Jedna firma, jedna branża czy jeden kraj nie są w stanie samodzielnie powstrzymać zmian klimatycznych. Każdy musi odegrać swoją rolę. Coca-Cola w Europie ma jasno sformułowany cel: osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku i ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 30 proc. do 2030 roku. Zobowiązanie Coca-Coli obejmuje ograniczenie do zera emisji netto gazów cieplarnianych w całym europejskim łańcuchu wartości. Aby zredukować większość emisji za które odpowiada, musi ściśle współpracować z partnerami, którzy również wyznaczyli swoje własne, zatwierdzone naukowo cele.
W ostatniej dekadzie firmy systemu Coca-Cola w Polsce i Krajach Bałtyckich ograniczyły już emisję dwutlenku węgla o 45 proc. Takie działania są zauważane i doceniane. W marcu 2021 r. Coca-Cola HBC po raz piąty w ciągu ostatnich siedmiu lat została uznana przez Dow Jones Sustainability Index za producenta napojów zachowującego najwyższą zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju na świecie. Jest to rekordowy wynik w historii tego rankingu.
Jak Coca-Cola planuje osiągnąć zeroemisyjność netto? Trzy największe obszary działalności koncernu to opakowania, chłodzenie i surowce. Aby osiągnąć swój cel Coca-Cola planuje m.in. inwestycje na poziomie 250 mln euro w inicjatywy na rzecz ograniczenia emisji do 2025 roku, ale też szybsze wdrożenie opakowań cyrkularnych, opakowań niskoemisyjnych (w tym rPET), opakowań wielokrotnego użytku, opakowań do wielokrotnego napełniania oraz eliminację tworzyw sztucznych z opakowań zbiorczych.
Ponad jedna czwarta emisji pochodzi z procesu chłodzenia napojów. Dlatego Coca-Cola inwestuje w usprawnienie tego procesu, wymieniając stare lodówki na nowsze, lepsze i bardziej energooszczędne. Co ciekawe, jedna piąta emisji pochodzi z samych składników napojów, na przykład z produkcji cukru i nasycania napojów gazem. Do 2025 roku Coca-Cola planuje zmniejszyć średnią ilość dodawanego cukru do napojów bezalkoholowych o 10 proc. Kluczowa będzie współpraca z dostawcami, by pozyskiwać dwutlenek węgla ze źródeł przyjaznych dla środowiska, a nawet dzięki innym procesom przemysłowym. Coca-Cola zamierza również kontynuować działania promujące rolnictwo zrównoważone.
Ale to nie wszystko. Coca-Cola przywiązuje też ogromną wagę do zmniejszania zużycia plastiku i jego powtórnego wykorzystania. W ramach globalnej ambicji „Świat Bez Odpadów” do 2030 r. Coca-Cola na całym świecie chce pomagać zbierać i przetwarzać dokładnie tyle butelek i puszek, ile trafia od niej na rynek. Jednocześnie dąży do zwiększenia udziału surowców wtórnych używanych do produkcji opakowań, co pomoże zmniejszyć zużycie plastiku, a także do projektowania wyłącznie opakowań, które w pełni nadają się do recyklingu.
Na polskim rynku wszystkie opakowania Coca-Cola mogą być ponownie przetworzone. To dlatego w Polsce system firm Coca-Cola wraz z innymi producentami promuje ideę stworzenia systemu depozytowo-kaucyjnego, który będzie przyjazny dla konsumentów. Dzięki niemu selektywna zbiórka odpadów stanie się skuteczniejsza, co umożliwi ponowne wykorzystanie większej liczby opakowań, zgodnie z ideą gospodarki obiegu zamkniętego.
Materiał powstał przy współpracy z Coca-Cola