Polityka: Kilimandżaro jest wyzwaniem dla uczniów Waszej szkoły?
Małgorzata Skorupka-Ott: Okazuje się, że mają ambicję i chęć, by próbować wspinaczki tam, gdzie łatwo nie jest. Są zaprawieni w tego rodzaju ekspedycjach. Pokonywanie własnych słabości jest wpisane w misję naszej szkoły. A także nauka przetrwania w naturze, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, współpracy w grupie. Satysfakcja z takiej wyprawy przekłada się na poczucie pewności siebie, pozwala odkryć w sobie siły, o które często nawet się nie podejrzewamy. To bardzo ważne, zwłaszcza dla młodzieży, która wychowała się w dużych miastach, w komforcie cywilizowanego świata, gdzie codzienność była zorganizowana co do minuty i absolutnie przewidywalna.
P.: Nie byłoby tych wypraw, gdyby nie Pani zamiłowanie do wspinaczki górskiej, rozwijane latami umiejętności i doświadczenie.
M.S.-O.: To prawda. Moja pasja doprowadziła mnie do miejsca, w którym teraz jestem. To była długa droga, 20 lat konsekwentnych wyborów, podejmowania ryzyka, odwagi. W Stanach, jeszcze przed przeprowadzką do Szwajcarii, miałam okazję obserwować, jak funkcjonują programy edukacyjne w oparciu o sport. Wiele się wtedy nauczyłam i dziś to procentuje w naszym rodzinnym przedsięwzięciu edukacyjnym.
P.: Czy wśród uczniów są Polacy?
M.S.-O.: Teraz już tak, ale 15 lat temu prowadzenie naboru w polskich szkołach było trudne. Koncepcja, by 14-latka wysyłać do szkoły z internatem, zagranicę wydawała się dość kontrowersyjna. Dziś ta formuła edukacji i wychowania młodych ludzi dynamicznie się rozwija. Szwajcarska szkoła z internatem jest gwarancją zdobycia nie tylko wykształcenia na najwyższym poziomie, ale także międzynarodowych kontaktów, które w świecie biznesu są bezcenne. W tej chwili mamy kilkanaścioro uczniów z Polski, w tym stypendystów konkursu „Cambridge cLASs”.
P.: Skąd pomysł na ten projekt?
M.S.-O.: Pięć lat temu jedna z polskich absolwentek naszej szkoły dostała się na studia w Cambridge. Została tam prezydentem Cambridge University Polish Society i wtedy zwróciła się do mnie z pomysłem konkursu stypendialnego, adresowanego do uczniów pierwszych klas polskich liceów trzyletnich. Nazwaliśmy go „Cambridge cLASs”. Każdego roku dwójka laureatów otrzymuje stypendia ufundowane przez Leysin American School, które pokrywają koszty dwuletniego cyklu nauki, zakwaterowania i wyżywienia w LAS. Stypendyści kończą szkołę średnią, zdając maturę międzynarodową IB (International Baccalaureate), która ma na celu przygotowanie uczniów do podjęcia nauki na najlepszych uczelniach na świecie. Laureat trzeciej nagrody zostaje zaproszony do udziału w LAS summer edge, trzytygodniowym programie szkoły letniej w Szwajcarii.
P.: Za Wami już czwarta edycja, czyli konkurs obrasta w historię!
M.S.-O.: Bardzo się cieszę, że udało mi się przekonać inwestorów do tego przedsięwzięcia. Zależało mi na podtrzymaniu kontaktów z ojczystym krajem. Na pokazaniu młodym, ambitnym Polakom, że w życiu wszystko jest możliwe. W trakcie rozmów kwalifikacyjnych w Warszawie przeżywam momenty autentycznego wzruszenia – mamy fenomenalną młodzież! Zwłaszcza dziewczęta są silnie zmotywowane, chcą podbijać świat. Studia w Cambridge są w zasięgu ich możliwości.
W skrócie:
- Leysin American School – należy do szwajcarskiego projektu „Swiss Learning”. Obejmuje on szkoły spełniające najwyższe standardy międzynarodowej edukacji. Nauka i życie w LAS odbywa się w międzynarodowym środowisku – zarowno uczniowie, jak i nauczyciele, a także pracownicy administracji pochodzą z rożnych zakątkow świata.
- Do LAS uczęszcza obecnie ok. 300 uczniow z ponad 60 krajow świata.
- Szkoła powstała w 1960 r. i od tamtej pory kształciło się w niej 6000 uczniow. Placowka jest zlokalizowana w miejscowości Leysin, we francuskojęzycznej części Alp Szwajcarskich, niedaleko Jeziora Genewskiego. Wspaniała lokalizacja zapewnia słońce, świeże powietrze i piękne krajobrazy.
- Przedsięwzięcie od samego początku pozostaje w rękach rodziny Ottow. Już jej trzecie pokolenie jest zaangażowane w prowadzenie szkoły.
- Misją LAS jest kształcenie obywateli świata.
- Różnorodna oferta zajęć artystycznych i sportowych, zagranicznych podroży i projektow organizowanych przez szkołę wspiera wszechstronny rozwoj ucznia. Szkoła oferuje amerykański system nauczania oraz międzynarodową maturę IB.
- Absolwenci LAS kontynuują naukę na najbardziej prestiżowych uczelniach świata, takich jak Yale, Columbia, Brown czy Cambridge.
Więcej informacji: www.las.ch