Rynek

Przegląd informacji rynkowych

Polityka
Anna Pańczyk została dyrektorem generalnym agencji reklamowej Grey London.materiały prasowe Anna Pańczyk została dyrektorem generalnym agencji reklamowej Grey London.
Trójka wrocławian (założyciele spółki Lekko) wytwarza chusty Lekkowear, które chronią przed smogiem.Lekko Trójka wrocławian (założyciele spółki Lekko) wytwarza chusty Lekkowear, które chronią przed smogiem.

Wydarzenia

• Komisja Nadzoru Finansowego zgodziła się, aby Alior Bank przejął SKOK Jaworzno. To już czwarta kasa, którą przejmuje Alior, co czyni go liderem w restrukturyzacji kas spółdzielczych wśród polskich banków – wcześniej, w 2014 r., przejął SKOK im. Jana z Kęt, a w 2016 r. SKOK Wyszyńskiego i Powszechną SKOK. SKOK Jaworzno to jedna z największych kas spółdzielczych w Polsce z aktywami przeszło 284 mln zł. Alior otrzyma zapewne dotację z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, która pokryje straty z tytułu przejętych praw majątkowych. To już dziewiąte przejęcie kasy przez bank, kolejnych 11 kas SKOK zawiesiło działalność, a sąd ogłosił ich upadłość. /Polityka Insight Finance

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podpisał czteroletnią umowę z firmą informatyczną IBM na obsługę systemu emerytalnego KSI (Krajowy System Informatyczny). Wartość umowy to 70,5 mln zł. KSI ZUS obsługuje ok. 24 mln emerytów i przetwarza rocznie prawie 900 mln dokumentów. IBM ma usprawnić i rozbudować ten system, dostosowując go do nowych regulacji, w tym RODO (ochrona danych osobowych). Rozwiązania IBM umożliwią pełne szyfrowanie danych oraz przetwarzanie 850 mln transakcji dziennie.

***

Kadry

Anna Pańczyk została dyrektorem generalnym agencji reklamowej Grey London. Z branżą reklamową jest związana od ponad 17 lat. Od czterech lat zarządzała Grey Group Poland (Grey Worldwide Warszawa, Testardo, Grey Works, Cohn&Wolfe oraz Grey Digital). Wcześniej była m.in. prezesem agencji Change Integrated oraz zastępcą dyrektora zarządzającego w Saatchi&Saatchi Poland. Pańczyk jest członkiem Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR i zasiada w jury konkursu Innovation Award. Jest absolwentką SGH w Warszawie oraz Business School of Economics na Uniwersytecie Kopenhaskim.

• Nowym prezesem Polenergii, prywatnej grupy energetycznej, należącej do Dominiki Kulczyk, został Michał Michalski. Dotychczas był on członkiem zarządu spółki odpowiedzialnym za rozwój. Z Grupą Kulczyk Investments związany jest od osiemnastu lat. Zaczynał jako dyrektor inwestycyjny w branży oil&gas, energy. Michalski jest absolwentem Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, gdzie uzyskał tytuł doktora nauk ekonomicznych. Ukończył również podyplomowe studia Executive Studies in Finance na SGH w Warszawie. Zmiany w zarządzie Polenergii nie wpłyną na priorytety spółki, wśród których jest m.in. budowa pierwszej w Polsce morskiej farmy wiatrowej na Bałtyku.

***

Barometr

• W 2018 r. na zmianę dostawcy prądu zdecydowało się 57,7 tys. gospodarstw domowych i 12,7 tys. firm – wynika z danych Urzędu Regulacji Energetyki. To o 28,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Zmiana dostawcy prądu jest możliwa od 2007 r. i od tego czasu taką decyzję podjęło 805,6 tys. podmiotów. Mniejsza skłonność do zmiany dostawcy to przede wszystkim efekt bankructwa dwóch prywatnych sprzedawców prądu – Energii dla Firm i Energetycznego Centrum. W efekcie dostawcę prądu straciło wówczas 220 tys. odbiorców. W 2019 r. liczba chętnych do zmiany sprzedawcy energii może być jeszcze niższa. /Polityka Insight Energy

Bain&Company, międzynarodowa firma doradztwa strategicznego, zbadała m.in. poziom lojalności klientów, ich zachowania i preferencje. Z sondażu, w którym wzięło udział 6,7 tys. osób, wynika, że najbardziej lojalnych klientów detalicznych w Polsce ma ING Bank Śląski. Wskaźnik zadowolenia NPS (Net Promoter Score) wyniósł 37 proc., co oznacza, że odsetek klientów zadowolonych i gotowych polecać bank rodzinie i znajomym jest o 37 proc. wyższy od odsetka osób niezadowolonych. Na kolejnych miejscach uplasowały się Bank Millennium ze wskaźnikiem NPS na poziomie 33 proc. oraz mBank z NPS 23 proc. Po 12 proc. miały banki: Santander i Credit Agricole.

• W 2018 r. polska kolej przewiozła ponad 310 mln pasażerów i 250 mln ton towarów – podał Urząd Transportu Kolejowego. To o 6,7 mln więcej pasażerów i 10 mln ton więcej towarów niż w 2017 r. Codziennie pociągi pokonywały prawie 500 tys. km, przewożąc średnio 850 tys. osób.

***

Technologia

• Firma energetyczna Fortum opracowała technologię Bio2X, dzięki której ze ścinków drzewnych i słomy można produkować bioolej, tekstylia i biotworzywa sztuczne. A to, czego nie udaje się odzyskać, przerabiane jest na biomasę, która służy do produkcji energii. Nowa technologia może wpłynąć na poprawę jakości powietrza. Bioolej jest już produkowany w należącej do Fortum rafinerii w Joensuu (Finlandia). Przy spalaniu emituje on o prawie 90 proc. mniej CO² w porównaniu z paliwami kopalnymi. W ciągu dwóch lat na rozwój projektu Bio2X Fortum przeznaczy ponad 14 mln euro.

• Trójka wrocławian (założyciele spółki Lekko) wytwarza chusty Lekkowear, które chronią przed smogiem – podała „Gazeta Wyborcza”. To połączenie bawełnianego szala, który chroni przed zimnem, z wymiennym filtrem umocowanym na całej jego powierzchni. Filtr użyty w Lekkowear jest w stanie wychwycić bardzo małe cząstki zanieczyszczeń – poniżej 0,1 mikrona. Sito jest tak drobne, twierdzi producent, że zatrzymuje także bakterie, alergeny, pyłki roślin, spaliny samochodowe, a nawet dym papierosowy. Dzianina powstaje w Łodzi, filtry w Czechach, a sama chusta we Wrocławiu.

***

CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu

• Rada Odpowiedzialnego Przywództwa (ROP), w której zasiadają prezesi i członkowie zarządów firm – partnerów Forum Odpowiedzialnego Biznesu, podjęła kolejną inicjatywę zmierzającą do ograniczenia wpływu działalności gospodarczej na środowisko naturalne. Efektem spotkań ROP ma być wypracowanie Dziesięciu Rekomendacji Rady Odpowiedzialnego Przywództwa na rzecz zrównoważonego rozwoju, współodpowiedzialności przedsiębiorstw za życie przyszłych pokoleń i CSR.

Redakcja: Zofia Leśniewska, pir@polityka.pl
Przy współpracy: POLITYKA INSIGHT www.politykainsight.pl

Polityka 7.2019 (3198) z dnia 12.02.2019; Rynek; s. 39
Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Nauka

Suszarki do rąk są za głośne dla dzieci – alarmuje 13-letnia badaczka

Dzieci to doskonali obserwatorzy, dostrzegający często to, co umyka dorosłym. 13-letnia Nora Louise Keegan zrobiła to niedawno na łamach międzynarodowego czasopisma naukowego, pisząc o hałasie z elektrycznych suszarek do rąk.

Piotr Rzymski
12.10.2019
Reklama