewagach konkurencyjnych gospodarek. Promowanie na zagranicznych rynkach rodzimych firm o największym potencjale innowacyjnym ma szczególne znaczenie dla kreowania pozytywnego wizerunku Polski na świecie, a także dla wzmacniania międzynarodowej pozycji tych firm.

Takich mechanizmów wsparcia umożliwiających rozwój innowacji potrzebują zwłaszcza krajowi producenci leków. Bez takich efektywnych działań w obszarze promowania polskich produktów i rozwiązań poza krajem, polska branża farmaceutyczna nie ma szans konkurować z globalnymi graczami.

– Rodzime przedsiębiorstwa, by się rozwijać i konkurować na rynkach międzynarodowych, potrzebują dyplomacji ekonomicznej, a także silnej pozycji na rynku macierzystym, budowanej także dzięki instrumentom systemowego wsparcia, takim jak obiecywany przez rząd Refundacyjny Tryb Rozwojowy – mówiła podczas dyskusji Katarzyna Dubno, dyrektor ds. relacji zewnętrznych i ekonomiki zdrowia w firmie farmaceutycznej Adamed.

Dyplomacja ekonomiczna ważnym elementem ekspansji zagranicznej polskich firmMateriały partneraDyplomacja ekonomiczna ważnym elementem ekspansji zagranicznej polskich firm

Adamed dołączył do globalnego wyścigu w obszarze innowacji na początku XXI wieku i konsekwentnie wzmacnia swoją pozycję na rynkach zagranicznych. Dzisiaj ma 9 przedstawicielstw zagranicznych, a produkty firmy dostępne są na 70 rynkach. W 2017 r. firma dokonała akwizycji wietnamskiej firmy Dat Vi Phu Pharmaceutical – jednej z najszybciej rozwijających się firm farmaceutycznych w Wietnamie. Ta inwestycja stała się platformą do rozwoju na rynkach Azji Południowo-Wschodniej. W 2019 roku Adamed kupił także pakiet udziałów włoskiej spółki Ecupharma i otworzył swoje przedstawicielstwo we Włoszech.

Współpraca z placówkami dyplomatycznymi we wspieraniu aktywności polskich firm farmaceutycznych na rynkach zagranicznych jest ważnym czynnikiem prorozwojowym. Dyplomacja ekonomiczna obejmuje m.in. wsparcie informacyjne i organizacyjne, interwencje w przypadku dyskryminacji lub naruszania prawa, a także wsparcie transakcji handlowych czy projektów inwestycyjnych.

W sesji panelowej wzięli również udział: Katarzyna Kwiecień, dyrektor departamentu wsparcia eksportu z Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR), Artur Wiza, przewodniczący rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji oraz Maciej Kołtoński, dyrektor ds. komunikacji i strategii Fundacji Startup Poland.

Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama