Rynek

Pomaganie mamy w swoim DNA

Raport CSR: żywienie i sport w trosce o zdrowie dzieci

„Nestlé mocno angażuje się w program „Lekkoatletyka dla każdego!” przygotowany dla dzieci i młodzieży wszystkich klas szkoły podstawowej i gimnazjów”. „Nestlé mocno angażuje się w program „Lekkoatletyka dla każdego!” przygotowany dla dzieci i młodzieży wszystkich klas szkoły podstawowej i gimnazjów”. Nestlé
Rozmowa z Blanką Mellovą, kierownikiem Centrum ds. Żywienia, Zdrowia i Wellness w Nestlé Polska.
Blanka MellovaNestlé Blanka Mellova

15 maja miało miejsce wyjątkowe wydarzenie. Proszę opowiedzieć, co to było?
Nestlé jest jednym z największych producentów żywności na świecie. Nasze produkty są obecne w 191 krajach. To do czegoś zobowiązuje. Chcemy być odpowiedzialni i mieć wpływ na to, co się wokół nas dzieje. Chcemy, żeby ludzie również dzięki nam mieli lepsze życie i lepszą przyszłość. Taki też jest nasz cel strategiczny we wszystkich krajach, w których Nestlé działa. Realizujemy go poprzez różne działania – udoskonalamy receptury i profil żywieniowy naszych produktów czy też organizujemy programy edukacyjne mające inspirować i angażować ludzi do prowadzenia zdrowszego stylu życia. Szczególną uwagę poświęcamy dzieciom. To z myślą o nich stworzyliśmy program Nestlé for Healthier Kids (Nestlé dla zdrowszych dzieci). Wierzymy, że pomagając nowym pokoleniom prawidłowo się odżywiać i zachęcając je do aktywności fizycznej, w efekcie poprawimy jakość ich życia i przyczynimy się do tego, że będą zdrowsze w przyszłości.

Nestlé for Healthier Kids ruszył 15 maja. Program stanowi rodzaj parasola, pod którym znajdą się nasze dotychczasowe i nowe działania skierowane do dzieci. Opieramy je na sześciu zdrowych nawykach żywieniowych, których wprowadzenie w życie i przestrzeganie będzie miało pozytywne efekty dla zdrowia dzieci, i nie tylko. Te nawyki to: karm dziecko jak dziecko; jedz pożywne i różnorodne produkty; pij wodę; zarządzaj wielkością porcji; jedz posiłki z rodziną; baw się i bądź aktywny fizycznie.

A jak program Nestlé for Healthier Kids przekłada się na to, co robicie w Polsce?
Z myślą o dzieciach organizujemy lub jesteśmy partnerem takich inicjatyw, jak: „Lekkoatletyka dla każdego!”, „Żyj smacznie i zdrowo” czy „Wybieram wodę”. Każdy z tych projektów zrodził się z troski o zdrowie i kondycję fizyczną dzieci.

Najdłużej, bo od 2010 r., nasza marka Winiary organizuje program „Żyj smacznie i zdrowo” skierowany do dzieci z gimnazjów i starszych klas szkół podstawowych, którym chcemy pomóc w ich wyborach żywieniowych i pierwszych próbach kulinarnych. Nauczyć, jak gotować i przygotowywać zdrowe, proste posiłki. Jak je urozmaicać, jak bilansować, żeby wszystkie wartościowe składniki znalazły się w nich w odpowiednich proporcjach. Młodzi ludzie, dokonując pierwszych samodzielnych wyborów żywieniowych, często mają z tym problem. Trzeba im to mądrze wyjaśniać i pokazywać zalety zbilansowanej diety, i najlepiej, aby pracowały razem ze swoimi nauczycielami i wychowawcami, dla których przygotowujemy pomoce naukowe. Przez 7 lat wzięło w nim udział prawie 900 tys. uczniów z całej Polski.

