Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Ważna umowa DB Schenker i MSC na biopaliwo pomoże zmniejszyć emisję w łańcuchu dostaw

Statki frachtu oceanicznego popłyną z wykorzystaniem biopaliw Statki frachtu oceanicznego popłyną z wykorzystaniem biopaliw mat. pr.
Pierwsze tego rodzaju porozumienie między operatorem i armatorem.

W 2023 r. co najmniej 30 000 standardowych kontenerów (TEU) popłynie po światowych oceanach z zerową emisją netto. Certyfikowane zrównoważone biopaliwa drugiej generacji pomagają w dekarbonizacji transportu oceanicznego.

DB Schenker rozwija swoje ekologiczne usługi frachtu oceanicznego. Firma podpisała porozumienie z MSC Mediterranean Shipping Company, największą na świecie linią kontenerową. Dotyczy ono wykorzystania 12 000 ton metrycznych biopaliwa dla wszystkich własnych skonsolidowanych ładunków, LCL (less-than-container load), FCL (full-container-load) i kontenerów chłodniczych (reefer containers).

Ilość zakupionego biopaliwa jest wystarczająca, aby zaoszczędzić dodatkowe 35 000 ton ekwiwalentu CO2 (CO2e) w całym łańcuchu produkcyjnym (well-to-wake) na rynku. Odpowiednik około 30 000 standardowych kontenerów (TEU) będzie mógł być transportowany z zerową emisją CO2 netto, w zależności od sposobu wykorzystania paliwa podczas rejsu.

Podpisana w tym miesiącu umowa zakupu stanowi jedną z największych transakcji dotyczących biopaliw obniżających emisję dwutlenku węgla, zawartych pomiędzy operatorem i armatorem. Dotyczy ona stosowania certyfikowanych, zrównoważonych biopaliw drugiej generacji – pochodzących ze zużytego oleju kuchennego – zamiast konwencjonalnego paliwa żeglugowego z paliw kopalnych. Komponent 12 000 ton biopaliwa zostanie zmieszany w proporcji od 20% do 30%, co da w efekcie około 50 000 ton zmieszanego biopaliwa, wykorzystanego następnie przez kontenerowce MSC. Dzięki umowie, DB Schenker może zaoferować swoim klientom produkt, który umożliwia transport oceaniczny o zerowej wartości netto.

Caroline Becquartmat. pr.Caroline Becquart

Certyfikowana redukcja emisji śladu węglowego klientów

To partnerstwo jest znaczącym przykładem zaangażowania DB Schenker w czystą logistykę. Stanowi kolejny ważny krok na rzecz wykorzystywania paliw alternatywnych w branży. Podobnie jak w przypadku lotów „zero netto” ze zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF), klienci mogą teraz rezerwować regularny transport oceaniczny „zero netto” i otrzymać roczny certyfikat redukcji emisji dla swojego śladu węglowego.

Thorsten Meincke, Global Board Member for Air & Ocean Freight w DB Schenker: „Razem z MSC oferujemy naszym klientom wygodne i czyste rozwiązanie wykorzystujące biopaliwo najnowszej generacji, które pomoże im osiągnąć rzeczywistą dodatkową redukcję emisji. Robimy to, ponieważ wierzymy, że takie działanie jest słuszne i dlatego płacimy za zakup biopaliwa z góry. Jedno jest pewne: im więcej klientów będzie wymagać neutralności klimatycznej w całym łańcuchu dostaw, tym szybciej osiągniemy czysty fracht oceaniczny”.

Caroline Becquart, Senior Vice President MSC: „Dekarbonizacja frachtu oceanicznego nie może być osiągnięta przez jednego gracza i wymaga współpracy pomiędzy armatorami i firmami logistycznymi oraz ich klientami. MSC Biofuel Solution to nasz pierwszy certyfikowany program kompensacji CO2, który zmniejsza emisję w łańcuchach dostaw naszych klientów. Tym samym przyspiesza transformację energetyczną poprzez tworzenie popytu na transport morski o zerowej emisji netto i dostarczanie bezpośrednich oszczędności CO2. Cieszymy się, że możemy współpracować z DB Schenker. Dzielimy podobne ambicje klimatyczne w naszej wspólnej podróży do zerowego poziomu emisji netto”.

Biopaliwo może być wykorzystywane w regularnych operacjach frachtu morskiego bez konieczności dostosowywania infrastruktury statku lub łańcucha dostaw, dlatego jest to wygodne rozwiązanie. MSC Biofuel Solution ma być podejściem typu win-win, które pozwoli przejść od ambicji do działania. MSC bunkruje zrównoważone biopaliwo, a klienci korzystają ograniczając CO2, co generuje wartość w całym łańcuchu dostaw. To odróżnia ten program od inicjatyw kompensacji emisji dwutlenku węgla poza transportem morskim, które koncentrują się na przyszłych redukcjach emisji.

Thorsten Meincke i Soren Toftmat. pr.Thorsten Meincke i Soren Toft

Biopaliwo i kompensacja CO2: Dodatkowe informacje
Biopaliwo jest bardzo dobrze oceniane jako paliwo transformacji dekarbonizacyjnej ze względu na jego wysoką jakość (zgodnie z aneksem IX, część A+B, EU RED II) oraz zasadę dodatkowości. To ostatnie oznacza, że każda tona metryczna biopaliwa jest produkowana i tankowana (bunkrowana) „dodatkowo” w stosunku do linii bazowej, a więc stanowi dodatkową redukcję emisji w ogólnym śladzie węglowym i faktyczne unikanie paliw kopalnych.

O DB Schenker

Zatrudniając około 76 100 pracowników w ponad 1 850 lokalizacjach w ponad 130 krajach, DB Schenker jest jednym z wiodących dostawców usług logistycznych na świecie. Spółka świadczy usługi transportu lądowego, lotniczego i morskiego oraz oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie logistyki i zarządzania globalnym łańcuchem dostaw z jednego źródła. Firma inwestuje w innowacyjne rozwiązania transportowe, energię odnawialną i produkty przyjazne środowisku dla swoich klientów, aby zrealizować ambitny cel neutralności dla klimatu do 2040 roku.

www.dbschenker.com

O MSC Mediterranean Shipping Company

MSC Mediterranean Shipping Company, z siedzibą w Genewie, w Szwajcarii, jest globalnym liderem w dziedzinie transportu i logistyki. Firma będąca własnością prywatną, powstała w 1970 roku założona przez Gianluigi Aponte. Jako jedna z wiodących na świecie kontenerowych linii morskich, MSC posiada 675 biur w 155 krajach na całym świecie, a Grupa MSC zatrudnia ponad 150 000 osób. Dzięki dostępowi do zintegrowanej sieci transportu drogowego, kolejowego i morskiego na całym świecie, firma szczyci się dostarczaniem globalnych usług korzystając z lokalnej wiedzy. MSC pływa na ponad 260 trasach handlowych, zawijając do 520 portów. Stawia sobie za cel dekarbonizację na poziomie zero netto do 2050 roku. Więcej informacji o drodze prowadzącej MSC do osiągnięcia poziomu zero na stronie:

www.msc.com/sustainability

Materiał przygotowany przez DB Schenker

Polityka 14.2023 (3408) z dnia 28.03.2023; Transport, spedycja, logistyka; s. 49
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama