Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Sieć Circle K promuje na swoich stacjach kulturę życzliwości w ramach akcji „Kindness Day”

„Kindness Day” – Dzień Życzliwości „Kindness Day” – Dzień Życzliwości mat. pr.
Zamiast uśmiechu i życzliwości – złe spojrzenia, nieuprzejme uwagi, a nawet agresja. To codzienność ulic, sklepów, parków. Jak zmienić atmosferę przestrzeni publicznej w Polsce – dyskusję o problemie proponuje Circle K.

Kanadyjska firma Circle K – w Polsce posiadająca sieć ponad czterystu stacji paliw – przeprowadziła badanie dotyczące nieprzyjemnych oraz życzliwych postaw w przestrzeni publicznej. Była to reakcja na wciąż zdarzające się przypadki nieodpowiednich, czasem wręcz agresywnych, zachowań, których doświadczają nie tylko pracownicy handlu i usług, ale często też zupełnie przypadkowe osoby.

Okazuje się, że aż 45 proc. ankietowanych Polaków doświadczyło nieprzyjemnych sytuacji na ulicy czy w komunikacji miejskiej. Wśród niewłaściwych zachowań najczęściej wymieniane były wyzwiska i wulgaryzmy (ponad 37 proc.), negatywne komentarze dotyczące poglądów lub wyglądu (35 proc.), zniewaga bądź lekceważenie (32 proc.). Co więcej – ponad 12 proc. ankietowanych skarżyło się na groźby przemocy fizycznej.

Na dodatek tego rodzaju nieprzyjemne incydenty mają rozmaite, często zaskakujące, a niejednokrotnie długotrwałe skutki rzutujące na wiele obszarów życia – zarówno osobistego, jak zawodowego. Niemal 27 proc. respondentów podkreślało, że prowadzą one do obniżenia ich nastroju. 24 proc. pytanych wspominało o konsekwencjach w postaci niskiej samooceny, zwątpienia w ludzi (23 proc.), a nawet izolacji społecznej i poczucia wyobcowania (18 proc.).

„Kindness Day” – Dzień Życzliwościmat. pr.„Kindness Day” – Dzień Życzliwości

Czym właściwie jest życzliwość?

Zlecone przez Circle K badanie miało też ustalić, czym dla Polaków jest życzliwość i w jaki sposób można ją wyrażać. I tak, ponad połowa badanych pojmowała tę postawę jako poświęcanie swojej uwagi i czasu na krótką rozmowę lub udzielanie wsparcia potrzebującym – innymi słowy uprzejmość wobec innych. Dla 22 proc. życzliwość to pomaganie w codziennych aktywnościach – chociażby podczas zakupów czy opieki nad domowym zwierzakiem. Co piąta osoba twierdziła zaś, że życzliwość to najprostszy gest – na przykład uśmiech, który może poprawić dzień.

Znamienne jak wielu ankietowanych wierzy, że znaczenie mają nawet najmniejsze, zdawałoby się, akty dobroci. Okazuje się, że u blisko 43 poprawiają one nastrój i zwiększają wiarę w siebie (podkreśliło to 34 proc. badanych!). U niemal co trzeciej osoby przekładają się na większe poczucie bezpieczeństwa. 26 proc. respondentów zwróciło uwagę, że takie postawy sprawiają, że chętniej wracamy do miejsc, w których spotykają nas miłe sytuacje. Wśród pozytywnych skutków życzliwości pojawiła się też bardziej efektywna współpraca – zwłaszcza w miejscu pracy.

Drobna ważna cnota

To twarde argumenty socjologiczne. Są jednak i te filozoficzne czy po prostu moralne. Podawano je od wieków. „Kto jest życzliwy, może tę życzliwość innym okazywać, choć nie może spowodować, by inni stali się życzliwi” – pisał, ze wschodnią trzeźwością, 300 lat p.n.e. chiński mędrzec Shang Yang. „Gdziekolwiek jest człowiek, tam jest okazja do życzliwości” – przekonywał rzymski stoik Lucius Seneca, który potem wywarł duży wpływ, co nie powinno być w polskim kręgu kulturowym bez znaczenia, na myśl chrześcijańską. Już w czasach współczesnych Dalajlama, duchowy i polityczny przywódca Tybetu, wywodził: „Niekoniecznie trzeba być wierzącym. Bądź dobrą ludzką istotą, człowiekiem ciepłego serca. Życzliwość i serdeczność stanowią religię uniwersalną”. Zaś polski myśliciel Henryk Elzenberg sugerował: „Należy w imię wielkiej miłości praktykować drobną życzliwość”. Nic dziwnego – bowiem małe gesty mają ogromną moc.

O sile dobroci przekonał się kanadyjski koncern Circle K, który w Polsce zainicjował w 2022 roku kampanię życzliwości podczas Światowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień. 25 stycznia na wszystkich stacjach Circle K w Europie sieć już po raz drugi obchodziła „Kindness Day”, akcję skierowaną do klientów, zachęcając do bycia życzliwym na co dzień.

„Kindness Day” to jedna z inicjatyw realizowanych przez Circle K w ramach firmowej strategii ESG. Głównym celem działań jest zachęcanie nie tylko klientów, ale wszystkich osób, do traktowania innych z należytym szacunkiem.

Więcej o działaniach Circle K na stronie: Circle K Polska | Witaj na stronie głównej

Materiał przygotowany we współpracy z Circle K

Polityka 6.2024 (3450) z dnia 30.01.2024; Promocja; s. 15
Reklama

Czytaj także

null
Wydania specjalne

Czego uczy nas pokolenie „zetek”

Łączą nas podobne potrzeby, wystarczy jedynie się wzajemnie wysłuchać – postuluje prof. Tomasz Sobierajski.

Grażyna Morek
09.02.2024
Reklama