Volvo Cars udostępnia swoją wiedzę na temat bezpieczeństwa i zachęca branżę motoryzacyjną do jej wykorzystywania.
Wysiłki na rzecz ochrony ludzkiego życia uczyniły z Volvo Cars lidera w dziedzinie bezpieczeństwa i stosowania pionierskich rozwiązań. Innowacje to wynik podejścia firmy do spraw bezpieczeństwa i przeprowadzania systematycznych badań opartych o realistyczne sytuacje drogowe, co jest wyjątkiem w branży motoryzacyjnej. Szczegółowe analizy rzeczywistych wypadków dostarczają nowych informacji, które przyczyniają się do podniesienia poziomu ochrony życia i zdrowia zarówno kierowców jaki i pasażerów.
Wprowadzony przez Volvo w roku 1959, trzypunktowy pas bezpieczeństwa uratował, według szacunków badaczy, ponad milion ludzi na całym świecie dzięki decyzji podjętej przez firmę, która zrzekła się praw patentowych, umożliwiając stosowanie nowego wynalazku przez innych producentów.
Aby podkreślić, że ochrona ludzkiego życia jest ważniejsza od patentów i fizycznych produktów, Volvo Cars uruchomiło Project E.V.A. Inicjatywa ta jest ucieleśnieniem wielu lat badań nad bezpieczeństwem i nie tylko pozwala branży na korzystanie z ich wyników, ale pokazuje również pewne luki w zakresie rozwijania projektów motoryzacyjnych.
Mamy dane o dziesiątkach tysięcy wypadków drogowych, które miały miejsce w realnym świecie, dzięki czemu możemy sprawić, by nasze auta były tak bezpieczne, jak to możliwe w każdej sytuacji drogowej – mówi profesor Lotta Jakobsson, jeden z czołowych ekspertów bezpieczeństwa Volvo Cars. – Oznacza to, że nasze auta są projektowane z myślą o chronieniu ludzi, niezależnie od płci, wzrostu czy figury, nie tylko tzw. „przeciętnych osób” reprezentowanych przez manekiny badawcze.
Project E.V.A. pokazuje, że niektórzy użytkownicy dróg są bardziej niż inni narażeni na niebezpieczeństwo. Analiza realnych danych pozwoliła na ustalenie jakiego typu obrażenia powstają w różnych wypadkach u mężczyzn, kobiet i dzieci. Na przykład różnice w anatomii i sile mięśni karku między przeciętną kobietą a mężczyzną sprawiają, że kobiety są bardziej narażone na urazy szyjnego odcinka kręgosłupa, często pojawiające się, gdy w tył auta z dużą prędkością wjeżdża inny pojazd. W oparciu o te informacje Volvo Cars stworzyło wirtualne manekiny do testów zderzeniowych, aby lepiej rozumieć wypadki i opracować technologie bezpieczeństwa, które pomogą chronić w równym stopniu mężczyzn, jak i kobiety.
Pierwszą technologią opracowaną w wyniku tego programu był wprowadzony w roku 1998 system WHIPS, który łączy sztywny zagłówek ze specjalną konstrukcją fotela chroniącą głowę i kręgosłup. Fotel z tym systemem o połowę ogranicza ryzyko uszkodzenia kręgów szyjnych. Kolejne dane dotyczące różnic w budowie anatomicznej kobiet, mężczyzn i dzieci przyczyniły się do powstania innowacyjnego systemu SIPS chroniącego przed skutkami zderzeń bocznych. SIPS, wraz z poduszkami bocznymi, u wszystkich pasażerów obniża ryzyko wystąpienia poważnych obrażeń klatki piersiowej o 50 %. Będąca uzupełnieniem systemu SIPS kurtyna boczna, stworzona z myślą o osobach zajmujących i przednie, i tylne miejsca w samochodzie zmniejsza ryzyko obrażeń głowy o około 75%.
Na początku obecnego wieku Volvo Cars wprowadził min. system ochrony na wypadek przewrócenia samochodu (Roll-Over Protection System — ROPS), układ monitorowania martwych pól (BLIS), wykrywanie pieszych z automatycznym zatrzymaniem. Dogłębniejsze analizy przeprowadzone przez markę w ostatnich latach skupiają się na niebezpieczeństwach związanych z wypadnięciem pojazdu z drogi. Technologie, które opracowano na ich podstawie, wprowadzono po raz pierwszy wraz z premierą w nowym modelu XC90, a potem we wszystkich modelach bazujących na platformie SPA – to konstrukcje pochłaniające energię w fotelach, wykraczające daleko poza wymogi przepisów dla producentów aut.
Więcej informacji na temat filozofii Volvo Cars znajdą Państwo w tym filmie.
Idea rozwoju bezpieczeństwa dla dobra wszystkich ludzi wciąż jest w firmie siłą napędową prac nad nowymi systemami. Marka opracowuje nowe technologie nie tylko po to, by sprostać standardom bezpieczeństwa czy zaliczyć testy homologacyjne. Dzięki ciągłym analizom rzeczywistych wypadków Volvo Cars wprowadza coraz to nowe innowacje pozwalające chronić ludzkie życie a idea dzielenia się wiedzą sprawia, że po pewnym czasie stają się one standardem w branży.
Artykuł zawiera link sponsorowany firmy Dom Volvo