Od trzech lat Nestlé mocno angażuje się w program „Lekkoatletyka dla każdego!” przygotowany dla dzieci i młodzieży wszystkich klas szkoły podstawowej i gimnazjów. Jego celem jest zachęcanie do aktywności fizycznej i szerzenie wiedzy o prawidłowym odżywianiu oraz nawadnianiu. Program organizowany jest przez Polski Związek Lekkiej Atletyki (PZLA) we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki i właśnie naszą firmą.

Zajęcia dla młodszych dzieci organizowane są w formie zabawy, żeby przyzwyczaić je do regularnych ćwiczeń. W klasach cztery–sześć sprawdzane są już sportowe predyspozycje uczniów, wspierane są sportowe talenty w różnych dyscyplinach oraz organizowane liczne zawody. Rolą Nestlé jest edukacja o prawidłowym odżywianiu i nawadnianiu. Od początku naszych działań w program zaangażowało się ponad 700 trenerów, którzy zostali przeszkoleni i wyposażeni w pomoce naukowe tak, aby przekazywać wiedzę swoim podopiecznym. W 2017 r. prowadzili zajęcia ze 130 tys. uczniów szkół podstawowych.

Kolejną inicjatywą z udziałem Nestlé jest program edukacyjny „Wybieram wodę”. Powstał on we współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki, które przygotowało odpowiednie zalecenia, jak ważną rolę w zachowaniu zdrowia ma prawidłowe nawodnienie. Chcemy wyrobić zarówno w młodych ludziach, jak i w ich rodzicach nawyk picia wody.

Ale jak przekonać dzieci i nastolatków do tego, by piły wodę, jadły warzywa i były bardziej aktywne?
To duże wyzwanie. Jak pokazują badania, dzieci w wieku szkolnym jedzą za mało warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych, z drugiej strony ich dieta zawiera dużo cukru i soli. Z badania przeprowadzonego w zeszłym roku w ramach programu „Lekkoatletyka dla każdego!” we współpracy z PZLA i z Wydziałem Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w grupie tysiąca 12- i 13-latków, które ćwiczą regularnie, i tych, które nie ćwiczą lub robią to rzadko, wynika, że 78 proc. dzieci regularnie ćwiczących ma odpowiednią wagę. Odsetek ten w grupie dzieci niećwiczących jest dużo mniejszy – 65 proc., a ok. 25 proc. z nich ma nadwagę.

Nie ma tu niestety jednej prostej recepty ani natychmiastowych efektów. Mamy świadomość, że w pierwszej kolejności w zmiany trzeba zaangażować te osoby, które mają największy wpływ na to, co dzieci jedzą, jakie uprawiają sporty, i jak spędzają czas wolny. I to robimy. Nasze działania – choć przygotowane z myślą o dzieciach – kierujemy przede wszystkim do rodziców, nauczycieli i trenerów. Jako mama czwórki dzieci, z własnego doświadczenia wiem, jak ważne jest uczenie dobrych nawyków.

We wczesnym etapie życia to rodzice mają największy wpływ na to, czym karmią swoje dzieci. Dieta i wielkość porcji powinny być dostosowane do wieku. To od rodziców zależy, czy wykształcą w dzieciach dobre nawyki, wprowadzając różnorodne i zbilansowane posiłki. To oni decydują, czy posiłki będą spożywane wspólnie.

Ogromną rolę w realizacji naszych programów odgrywają nauczyciele i trenerzy. To oni na szkolnym etapie życia dziecka stają się naturalnymi autorytetami. My dajemy im narzędzia. Przygotowujemy specjalne materiały edukacyjne, które mogą wykorzystywać na swoich lekcjach, a trenerzy dodatkowo przechodzą szkolenie. Zdobytą wiedzę mają przekazywać uczniom. Jeśli trener mówi, że trzeba jeść śniadania i pić wodę, to dzieci będą słuchały go bardziej niż rodziców. W pewnym momencie życia to nauczyciel i trener jest bardziej wiarygodny niż ktokolwiek inny.

Potrzebujecie więc partnerów do realizacji tych programów?
Chcąc odnosić sukces, musimy działać ponad podziałami, w partnerstwie biznesowym, publicznym, razem z organizacjami rządowymi i pozarządowymi. Na wszystkich lokalnych rynkach szukamy takich partnerów, którzy mają duże doświadczenie i wiedzę w propagowaniu różnych form aktywności fizycznej czy zdrowego stylu życia.

A co z takich programów ma firma Nestlé?
Od początku swojego ponad 150-letniego istnienia Nestlé dba o to, by wpływać na podnoszenie jakości życia każdego człowieka i każdej rodziny. To DNA naszej firmy. Farmaceuta Henri Nestlé wyprodukował mleko w proszku dla dzieci, których umieralność w tamtych czasach była bardzo wysoka, m.in. z powodu braku możliwości karmienia mlekiem matki. I od tego zaczęła się nasza historia. Niesienie pomocy innym zawsze było częścią naszej misji.

Bardzo dbamy o jakość i bezpieczeństwo. W naszych fabrykach wprowadzamy systemy jakości i szkolimy ludzi, żeby mogli bezpiecznie pracować. Współpracujemy z lokalnymi dostawcami, mając na uwadze rozwój rolnictwa i lokalnego biznesu. Najwyższe standardy jakości produkcji zapewniają, że towar, który trafia na rynek, jest tak bezpieczny, jak to tylko możliwe. Odpowiedzialność za produkty i ich bezpieczeństwo dla zdrowia konsumentów są dla naszej firmy bardzo ważne. Ale równie istotną kwestią jest odpowiedzialność za profil żywieniowy naszych produktów.

Co to takiego?
Na podstawie wytycznych światowych i lokalnych organizacji żywieniowych w naszym Centrum Naukowym (Nestlé Research Centre) opracowaliśmy dla różnych produktów odpowiednie profile żywieniowe. Dla przykładu, dla każdego produktu określamy, jaka powinna być odpowiednia porcja, i taką informację podajemy na opakowaniu. Dla tej porcji został określony odpowiedni profil żywieniowy, a więc, jaka powinna być wartość energetyczna i ile powinna zawierać tłuszczów ogółem, nasyconych kwasów tłuszczowych, cukru, białka, błonnika czy witamin.

Każdy produkt jest potem badany, porównywany do profilu żywieniowego, a wręcz tworzony tak, aby spełniał te określone wymagania. Już dziś 100 proc. naszych produktów dla dzieci spełnia ustalone wymagania. A prawie 80 proc. naszej sprzedaży stanowią produkty o odpowiednim profilu żywieniowym.

Stopniowo obniżamy w produktach zawartość soli, cukrów i tłuszczów nienasyconych, ale tak, aby nie zmienić drastycznie smaku i nie zniechęcić konsumentów do zakupów. I regularnie mierzymy, co i w jakim stopniu udało nam się poprawić.

A jakie są oczekiwania?
Nasze programy będą efektywne wtedy, gdy osoby, które podejmują ostateczne decyzje w kwestii żywienia dzieci, zechcą się zaangażować. Będą świadome swoich działań i decyzji. To niezwykle ważne, gdyż mamy bardzo ambitne plany i zobowiązania. W ramach Nestlé for Healthier Kids w skali globalnej i za pośrednictwem różnych działań chcemy do 2030 r. pomóc 50 mln dzieci w prowadzeniu zdrowszego stylu życia. W Polsce liczymy, że nasze działania obejmą 1,5 mln dzieci.

ROZMAWIAŁA ZOFIA LEŚNIEWSKA

Polityka 20.2018 (3160) z dnia 15.05.2018; Materiał edukacyjno-informacyjny; s. 46
Oryginalny tytuł tekstu: "Pomaganie mamy w swoim DNA"
Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Świat

Spór o Hagię Sophię w Stambule

Hagia Sophia znów znalazła się w samym centrum konfliktu politycznego. Ma pecha, bo od stuleci jest najlepszym miejscem w Turcji do toczenia wojen kulturowych.

Łukasz Wójcik
15.11.2016
Reklama