Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Anna Sułkowska-Migoń

Nominacja w kategorii Muzyka poważna: Anna Sułkowska-Migoń

Anna Sułkowska-Migoń Anna Sułkowska-Migoń Leszek Zych / Polityka
To nominacja za tegoroczne sukcesy, ale też za samorozwój, który ją do tego doprowadził – od skrzypiec, przez altówkę, sukcesy w kameralistyce, po dyrygenturę.
Polityka
Polityka

Urodzona w 1995 r. w Krakowie dyrygentka, która początkowo była instrumentalistką – studiowała grę na altówce na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym. Następnie odbyła studia licencjackie z dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy u swego ojca Piotra Sułkowskiego, również dyrygenta i studia magisterskie w krakowskiej Akademii na kierunku dyrygentury symfonicznej (u Łukasza Borowicza) oraz chóralnej. Dwukrotna stypendystka programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent”, w sezonie artystycznym 2021/22 pełniła funkcję rezydenta w Sinfonii Iuventus, a wcześniej w Filharmonii Dolnośląskiej, dyrygowała też różnymi zespołami zagranicznymi i krajowymi – w październiku po raz pierwszy orkiestrą Filharmonii Narodowej.

Zaangażowana jest też w działalność edukacyjną: jako instruktorka ZHR przyczyniła się do popularyzacji kultury muzycznej wśród młodzieży, m.in. współtworząc i koordynując koncerty „Harcerskie Jazzy” oraz wydając płytę „Harcerska Piosnka”. W tym roku zaczęła wypływać na szersze wody: w marcu wygrała międzynarodowy konkurs dla dyrygentek La Maestra w Paryżu, otrzymała też nagrodę Taki Alsop Conducting Fellowship, a w ostatnich dniach Nagrodę Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii Odkrycie Roku oraz zaproszenie do programu Hart Institute of Women Conductors przy operze w Dallas.

Marlena Wieczorek nominuje ją za tegoroczne sukcesy, „ale też za samorozwój, który ją do tego doprowadził – od skrzypiec, przez altówkę, sukcesy w kameralistyce, po dyrygenturę. Ujmująca i wymagająca podkreślenia jest działalność społeczna artystki na rzecz dzieci”. Krzysztof Stefański również mówi o samorozwoju artystki: „Zwycięstwo na konkursie La Maestra w Paryżu mogło zaskoczyć, ale to efekt studiów i ciężkiej pracy asystentki w Filharmonii Dolnośląskiej oraz Sinfonii Iuventus. Teraz czas, by jej ogromną muzykalność, wrażliwość i nieprzeciętną radość tworzenia sztuki poznały największe estrady”.

Pozostali nominowani w kategorii muzyka poważna: Szymon Chojnacki i Lilianna Krych

***

Oni nominowali: Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Dorota Kozińska (publicystka niezależna), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Jakub Puchalski (publicysta niezależny), Adam Rozlach (Polskie Radio Jedynka), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Jan Topolski („Glissando”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”).

Ponadto zgłoszeni zostali: Robert Bachara (skrzypek barokowy), Tymoteusz Bies (pianista), Andrzej Filończyk (baryton), Marta Gardolińska (dyrygentka), Andrzej Grygier (gitarzysta), Justyna Khil (sopranistka), Krzysztof Komendarek-Tymendorf (altowiolista), Dawid Lubowicz (skrzypek), Szymon Mechliński (baryton), Wojciech Niedziółka (skrzypek), Antonina Nowacka (wokalistka), Grzegorz Skrobiński (pianista), Karolina Sofulak (reżyserka), Jacek Sotomski (kompozytor), Marek Szlezer (pianista), Sulamita Ślubowska (skrzypaczka), Ignacy Jan Wiśniewski (pianista), Cohaere Ensemble, NeoQuartet.

Polityka 50.2022 (3393) z dnia 06.12.2022; Paszporty POLITYKI 2022; s. 102
Oryginalny tytuł tekstu: "Anna Sułkowska-Migoń"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Rynek

Jak pokroić morze? Przybywa chętnych na kawałek Bałtyku. A rybakom wiatr w oczy

To tylko złudzenie, że na Bałtyku jest bezmiar przestrzeni. Jest coraz ciaśniej i coraz więcej chętnych, którzy chcą wyrwać kawałek morza dla siebie.

Ryszarda Socha
24.01.2023
Reklama