Rynek

Przegląd informacji rynkowych

Polityka
Pesa chce produkować bezemisyjne zespoły trakcyjne dla obsługi ruchu pasażerskiego.Pesa Pesa chce produkować bezemisyjne zespoły trakcyjne dla obsługi ruchu pasażerskiego.
Dariusz MikołajczakK.J.Jurewicz/materiały prasowe Dariusz Mikołajczak

Wydarzenia

Pesa, bydgoski producent pojazdów szynowych, i PKN Orlen podpisały list intencyjny w sprawie projektu i budowy lokomotywy towarowej o napędzie wodorowym. Docelowo Pesa chce produkować bezemisyjne zespoły trakcyjne dla obsługi ruchu pasażerskiego. PKN Orlen już wytwarza wodór dla aut, a rozwój rynku widzi w transporcie kolejowym. Analizy dotyczące wykorzystania wodoru prowadzą też PKP Cargo, które we współpracy z Fabryką Pojazdów Szynowych Cegielski pracują nad budową lokomotywy hybrydowej. Firmy mogą liczyć na dofinansowanie z programu Komisji Europejskiej „Łącząc Europę” o wartości 198 mln euro.

• W styczniu 2020 r. PKO BP otwiera w Bratysławie placówkę dla klientów korporacyjnych. Będzie to trzeci oddział banku – po Frankfurcie i Pradze – zlokalizowany poza Polską. Bratysławski oddział będzie m.in. prowadził rachunki rozliczeniowe, zakładał depozyty i oferował kredyty. Szefowie banku liczą, że do końca 2020 r. zdobędą ok. 100 klientów korporacyjnych. Przez dwa lata obecności na czeskim rynku PKO BP znalazło ok. 200 klientów, z tego 70 proc. to firmy polskie, a 30 proc. czeskie prowadzące działalność w Polsce.

• W Polsce przybywa pojazdów z napędem elektrycznym. Na koniec listopada 2019 r. po naszych drogach jeździło już 8225 samochodów osobowych – podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Ponad 4,8 tys. to auta w pełni elektryczne, a pozostałe to hybrydy. Rośnie też liczba motorów i motocykli elektrycznych, których jest obecnie ponad 6,2 tys. sztuk, a samochodów ciężarowych i dostawczych już ponad 500. Jak szacują eksperci, te liczby będą rosły, kiedy obowiązywać zaczną dopłaty w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Dodatkowo od początku 2020 r. instytucje z sektora publicznego będę musiały posiadać – w swoich flotach samochodowych – co najmniej 10 proc. pojazdów z napędem elektrycznym.

• Sieć spaghetterii Makarun z Krakowa, która rozpoczęła działalność w 2012 r. na terenie miasteczka studenckiego AGH, otworzyła swoją 26. restaurację, tym razem w Dubaju – podał Business Insider. Lokal w Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest drugą restauracją tej sieci otwartą poza Polską. Pierwszy powstał cztery miesiące temu w Orange County w Kalifornii. Dubajska restauracja znajduje się w centrum rozrywkowo-handlowym na wyspie usypanej w kształcie palmy. Lokal prowadzić będzie na zasadach franczyzy spółka Pasta People. Makarun rozwija się dzięki wsparciu inwestora, którym jest firma Gastromall Group, prowadząca m.in. sieć restauracji Olimp.

***

Kadry

• Od stycznia 2020 r. na czele spółki Toyota Motor Manufacturing Poland, zarządzającej fabrykami w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach, stanie Dariusz Mikołajczak. Jest pierwszym Polakiem na tak wysokim stanowisku w zakładach Toyoty w naszym kraju. Z koncernem związany jest od 20 lat. Zaczynał jako menedżer produkcji w zakładzie w Wałbrzychu, potem był m.in. dyrektorem ds. produkcji i wiceprezesem. Przez dwa lata pracował w Kamigo (Japonia) w zakładach produkujących silniki. Po powrocie do Polski był m.in. wiceprezesem ds. korporacyjnych oraz dyrektorem zakładu w Jelczu-Laskowicach. Mikołajczak jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej. Ukończył również kursy dla menedżerów organizowane przez Toyota Institute w Japonii oraz University of Pennsylvania w USA.

***

Barometr

• Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce na koniec 2019 r. wyniesie ponad 25 mld zł, co oznacza wzrost o 5,4 proc. w stosunku do 2018 r. A w ciągu najbliższych 5 lat przekroczy 38 mld zł – wynika z badania firmy doradczej KPMG . Największym segmentem stanowiącym niemal 2/3 rynku pozostają samochody luksusowe i premium (w cenie powyżej 315 tys. zł). Wartość tej kategorii to 16,3 mld zł. Kolejnym – odzież i akcesoria: biżuteria, zegarki, buty i torebki (wartość 3,1 mld zł). Odbiorcami tych dóbr są przede wszystkim osoby zarabiające minimum 20 tys. zł miesięcznie. W grupie tej jest ok. 234 tys. Polaków. Z tego ponad 66 tys. zarabia powyżej 50 tys. zł miesięcznie. A 32 tys. powyżej 1 mln zł.

• Jak pokazują wyniki najnowszego raportu, wydanego przez OTTO Work Force Polska, co drugi pracownik z Ukrainy rozważa wyjazd z Polski. To o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Aż 70 proc. badanych chce wyjechać do Niemiec. Według szacunków NBP w Polsce pracuje ok. 1,2 mln Ukraińców, z czego 330 tys. posiada zezwolenia na pracę, a pozostali pracują na podstawie oświadczeń. W ciągu najbliższych trzech miesięcy – w związku z otwarciem przez Niemcy granic dla pracowników spoza Unii Europejskiej – z Polski chce wyjechać 17 proc. Ukraińców.

Ponad 332 tys. osób ma ponad 436 mln zł do oddania firmom transportu publicznego za jazdę na gapę. To o 37 mln zł więcej niż na początku 2019 r. – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. Z tego najwięcej, bo prawie 134 mln zł, winni są mieszkańcy województwa śląskiego, 119 mln zł – wielkopolskiego, a 46,4 mln zł – mazowieckiego. Najmniej muszą zapłacić gapowicze z woj. podlaskiego (ok. 1,1 mln zł) i podkarpackiego (1,8 mln zł). Co trzeci gapowicz to osoba w wieku 26–35 lat. Rekordziści to panowie w wieku 40–50 lat. Największe zadłużenie za jazdę bez biletów ma 49-letni mieszkaniec Poznania, który musi spłacić 296 zobowiązań na sumę ponad 126 tys. zł. A 42-letni mieszkaniec Śląska ma do spłaty ok. 89 tys. zł za jazdę bez biletu w... Londynie.

Redakcja Zofia Leśniewska, pir@polityka.pl
Przy współpracy: POLITYKA INSIGHT www.politykainsight.pl

Polityka 1.2020 (3242) z dnia 29.12.2019; Rynek; s. 52
Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Nauka

Nie każdy archeolog to Indiana Jones

Popkulturowy obraz archeologa awanturnika umacnia przekonanie, że ich głównym zadaniem jest odkrywanie skarbów. Ten fałsz fatalnie odbija się na wiedzy o przeszłości.

Agnieszka Krzemińska
27.02.2021
Reklama