Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Rynek

Jak zmieniła się branża logistyczna i jak rysuje się jej przyszłość. 25 lat FM Logistic Centralna Europa

25 lat FM Logistic Centralna Europa 25 lat FM Logistic Centralna Europa mat. pr.
W latach 90tych, korzystając z otwarcia rynków Centralnej Europy, francuska firma FM Logistic stała się pionierem logistycznym w tej części kontynentu. Dziś świętuje 25 lat obecności w regionie. Na przestrzeni tych lat zaszły znaczne zmiany zarówno w samej branży, jak i oczekiwaniach klientów wobec operatorów logistycznych, które dodatkowo zweryfikowała pandemia stawiając przed wszystkimi nowe wyzwania.

Ewolucja branży logistycznej

26 czerwca 1995 roku do magazynu w podwarszawskim Mszczonowie wjechała pierwsza paleta z towarem globalnego klienta FM Logistic. Ten dzień firma uznaje za początek swojej działalności w Centralnej Europie. Operator zatrudniał wówczas około 100 pracowników. Od tamtego czasu firma przeszła imponującą drogę, obecnie działa w 4 krajach: do Polski dołączyły Czechy (1996), Słowacja (1999) i Węgry (2005). Zatrudnia ponad 5 500 pracowników, liczy 17 platform logistycznych, 30 obiektów przeładunkowych (X-docków), dysponuje powierzchnią magazynową ponad 750 tys. m2 oferując klientom ponad milion miejsc paletowych i zarządza flotą ponad 2 500 pojazdów realizując operacje logistyczne dla wszystkich branż gospodarki, co czyni z niej jednego z kluczowych graczy na rynku logistycznym w regionie. Rozwój firmy odzwierciedla też rozwój branży logistycznej, który nastąpił w tym czasie.

W latach 90tych zarówno w Polsce, jak i Centralnej Europie logistyka dopiero powstawała. Na rynek zaczęły wkraczać pierwsze profesjonalne koncerny logistyczne, które stworzyły branżę w tej części Europy. Infrastruktura zarówno magazynowa, jak i drogowa była bardzo uboga, na rynku brakowało doświadczonych pracowników, bo nie było możliwości kształcenia się w tym kierunku. Dziś firm z branży TSL są setki, w tym kilkanaście dużych, mocno ze sobą rywalizujących operatorów oferujących kompleksowe usługi logistyczne. Według raportu Cushman&Wakefield w 2019 polski rynek magazynowy liczył 16,3 miliona m2 powierzchni, a w budowie były kolejne 2 mln. Są to w większości nowoczesne budynki spełniające najwyższe standardy i wymagania. Według danych GDDKiA w 2019 roku w Polsce było 4 146 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 696 km autostrad i 2 450 km dróg ekspresowych, a każdego roku przybywa kilkaset kolejnych kilometrów. Kierunki związane z logistyką oferuje wiele uczelni, a nawet szkół średnich. Firmy logistyczne chętnie podejmują z nimi współpracę, aby już na wczesnym etapie przekonać do siebie młodych ludzi i zapewnić sobie dostęp do wykształconej kadry niejednokrotnie oferując płatne staże. Coraz więcej firm również outsourcuje usługi logistyczne powierzając ten obszar profesjonalistom. Trend ten dodatkowo wzmocniła pandemia Covid-19 udowadniając, że doświadczony operator logistyczny bardzo szybko i sprawnie potrafi dostosować procesy i infrastrukturę magazynową do zmiennych warunków rynkowych. FM Logistic CE dla jednego z czołowych producentów mebli był w stanie w ciągu 5 dni przestawić całą obsługę magazynu z kanału tradycyjnego na elektroniczny.

25 lat FM Logistic Centralna Europamat. pr.25 lat FM Logistic Centralna Europa

Trendy i prognozy Omnichannel

Rozwój e-commerce, to jeden z najważniejszych obecnie trendów w logistyce. Według wspomnianego już raportu Cushman&Wakefield polski rynek e-commerce rośnie 18% rocznie i rozwija się najbardziej dynamicznie w Europie, a są to dane sprzed pandemii, która znacznie przyspieszyła tę tendencję. Konieczność działania w kilku kanałach sprzedaży dostrzegły nawet te firmy handlowe, które dotychczas nie planowały nawet rozwoju w tym kierunku. Zauważalny jest znaczący wzrost przetargów w sektorze e-commerce, obecnie jest ich nawet kilkukrotnie więcej.

Omnichannel zajmował już od dłuższego czasu ważne miejsce w strategii FM Logistic CE. Firma inwestowała w rozwiązania IT i w wyposażenie magazynów, czyli inne systemy składowania i przygotowania towaru, zwiększające produktywność kompletacji większych ilości zamówień jednak o bardziej rozdrobnionej strukturze, np. regały półkowe, półautomatyczne linie kompletacyjne, czy rozwiązania z wykorzystaniem autonomicznych robotów typu goods-to-man. Dzięki temu oraz zbalansowanej infrastrukturze własnych i wynajętych obiektów wchodzących w skład sieci magazynów i centrów przeładunkowych operator oferuje „pod jednym dachem” obsługę zarówno kanału tradycyjnego, jak i e-commerce wypracowując jednocześnie synergię w obszarze operacji i kosztów.

