Kłopoty Szymona Majewskiego

Dlaczego Majewskiemu leci
Telewizyjny show Szymona Majewskiego ma coraz mniej widzów, a słuchacze Eski protestują przeciw jego audycjom. Szołmen już nie ten czy czasy się zmieniły?
Zarabiający miliony w reklamach Majewski stał się zaprzeczeniem współczesnych potrzeb telewidzów.
Kurnikowski/AKPA

Zarabiający miliony w reklamach Majewski stał się zaprzeczeniem współczesnych potrzeb telewidzów.

Majewski zajął w ubiegłym roku pierwsze miejsce w corocznym rankingu „Forbesa” najbardziej pożądanych przez branżę reklamową gwiazd polskiego show-biznesu.
VIPHOTO/EAST NEWS

Majewski zajął w ubiegłym roku pierwsze miejsce w corocznym rankingu „Forbesa” najbardziej pożądanych przez branżę reklamową gwiazd polskiego show-biznesu.

Żeby zobaczyć śmieszny kawałek programu Majewskiego, wcale nie trzeba oglądać telewizji. Wystarczą wrzutki w Internecie.
VIPHOTO/EAST NEWS

Żeby zobaczyć śmieszny kawałek programu Majewskiego, wcale nie trzeba oglądać telewizji. Wystarczą wrzutki w Internecie.

W ubiegłym roku ostatnie odcinki nadawanego w TVN od sześciu lat „Szymon Majewski Show” oglądało średnio 2,32 mln widzów. Pierwsze odcinki nowego programu, emitowanego od miesiąca „Szymon na żywo”, śledzi pół miliona widzów mniej.

W tym samym czasie na internetowych forach część słuchaczy Radia Eska apeluje do władz radia, by zdjęły nową poranną audycję – „Szymorning” – i zastąpiły prowadzących Szymona Majewskiego i Igę Mackiewicz poprzednią ekipą, która budziła ich co rano przez dekadę. „Witam, ja też jestem za tym, żeby Majewski pospał do południa” – brzmiały najdelikatniejsze z krytycznych recenzji. Te bardziej stanowcze: „Majewski, zejdź mi z anteny, ale już!”. Rok temu przeciw Majewskiemu protestowali klienci i pracownicy banku PKO BP, zwłaszcza po tym, jak do mediów przeciekła informacja o wysokości jego kontraktu reklamowego (ponoć 3,2 mln zł). Co sam Majewski komentował: „Cierpię za miliony”.

PKO BP, TVN, Eska oraz branża reklamowa generalnie – Majewski zajął w ubiegłym roku pierwsze miejsce w corocznym rankingu „Forbesa” najbardziej pożądanych przez branżę reklamową gwiazd polskiego show-biznesu – konsekwentnie nie zamierzają rezygnować z satyryka. Tej wiosny w mediach i przestrzeni publicznej Majewski z reklam „Szymorningu” (właśnie wystartowała wielka kampania promocyjna) śmieje się do Majewskiego reklamującego kredyt hipoteczny i puszcza oko do Majewskiego promującego show „Szymon na żywo”. Czy w końcu rozśmieszy też widzów i słuchaczy?

Pozytywny na bank

A przecież kiedyś śmieszył naprawdę. 40-latkowie z sentymentem wspominają jego absurdalne komentarze i inteligentne gry słowne w złotych – pierwszych – latach Radia Zet. Kultowe stały się jego „Transmisje z Denver”, czyli komentowanie na gorąco kolejnych odcinków „Dynastii”, jego parodie języka reklamy, obśmiewanie polityków i celebrytów, cytaty z artykułów z wymyślonego pisma „Wielki świat, kuchenny blat”. Później był Szymon – szalony wynalazca, który prezentował swoje odkrycia (m.in. gicze do zakładania nogi na nogę, przyrząd do zakładania spodni czy maskownicę autobusową) w talk-show Alicji Resich-Modlińskiej w telewizyjnej Dwójce i przeszedł do historii jako jeden z pierwszych, którzy pokazali majtki w polskiej telewizji (co uwieczniła w piosence Grupa Pod Budą: „Łoł, tok szoł, jakiś facet spodnie zdjął”).

Grupę wiernych fanów – choć już o zdecydowanie mniej niszowych gustach i innym poczuciu humoru – miał program, w którym wkręcał celebrytów: „Mamy Cię!”. Wielką popularnością cieszył się w pierwszych latach nadawania „Szymon Majewski Show”, a satyryk stał się obok Kuby Wojewódzkiego najbardziej znanym wodzirejem telewizyjnej rozrywki. PiS był wdzięcznym tematem do żartów i parodii, a czasy jego rządów najlepszym od końca PRL okresem dla rodzimych satyryków i kabareciarzy. Na tej fali płynął także Majewski. Rozmowy w tłoku, ostatnia część „SMS”, w której aktorzy świetnie parodiowali polityków PiS i Ligi Polskich Rodzin, autystycznego trenera Janasa czy elokwentną Dodę do dziś robią furorę w Internecie. Podobnie jak absurdalne parodie serialu „Magda M.” z Majewskim ucharakteryzowanym na Joannę Brodzik czy serial „Figo Fago”, o policjantach gejach, z Pawłem Małaszyńskim i Janem Peszkiem w rolach tytułowych.

Z czasem jednak formuła programu się wyczerpała, przebieranki Szymona zaczęły nużyć, żarty stawały się coraz bardziej koszarowe, barwnych postaci do parodiowania, wraz ze zmianą ekipy rządzącej, ubyło. „SMS” i jego prowadzący zaczęli ewoluować w stronę rozrywki familijnej. Nowy program „Szymon na żywo” powiela, jak na razie, wszystkie grzechy swojego poprzednika.

Jest człowiekiem świadomym tego, co robi, twórcą kolejnych wcieleń Szymona Majewskiego – ocenia Julia Kozak, szefowa agencji PR Fleishman-Hillard i wiceprezeska Związku Firm Public Relations. – Pozycjonuje się trochę jako szalony wynalazca, jako osoba myśląca pod prąd, szukająca własnego punktu odniesienia do komentowania rzeczywistości w lekko prześmiewczy sposób. Taki zaczął się podobać, taki został kupiony. Z drugiej strony np. ostatnio w „Twoim Stylu” pokazał się jako troskliwy ojciec, stonowany, nieszalony, z poukładanym życiem rodzinnym. Do tego doszły elementy związane z jego pojawieniem się w reklamach PKO BP. Jak to się miesza? W jaki obrazek układa?

„Jest po prostu miłym facetem, dobrym mężem i ojcem, jego humor nie jest złośliwy, ale ciepły” – opisywał Majewskiego Szymon Gutkowski, dyrektor agencji DDB, która przygotowywała kampanię PKO BP. „Dynamizm, otwartość oraz pozytywna energia artysty w pełni odzwierciedlają zmiany, jakim podlega obecnie PKO Bank Polski” – cieszyła się rzeczniczka prasowa banku. Efektem pierwszych czterech miesięcy trwania akcji reklamowej miało być 160 tys. nowych klientów i 300 tys. rachunków.

Majewski, który zawsze miał, w przeciwieństwie do ostrego, ciętego, okrutnie punktującego gości swojego talk-show Kuby Wojewódzkiego, ciepły, rodzinny rys, zaczął być postrzegany jako wujek, który robi kawał na imieninach. W czasach, gdy jedną z najważniejszych wartości jest kontrowersyjność, letni, sympatyczny, wujkowaty Majewski musiał stracić widzów.

Czytaj także

Ważne tematy społeczne

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną