Rynek

Przegląd informacji rynkowych

Polityka
PKP Intercity kupi 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych od firmy Stadler Polska. Wartość kontraktu to 1,015 mld zł.Arkadiusz Ziółek/EAST NEWS PKP Intercity kupi 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych od firmy Stadler Polska. Wartość kontraktu to 1,015 mld zł.
Biba Konieczna‑Sanomateriały prasowe Biba Konieczna‑Sano

Wydarzenia

• PKP Intercity kupi 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych od firmy Stadler Polska. Wartość kontraktu to 1,015 mld zł. Produkowane w Siedlcach pociągi typu FLIRT mają trafić do nabywcy do końca 2023 r. Przez kolejne 15 lat Stadler będzie je również serwisował. W przedziałach jest klimatyzacja, wzmacniacze sygnału GSM/LTE i bezprzewodowy internet. Po pełnej realizacji tej umowy PKP Intercity będą miały łącznie 86 nowoczesnych zespołów trakcyjnych.

• Wraca temat połączenia polskich firm paliwowych. PKN Orlen chce kupić od Skarbu Państwa ok. 33 proc. akcji Grupy Lotos. Porozumienie w tej sprawie podpisano pod koniec sierpnia br., a planowany termin fuzji to 30 czerwca 2020 r. Transakcja może się jednak opóźnić, bo Komisja Europejska, która zablokowała wcześniejszą próbę, decyzję o legalności połączenia ma podjąć dopiero w styczniu 2020 r. Wcześniej Orlen zamierza ogłosić publiczne wezwanie na akcje Lotosu, które pozwolą mu kontrolować 66 proc. głosów na WZA gdańskiej grupy. /Polityka Insight Premium

• Ministerstwo Energii opublikowało nowy projekt rozporządzenia w sprawie wysokości dopłat do zakupu aut elektrycznych. W przypadku samochodów osobowych wyniosą one do 30 proc. wartości pojazdu, ale nie więcej niż 36 tys. zł. Dopłaty otrzymają osoby kupujące pojazdy o wartości do 125 tys. zł. Nabywcy aut dostawczych o masie do 3,5 tony i ciężarówek o masie do 5 ton mogą liczyć na wsparcie w wysokości do 30 proc. ich ceny, ale nie więcej niż 70 tys. zł. Kwotą do 5 tys. zł rząd wesprze też zakup elektrycznych motocykli. Poprzedni projekt tego nie przewidywał.

***

Kadry

Tomasz Chróstny został powołany na stanowisko wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Będzie odpowiadał za ochronę interesów kupujących. Chróstny ukończył finanse i rachunkowość w warszawskiej SGH oraz zarządzanie i inżynierię produkcji w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Uzyskał doktorat w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie w SGH. Ostatnio pracował w Departamencie Analiz Gospodarczych w resorcie przedsiębiorczości i technologii, a wcześniej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Biba Konieczna-Sano po 16 latach pracy w amerykańskim koncernie Brown-Forman (producent i dystrybutor mocnych alkoholi) objęła funkcję dyrektora generalnego firmy w Polsce. Wcześniej była m.in. dyrektorem marketingu w krajach bałtyckich i Rosji. Odpowiadała też za marketing głównych marek producenta na rynku Ameryki Północnej. Do Brown-Forman przeszła po 8 latach pracy w Philip Morris Polska. Konieczna-Sano jest absolwentką Wydziału Zarządzania na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła również studia MBA w Wyższej Szkole Zarządzania w Warszawie.

***

Barometr

• Statystyczny Polak marnuje rocznie 247 kg żywności – podał Polski Instytut Ekonomiczny. Średnia dla Unii Europejskiej to 173 kg. Najczęściej wyrzucamy pieczywo (49 proc. zakupionego towaru), owoce (46 proc.) i wędliny (45 proc.). Powodem są: przekroczony termin ważności produktu – 29 proc. badanych; zbyt duże zakupy (20 proc.); 15 proc. ankietowanych przyznaje, że to efekt złej jakości towarów, a 13 proc. – że niewłaściwe ich przechowywanie. Największą grupą – 53 proc. – wśród marnujących żywność są gospodarstwa domowe. Znacznie mniej przypada na gastronomię (12 proc.), produkcję – 11 proc. i dystrybucję – 5 proc.

• Prawie 60 proc. przedstawicieli pokolenia Y w Polsce, tzw. milenialsów (mają od 25 do 36 lat), uważa, że najważniejsze w życiu są wysokie zarobki i dostatnie życie – wynika z badania Global Millennial Survey 2019 firmy doradczej Deloitte. Na drugim miejscu ankietowani Polacy ustawili możliwości podróżowania, co z kolei wszyscy uczestnicy ankiety z kilkudziesięciu krajów uznali za najważniejsze. Różnice są także w planach dotyczących stabilizacji. Wśród badanych Polaków o zakupie domu myśli 54 proc. ankietowanych (średnia globalna to 49 proc.), a założenie rodziny planuje 47 proc. (39 proc. globalnie). Tylko 28 proc. pracujących milenialsów z Polski uważa, że przemysł i robotyzacja utrudnią im znalezienie pracy. W skali globalnej obawia się takiej sytuacji dwukrotnie więcej badanych.

***

CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu

Komisja Europejska planuje wprowadzenie zmian na etykietach dołączanych do żywności. Producenci musieliby oznaczać na opakowaniach tzw. środowiskowy ślad produktu. Będzie to informacja, z jakiego źródła pochodziła energia elektryczna wykorzystana do produkcji i ile jej zużyto. To samo będzie dotyczyć wykorzystania wody. Projekt przeszedł już fazę pilotażową w KE i jest kontynuowany. Jeśli polscy producenci żywności nie wprowadzą zmian i będą używać energii z nieekologicznych źródeł, znakowanie wyrobów obniży pozycję polskiego eksportu na rynkach Unii.

• Ponad 100 mln zł zainwestowała firma SWISS KRONO (producent podłóg, blatów, płyt laminowanych i OSB) w urządzenia sprzyjające ochronie środowiska w zakładzie w Żarach (woj. lubuskie). Dzięki takim pieniądzom pojawiły się m.in. nowe instalacje oczyszczania gazów powstających w procesie produkcji, suszarnia oraz ekologiczna kotłownia i oczyszczalnia ścieków. To największa i najnowocześniejsza fabryka należąca do SWISS KRONO wśród 10 działających na świecie. Wdrożono w niej system zarządzania środowiskowego zgodnie z normą ISO 14001. W tym roku firma kończy 25 lat.

Redakcja Zofia Leśniewska, pir@polityka.pl
Przy współpracy: POLITYKA INSIGHT www.politykainsight.pl

Polityka 36.2019 (3226) z dnia 03.09.2019; Rynek; s. 46
Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Rynek

Nie chcą naszego mięsa

Dla zdobycia głosów drobnych rolników rząd nie waha się ryzykować zdrowia polskich konsumentów, a także załamania eksportu polskiej żywności.

Joanna Solska
29.01.2020
Reklama