Rynek

Przegląd informacji rynkowych

Polskie ePłatności zawarło z Grupą Eurocash przedwstępną umowę zakupu 100 proc. udziałów w należącej do grupy spółce PayUp. Polskie ePłatności zawarło z Grupą Eurocash przedwstępną umowę zakupu 100 proc. udziałów w należącej do grupy spółce PayUp. Maarten Wouters / Getty Images
Carolina Garcia GomezMartin Malý/materiały prasowe Carolina Garcia Gomez

Wydarzenia

• Chińska firma Shanghai Electric Power Construction (jedna z największych na świecie w branży elektroenergetycznej) wygrała przetarg o wartości 1,03 mld zł na rozbudowę i unowocześnienie warszawskiej instalacji do produkcji energii z odpadów w stołecznym Zakładzie Unieszkodliwiania Stałych Odpadów Komunalnych. Po modernizacji warszawski zakład będzie mógł przetwarzać ponad 300 tys. ton zmieszanych odpadów komunalnych nienadających się do recyklingu i wytwarzać energię, która może zapewnić dostawy prądu dla kilkunastu tysięcy gospodarstw domowych. Inwestycja potrwa trzy lata.

• Centrum rozliczeniowe transakcji bezgotówkowych Polskie ePłatności zawarło z Grupą Eurocash (hurtowa dystrybucja produktów żywnościowych) przedwstępną umowę zakupu 100 proc. udziałów w należącej do grupy spółce PayUp (zarządza siecią terminali płatniczych w sklepach detalicznych). To trzecia inwestycja Polskich ePłatności w rozwój płatności elektronicznych w ciągu półtora roku. Wcześniej firma przejęła dostawcę płatności internetowych PayLane oraz sieć punktów płatniczych od Kolportera, stając się posiadaczem ponad 80 tys. terminali POS (umożliwiają akceptację kart płatniczych, doładowania telefonów, płatności rachunków czy bezpieczne płatności w internecie). Przejęcie PayUp zwiększy sieć terminali Polskich ePłatności do ok. 100 tys.

• Francuska Grupa Valeo (producent części dla branży motoryzacyjnej) zainwestuje co najmniej 179 mln zł w rozbudowę swojego zakładu w Chrzanowie (krakowska specjalna strefa ekonomiczna) i zatrudni ponad 100 nowych pracowników (w zakładzie pracuje już prawie 2 tys. osób). Produkowane są tu reflektory samochodowe dla takich marek, jak Mercedes, Porsche, VW, BMW, Volvo, Nissan, Audi, Renault, Opel, Toyota i Peugeot. Zakład w Chrzanowie to jedna z czterech fabryk Valeo w Polsce. Dwie są w Skawinie: jedna produkuje systemy chłodzenia silnika, druga – systemy wycieraczek. Trzeci zakład jest w Czechowicach-Dziedzicach, gdzie wytwarzane są systemy napędowe. Valeo zatrudnia w Polsce 7,5 tys. osób. Na świecie ma 184 zakłady i ponad 111 tys. pracowników.

• Od początku października będzie można wynająć, poprzez aplikację, nie tylko rower czy samochód osobowy, ale także auta dostawcze. Na polski rynek wchodzi CityBee, litewski operator carsharingu (wynajem samochodów na krótki czas), który udostępni klientom Fiaty Ducato, do wynajmu na minuty. Samochody będą pojawiać się stopniowo w największych polskich miastach. CityBee działa w Europie Środkowo-Wschodniej od 2012 r. Na Litwie oferuje 800 samochodów osobowych i dostawczych różnych modeli oraz rowery.

