Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Książki

Do czytania ze smakiem

Recenzja książki: Silvia Malaguzzi, Wokół stołu

Na Święta: tematyka pokarmowa

Od dawna dla antropologów nie jest tajemnicą, że jedzenie to zjawisko tyleż biologiczne, co kulturowe. Oczywiście, spożywanie pokarmu podtrzymuje człowieka przy życiu i jest źródłem fizjologicznej satysfakcji. Przyjemność taka nie ogranicza się zresztą tylko do zmysłu smaku. Bo delektowanie się posiłkiem angażuje także wzrok (kolory potraw i produktów, kształty owoców, warzyw oraz zastawy stołowej), zapach (świeżych produktów i dań przetworzonych za pomocą ciepła), dotyk (chociaż obecnie rzadziej je się rękami, to inaczej przecież czujemy fakturę chleba, a inaczej poszczególnych owoców i warzyw czy ciastek), a wreszcie - chociaż znacznie słabiej i pośrednio - radość z jedzenia wzmacniana jest przez słuch (szmer rozmów, wygłaszane toasty, niekiedy akompaniament muzyczny). Ale posiłek był i jest najczęściej spożywany wspólnie, a to właśnie najbardziej decyduje o jego kulturowym charakterze.

Dla badaczy kultury jedzenie spożywane zbiorowo to cały system kodów. Tu niemal wszystko ma znaczenie: pora jedzenia, kolejność dań, to, co jest jedzone, rozmieszczenie biesiadników przy stole, okazja, dla której się zebrali (świecka czy religijna) - te znaczące elementy można mnożyć jeszcze długo. Wystawna biesiada to na przykład okazja, aby gospodarz mógł pokazać swoją pozycję społeczną, zapraszając wspaniałych i możnych gości, podając wykwintne i obfite pokarmy na drogiej zastawie oraz dostarczając jedzącym wielu rozrywek. Ostatnio zwraca się też uwagę na komunikacyjną rolę wspólnego spożywania w różnych kulturach. Posiłek umożliwia bowiem dzielenie się wiadomościami i emocjami, ponadto podczas jego trwania dokonuje się przekaz tradycji (rodzinnej, zawodowej, religijnej), wreszcie przyczynia się on do potwierdzania wartości danej wspólnoty.

Doskonałą ilustracją tych obserwacji jest kolejny tomik z serii „Leksykon. Historia, sztuka, ikonografia" wydawnictwa Arkady pt. „Wokół stołu". Jak w całej serii, tematy i ich aspekty są przedstawione w omawianej książce za pomocą szczegółowo opisanych reprodukcji wybitnych dzieł malarstwa europejskiego. W pozycji tej czytelnik znajdzie ponad 300 ilustracji - przede wszystkim płócien nowożytnych, choć także średniowiecznych miniatur i fresków, starożytnych mozaik oraz dzieł XIX i XX wieku. Tematyka pokarmowa podzielona została na pięć rozdziałów: „Kontekst religijny i kulturowy" (zagadnienia związane ze Starym i Nowym Testamentem, żywotami niektórych świętych oraz tematy antyczne, m.in. biesiada z „Uczty" Platona), „Od alegorii do martwej natury", „Miejsca i obyczaje związane z jedzeniem (m.in. targ, kuchnia, jadalnia, refektarz, restauracja, poszczególne posiłki, modlitwa przed posiłkiem), „Potrawy i napoje" (powszechne, lecz bogate symbolicznie, jak chleb i woda, ale i bardzo wyszukane, jak mięczaki, skorupiaki, figi, granaty i daktyle) oraz „Stół i sprzęty".

Bogactwo tematów i ilustracji jest tu wielkie i każdy czytelnik na pewno znajdzie swoje ulubione, nad którymi się dłużej zatrzyma. Można na przykład zwrócić uwagę na dwa alegoryczne przedstawienia zmysłów Po pierwsze - „Słuch, dotyk i smak" Breugela Starszego, gdzie tematem jest uczta z wielką rozmaitością potraw o wielu kształtach, kolorach i fakturach, a biesiadnikom towarzyszy lutnista oraz kilka stojących w pobliżu instrumentów muzycznych. Po drugie - „Pięć zmysłów" Linarda, obraz z gatunku martwej natury, gdzie oprócz owoców przedstawione są kwiaty, karty do gry, monety, zeszyt nutowy, lusterko i obraz.

Spotykamy tu również motywy związane ze świętym posiłkiem chrześcijaństwa - Ostatnią Wieczerzą, na przykład obraz Tintoretta o tej tematyce (rozświetlony nadprzyrodzonym światłem, z refleksami na szklanych naczyniach i rzadkim przedstawieniem słodkiego ciasta), a także przedstawienia ukazujące chleb i wino. Typowym gatunkiem malarskim związanym z produktami spożywczymi i sprzętami stołowymi jest wspomniana już martwa natura. Często obok warzyw, owoców, ryb, mięsa, chleba, ciastek znajdują się wyszukane naczynia, jak dzbany wykonane z dwóch muszli łodzika i kieliszki z dmuchanego szkła o finezyjnych kształtach oraz równie wymyślne jedzenie jak homar lub płaszczka. Ale posiłek łączy się także z określonym nastrojem. Dobrym tego przykładem jest prezentowany w omawianej książce obraz Silvestro Legi „Po obiedzie". Przedstawia on trzy damy i dziewczynkę oczekujące w altanie toskańskiej willi na poobiednią kawę, którą niesie służąca. Widzowi udziela się sugestywnie oddana przez malarza atmosfera spokoju, sytości i błogiego rozleniwienia toskańskiego późnego popołudnia.

Na zakończenie należy podkreślić staranność edytorską publikacji, a także opatrzenie jej indeksem osobowym i tematycznym. Czekajmy więc na kolejne, zapowiadane, książki z cyklu „Leksykon".

Silvia Malaguzzi, Wokół stołu, przekł. Ewa Morka, Arkady, Warszawa 2008, s. 383

Reklama

Czytaj także

null
Kultura

13 najlepszych polskich książek roku według „Polityki”. Fikcja pozwala widzieć ostrzej

Autorskie podsumowanie 2025 r. w polskiej literaturze.

Justyna Sobolewska
16.12.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną