Rynek

Przegląd informacji rynkowych

Polityka
Pesa chce produkować bezemisyjne zespoły trakcyjne dla obsługi ruchu pasażerskiego.Pesa Pesa chce produkować bezemisyjne zespoły trakcyjne dla obsługi ruchu pasażerskiego.
Dariusz MikołajczakK.J.Jurewicz/materiały prasowe Dariusz Mikołajczak

Wydarzenia

Pesa, bydgoski producent pojazdów szynowych, i PKN Orlen podpisały list intencyjny w sprawie projektu i budowy lokomotywy towarowej o napędzie wodorowym. Docelowo Pesa chce produkować bezemisyjne zespoły trakcyjne dla obsługi ruchu pasażerskiego. PKN Orlen już wytwarza wodór dla aut, a rozwój rynku widzi w transporcie kolejowym. Analizy dotyczące wykorzystania wodoru prowadzą też PKP Cargo, które we współpracy z Fabryką Pojazdów Szynowych Cegielski pracują nad budową lokomotywy hybrydowej. Firmy mogą liczyć na dofinansowanie z programu Komisji Europejskiej „Łącząc Europę” o wartości 198 mln euro.

• W styczniu 2020 r. PKO BP otwiera w Bratysławie placówkę dla klientów korporacyjnych. Będzie to trzeci oddział banku – po Frankfurcie i Pradze – zlokalizowany poza Polską. Bratysławski oddział będzie m.in. prowadził rachunki rozliczeniowe, zakładał depozyty i oferował kredyty. Szefowie banku liczą, że do końca 2020 r. zdobędą ok. 100 klientów korporacyjnych. Przez dwa lata obecności na czeskim rynku PKO BP znalazło ok. 200 klientów, z tego 70 proc. to firmy polskie, a 30 proc. czeskie prowadzące działalność w Polsce.

• W Polsce przybywa pojazdów z napędem elektrycznym. Na koniec listopada 2019 r. po naszych drogach jeździło już 8225 samochodów osobowych – podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Ponad 4,8 tys. to auta w pełni elektryczne, a pozostałe to hybrydy. Rośnie też liczba motorów i motocykli elektrycznych, których jest obecnie ponad 6,2 tys. sztuk, a samochodów ciężarowych i dostawczych już ponad 500. Jak szacują eksperci, te liczby będą rosły, kiedy obowiązywać zaczną dopłaty w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Dodatkowo od początku 2020 r. instytucje z sektora publicznego będę musiały posiadać – w swoich flotach samochodowych – co najmniej 10 proc. pojazdów z napędem elektrycznym.

• Sieć spaghetterii Makarun z Krakowa, która rozpoczęła działalność w 2012 r. na terenie miasteczka studenckiego AGH, otworzyła swoją 26. restaurację, tym razem w Dubaju – podał Business Insider. Lokal w Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest drugą restauracją tej sieci otwartą poza Polską. Pierwszy powstał cztery miesiące temu w Orange County w Kalifornii. Dubajska restauracja znajduje się w centrum rozrywkowo-handlowym na wyspie usypanej w kształcie palmy. Lokal prowadzić będzie na zasadach franczyzy spółka Pasta People. Makarun rozwija się dzięki wsparciu inwestora, którym jest firma Gastromall Group, prowadząca m.in. sieć restauracji Olimp.

***

Kadry

• Od stycznia 2020 r. na czele spółki Toyota Motor Manufacturing Poland, zarządzającej fabrykami w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach, stanie Dariusz Mikołajczak. Jest pierwszym Polakiem na tak wysokim stanowisku w zakładach Toyoty w naszym kraju. Z koncernem związany jest od 20 lat. Zaczynał jako menedżer produkcji w zakładzie w Wałbrzychu, potem był m.in. dyrektorem ds. produkcji i wiceprezesem. Przez dwa lata pracował w Kamigo (Japonia) w zakładach produkujących silniki. Po powrocie do Polski był m.in. wiceprezesem ds. korporacyjnych oraz dyrektorem zakładu w Jelczu-Laskowicach. Mikołajczak jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej. Ukończył również kursy dla menedżerów organizowane przez Toyota Institute w Japonii oraz University of Pennsylvania w USA.

***

Barometr

• Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce na koniec 2019 r. wyniesie ponad 25 mld zł, co oznacza wzrost o 5,4 proc. w stosunku do 2018 r. A w ciągu najbliższych 5 lat przekroczy 38 mld zł – wynika z badania firmy doradczej KPMG . Największym segmentem stanowiącym niemal 2/3 rynku pozostają samochody luksusowe i premium (w cenie powyżej 315 tys. zł). Wartość tej kategorii to 16,3 mld zł. Kolejnym – odzież i akcesoria: biżuteria, zegarki, buty i torebki (wartość 3,1 mld zł). Odbiorcami tych dóbr są przede wszystkim osoby zarabiające minimum 20 tys. zł miesięcznie. W grupie tej jest ok. 234 tys. Polaków. Z tego ponad 66 tys. zarabia powyżej 50 tys. zł miesięcznie. A 32 tys. powyżej 1 mln zł.

• Jak pokazują wyniki najnowszego raportu, wydanego przez OTTO Work Force Polska, co drugi pracownik z Ukrainy rozważa wyjazd z Polski. To o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Aż 70 proc. badanych chce wyjechać do Niemiec. Według szacunków NBP w Polsce pracuje ok. 1,2 mln Ukraińców, z czego 330 tys. posiada zezwolenia na pracę, a pozostali pracują na podstawie oświadczeń. W ciągu najbliższych trzech miesięcy – w związku z otwarciem przez Niemcy granic dla pracowników spoza Unii Europejskiej – z Polski chce wyjechać 17 proc. Ukraińców.

Ponad 332 tys. osób ma ponad 436 mln zł do oddania firmom transportu publicznego za jazdę na gapę. To o 37 mln zł więcej niż na początku 2019 r. – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. Z tego najwięcej, bo prawie 134 mln zł, winni są mieszkańcy województwa śląskiego, 119 mln zł – wielkopolskiego, a 46,4 mln zł – mazowieckiego. Najmniej muszą zapłacić gapowicze z woj. podlaskiego (ok. 1,1 mln zł) i podkarpackiego (1,8 mln zł). Co trzeci gapowicz to osoba w wieku 26–35 lat. Rekordziści to panowie w wieku 40–50 lat. Największe zadłużenie za jazdę bez biletów ma 49-letni mieszkaniec Poznania, który musi spłacić 296 zobowiązań na sumę ponad 126 tys. zł. A 42-letni mieszkaniec Śląska ma do spłaty ok. 89 tys. zł za jazdę bez biletu w... Londynie.

Redakcja Zofia Leśniewska, pir@polityka.pl
Przy współpracy: POLITYKA INSIGHT www.politykainsight.pl

Polityka 1.2020 (3242) z dnia 29.12.2019; Rynek; s. 52
Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Klasyki Polityki

Jak dzieci odczuwają i rozumieją ból?

Jeszcze na początku lat 80. uważano, że noworodki w ogóle nie odczuwają bólu! A ponieważ nie potrafią werbalnie wyrazić tego, co czują, nie dbano o ich komfort w szpitalach.

Paweł Walewski
08.08.1998
Reklama