• Udzielająca pożyczek przez internet firma Vivus zmienia profil działalności. Dotychczas skupiała się na pożyczkach do 7,5 tys. zł spłacanych w jednej racie. Teraz będzie oferować finansowanie na 2–3 lata i chce dotrzeć do osób z dobrą historią kredytową, które nie mają stałej umowy o pracę. Zamierza również rozwinąć sieć dystrybucji we współpracy z e-handlem, np. z Allegro. Archiwizowanie dokumentacji klientów w technologii blockchain (bez centralnych komputerów) pozwoli firmie zaoszczędzić na tradycyjnych usługach pocztowych, a pożyczkobiorcom umożliwi wgląd w dotychczasowe umowy i w korespondencję. /Polityka Insight Finance

Kadry

Carolina Garcia Gomez została prezesem IKEA Retail w Polsce (11 centrów handlowych). Z wykształcenia jest inżynierem, ukończyła także studia Master of Business Administration w IESE Business School w Barcelonie. Karierę w IKEA rozpoczęła w 2005 r. w sklepie tej firmy w Barakaldo w Hiszpanii. Doświadczenie zawodowe zdobywała również na rynkach słowackim, czeskim oraz węgierskim. Ostatnio pracowała jako wiceprezes IKEA Retail w Japonii.

Związek Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego (zrzeszający 19 producentów napojów spirytusowych) też ma nowego szefa. Organizacją pokieruje Witold Włodarczyk. Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, przez ostatnie 10 lat kierował Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Wyrobów Medycznych POLMED. Wcześniej współtworzył działy sprzedaży i marketingu w firmach spożywczych: Kraft Jacobs Suchard, Kamis – Przyprawy oraz Lisner. Pod koniec lat 90. kierował polskim oddziałem Grupy Global Refund (usługi tax-free shopping dla podróżnych odwiedzających nasz kraj).

• Do końca tego roku firma LPP (producent odzieży) chce zatrudnić ok. 100 specjalistów IT, którzy mają pomóc w rozwoju sprzedaży internetowej na 35 rynkach. Do 2021 r. LPP chce osiągnąć 10,5 mld przychodu, m.in. dzięki rozwojowi e-commerce. Dziś udział sprzedaży internetowej w całości przychodów firmy wynosi 8,7 proc. Za trzy lata ma wzrosnąć do 20 proc.

Barometr

Nazwa.pl (największy w kraju rejestrator nazw w domenie .pl) przeprowadziła badanie ponad 600 tys. polskich stron serwisów WWW, z którego wynika, że 41 proc. użytkowników internetu zaglądających na te strony pochodzi spoza terytorium Polski. Największą grupę odwiedzających stanowią internauci z innych krajów europejskich (21 proc.) oraz mieszkańcy Ameryki Północnej (15 proc.).

• Jak wynika z danych Biura Informacji Gospodarczej oraz Biura Informacji Kredytowej ponad 345 tys. seniorów (osób, które ukończyły 64 lata) jest zadłużonych. Razem mają ponad 7,3 mld zł zaległości finansowych – niespłaconych pożyczek, rat kredytów i zaległości na bieżących rachunkach. Średnio mają do oddania po ok. 21,2 tys. zł. Rekordziści to 74-latka z Podkarpacia (ponad 7,8 mln zł długów) i 69-latek z Wielkopolski (6 mln zł). Najwięcej najstarszych Polaków z kłopotami finansowymi mieszka na Śląsku.

Technologia

• Firma informatyczna Asseco Poland stworzyła nowy system zaawansowanej i szczegółowej analizy danych, jakie pozostawiają po sobie w przestrzeni cyfrowej klienci. Asseco Customer Intelligence (ACI) ma ułatwiać prognozowanie zachowań konsumentów i identyfikację ich potrzeb. Pozwoli też producentom z różnych branż zaplanować sprawną i bardziej precyzyjną komunikację marketingową.

Redakcja: Zofia Leśniewska, pir@polityka.pl
Przy współpracy: POLITYKA INSIGHT www.politykainsight.pl

Polityka 41.2018 (3181) z dnia 09.10.2018; Rynek; s. 44
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Wojna państwa Marcinkiewiczów

Historia Izabeli i Kazimierza Marcinkiewiczów toczy się jak wieloodcinkowy serial. Ale to, co długo było celebrycką, plotkarską farsą, w najnowszych odsłonach nabiera cech greckiej tragedii. Spór byłego premiera z byłą żoną to przypadek rozwodu publicznego, z wykorzystaniem mediów oraz nowych instytucji prawnych.

Martyna Bunda
06.08.2019
Reklama