25 lat FM Logistic Centralna Europamat. pr.25 lat FM Logistic Centralna Europa

Robotyzacja i automatyzacja

Ważnym elementem logistyki zawsze była optymalizacja procesów, aby skrócić czas kompletacji towarów i usprawnić kontrolę stocku. Obecnie niemałą rolę odgrywa tu cyfryzacja i innowacyjność. Robotyzacja i automatyzacja procesów, poprzez poprawę bezpieczeństwa pracy, zwiększenie wydajności i eliminację błędów ludzkich, oznacza niższe koszty obsługi i skrócenie czasu realizacji zamówienia. Niestety pozostaje też w dużej mierze uzależniona od rodzaju obsługiwanego produktu, co nie pozwala to na szybki zwrot z inwestycji, a może wręcz przynieść straty. Dlatego kluczowym kryterium wyboru potencjalnych technologii z perspektywy operatorów pozostaje jej elastyczność i możliwość rekonfiguracji do innych potrzeb np. w momencie zmiany klienta. Automatyzacja zatem ma sens przy procesach, które się powtarzają, a logistyka jest bardzo dynamiczną dziedziną, ale są i takie obszary, które automatyzować warto. Należy do nich np. administracja, którą można zoptymalizować poprzez RPA. Programy komputerowe wykonują wówczas tę samą pracę, co ludzie, ale 15 razy szybciej, a pracownicy pełnią funkcję kontrolerów i wyjaśniają ewentualne niezgodności.

W FM Logistic CE od dwóch lat do inwentaryzacji używane są drony, dzięki czemu nie trzeba angażować do tej czynności dodatkowych osób i sprzętu. Na innowacyjności między innymi firma chce budować swoją przewagę konkurencyjną, dlatego w ubiegłym roku wyodrębniony został specjalny zespół Innovation and Solution Design, w skład którego wchodzą managerowie z wieloletnim doświadczeniem inżynieryjnym, reprezentujący światowy poziom. Miesiąc temu zaś została uruchomiona, niespotykana dotychczas na rynku logistycznym, nowa inicjatywa skierowana do start-upów. W programie o nazwie FM OpenLab opartej na zasadzie win-win, przy udziale venture capitals firma oferuje młodym przedsiębiorcom rzeczywistą przestrzeń biznesową do testowania swoich rozwiązań jednocześnie zapewniając sobie pierwszeństwo w dostępie do nowych technologii.

25 lat FM Logistic Centralna Europamat. pr.25 lat FM Logistic Centralna Europa

Zrównoważony rozwój

Niezwykle ważnym elementem dla przyszłości sektora logistycznego jest też zrównoważony rozwój. Coraz większa świadomość społeczna w zakresie ekologii zmusza firmy do podjęcia realnych działań w tym kierunku. Standardem stały się już światła LED w magazynach, stosowanie ekologicznych i energooszczędnych materiałów. Wielu deweloperów i operatorów podejmuje także wysiłki w kierunku stworzenia magazynu neutralnego dla środowiska. Tereny zielone nawadniane są wodą deszczową, która jest także wykorzystywana do oczyszczania hali, a nawet spłukiwania wody w toalecie. Na dachach montowane są panele słoneczne. Dodatkowo tworzone są odpowiednie warunki do zakładania pasiek oraz gniazd dla występujących lokalnie gatunków ptaków. Strategia FM Logistic CE również wpisuje się w ten trend. Już w 2017, jako pierwszy dostawca usług logistycznych w Polsce, firma posiadała w swojej flocie w pełni elektryczny pojazd z agregatem chłodniczym. Pod nazwą FM Health zajmuje się on dystrybucją paczek dla sektora farmaceutycznego. Obecnie operator posiada kilka pojazdów elektrycznych, ale rozważa też inne innowacyjne rozwiązania, jak np. napęd zasilany energią słoneczną.

Branża logistyczna w regionie Centralnej Europy wciąż, mimo pandemii i wynikającego z tego zachwiania gospodarką, ma duże możliwości rozwoju. Na pewno w bardziej komfortowej sytuacji są więksi operatorzy logistyczni o zdywersyfikowanym portfolio klientów i skupiający się na lokalnych rynkach, którzy mogą sobie pozwolić na inwestycje w nowe rozwiązania i innowacje. Taką strategię od 25 lat prowadzi FM Logisitc CE. Przynosi ona wymierne efekty, gdyż według właśnie opublikowanych wyników finansowych firma znów odnotowała wzrost, a w przyszłym roku operator planuje budowę kolejnej platformy logistycznej zlokalizowanej między Łodzią a Warszawą.

Polityka 27.2020 (3268) z dnia 30.06.2020; Rynek; s. 40
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Przelewy już zatrzymane, prokuratorzy są na tropie. Jak odzyskać pieniądze wyprowadzone przez prawicę?

Maszyna ruszyła. Każdy dzień przynosi nowe doniesienia o skali nieprawidłowości w Funduszu Sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry, ale właśnie ruszyły realne rozliczenia, w finale pozwalające odebrać nienależnie pobrane publiczne pieniądze. Minister sprawiedliwości Adam Bodnar powołał zespół prokuratorów do zbadania wydatków Funduszu Sprawiedliwości.

Violetta Krasnowska
06.02.2024
Reklama