Oferowanie pojedynczej usługi jest mniej korzystne nie tylko dla usługodawcy, lecz także dla konsumenta. Firmy mogą zaoferować klientowi w pakietach więcej produktów, ten zaś zyskuje nie tylko dostęp do różnych usług w niższej cenie łącznej, lecz także wygodę i komfort – np. płaci jeden rachunek zamiast kilku, korzysta z obsługi door to door czy otrzymuje dodatkowe opcje. Oto kilka przykładów, w jakich obszarach warto szukać usług pakietowych.
Telekomunikacyjne usługi wiązane
Najczęściej określenia „usługi pakietowe” lub „usługi wiązane” pojawiają się w branży telekomunikacyjnej. Jest tak nie bez powodu. Jak wynika z raportu firmy analitycznej PMR „Rynek zintegrowanych usług telekomunikacyjnych w Polsce 2016. Analiza pakietów i usług wiązanych”, w 2016 roku aż 62 proc. gospodarstw domowych w naszym kraju korzystało z więcej niż jednej usługi u tego samego dostawcy. Jedna trzecia respondentów deklarowała, że nabyła je w pakietach. Skłania do tego przede wszystkim cena, a uściślając: udzielany na nie rabat, który jest o wiele większy w porównaniu z usługami kupowanymi osobno (deklarowało tak 48 proc. badanych), wygoda (49 proc.) i możliwość otrzymania lepszych parametrów usług za tę samą cenę (15 proc.). Najczęściej na kupno pakietów decydowali się klienci, którzy posiadali wcześniej internet stacjonarny, płatną telewizję i telefon komórkowy. Przykładem takiej kompleksowej usługi pakietowej jest Orange Love, w której klient otrzymuje w jednym abonamencie nie tylko szybki internet czy telewizję w jakości 4K, lecz także telefon komórkowy z nielimitowanymi rozmowami i telefon domowy.
Dynamiczne pakietowanie w turystyce
Z danych Ministerstwa Sportu i Turystyki wynika, że w samym tylko I półroczu 2016 roku Polacy brali udział w 17,5 mln krajowych podróży turystycznych, przemieszczając się podczas nich najczęściej samochodami własnymi i wynajętymi oraz autobusami i koleją. Chociaż większość zatrzymywała się u krewnych i znajomych, na drugim miejscu podróżujący stawiali na zakwaterowanie w hotelach i pensjonatach. W tym samym okresie nasi rodacy uczestniczyli również w 4,5 mln wyjazdów zagranicznych, zatrzymując się głównie w hotelach oraz zajazdach i podróżując najczęściej samolotami i samochodami. Takie wyjazdy często oznaczają konieczność zarezerwowania nie tylko noclegu, ale również środka transportu i wykupienia ubezpieczenia turystycznego. A gdyby tak połączyć te wszystkie elementy w jeden pakiet? Takie rozwiązanie jest coraz częściej dostępne na rynku turystycznym. Mowa tu o dynamicznym pakietowaniu. To nowoczesna usługa, która pozwala na zarezerwowanie noclegu, biletu lotniczego, wynajęcie samochodu i wykupienie ubezpieczenia – a wszystko w ramach jednego kosztu. Te elementy są łączone w ofertę i dostosowywane do indywidualnych potrzeb klienta (stąd określenie dynamiczne pakietowanie). W takiej konfiguracji sprzedawca może zaoferować poszczególne usługi o wiele taniej, niż musielibyśmy zapłacić za każdą z nich osobno. Przykładem takiego rozwiązania może być oferta Ecco Holiday.
Leasing w formie rozszerzonej
Jako trzecia z możliwości pakietowania usług obowiązkowo musi zostać wymieniony leasing, który szczególnie w polskich firmach jest bardzo popularnym sposobem pozyskania nowego samochodu. Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że w 2016 roku sfinansowano w tej formie samochody o łącznej wartości 24,4 mld zł, czyli o 30,9 proc. więcej niż w 2015 roku, a wartość polskiej branży leasingowej wzrosła o 16,6 proc. w ujęciu rocznym. Z tej możliwości korzystały najczęściej mikro- i małe firmy, ale nie brakowało również klientów indywidualnych, czyli leasingu konsumenckiego. Biorąc samochód w leasing, warto także zwrócić uwagę na oferty pakietowe firm leasingowych. Dzięki nim można wiele zaoszczędzić, a także uzyskać kompleksowe wsparcie autoryzowanych serwisów. Najczęściej w takim pakiecie all-in-one klient otrzymuje nie tylko ubezpieczenia OC, AC i NNW, ale również kartę assistance zapewniającą natychmiastową pomoc w przypadku awarii oraz usługę serwisową. Przykładem leasingu w pakiecie może być oferta Masterlease lub Mercedes-Benz.
Wymieniliśmy jedynie kilka przykładowych pakietów usług, z jakich warto skorzystać. Tego rodzaju oferty pojawiają się w coraz większej liczbie branż, dlatego warto pytać usługodawców o produkty łączone. Dzięki nim nie tylko zaoszczędzimy na rachunkach, lecz także niejednokrotnie korzystanie z usług stanie się dla nas jako konsumentów wygodniejsze.