Ludzie i style

Rosenthal świętuje jubileusz 30 lat w Polsce!

Rosenthal Rosenthal Materiały partnera
Za znakiem niemieckiej manufaktury porcelany Rosenthal stoi ponad 130 lat intrygującej historii, która jest też częścią historii wzornictwa. Już od 30 lat jest ona pisana także w Polsce!
Philip Rosenthal SeniorMateriały promocyjnePhilip Rosenthal Senior

Kiedy w 1879 roku Philip Rosenthal Senior założył w zamku Erkersreuth w Bawarii pracownię dekorowania porcelany, nie mógł nawet przypuszczać, że niewielka malarnia w krótkim czasie rozrośnie się do 60 pracowników. Po przeniesieniu działalności do Selb, Rosenthal otworzył pierwszą własną fabrykę, która wchłaniając lokalne wytwórnie szybko przekształciła się w prawdziwe „porcelanowe imperium”.

Rosenthal, serwis Biała MariaMateriały partneraRosenthal, serwis Biała Maria

To właśnie tutaj w 1916 roku powstała „Maria” - jeden z najbardziej cenionych wzorów wszechczasów. Serwis wykonany z białej porcelany zwraca uwagę oryginalną formą: brzegi talerzy, spodków, półmisków i mis o ośmiokątnych kształtach zdobi wąski pas reliefu z motywem kwiatowym.

Klasyka gatunku

„Maria” to prawdziwy fenomen! Można bez wahania określić ją jednym z najbardziej znanych zestawów, o czym świadczy 5.000.000 filiżanek i 15.000.000 talerzy sprzedanych zaledwie w ciągu ostatnich 25 lat. Kolekcję na przestrzeni ponad 100 lat pokryło aż 200 różnych dekoracji, a dziś składa się na nią aż 80 elementów dostępnych w regularnej ofercie. Wśród nich znajdują się zarówno tradycyjne części, jak i prawdziwe perełki kuszące koneserów kultury stołu, np. koziołek pod nóż czy korek do karafki. Pojawiające się co roku nowości dowodzą, że „Maria” idzie z duchem czasu nieustannie zaskakując miłośników „białego złota” nowymi dekoracjami.

Księżna Maria de BeurgesMateriały partneraKsiężna Maria de Beurges

Historia słynnego serwisu to także opowieść o prawdziwej miłości – nazwa zestawu jest bowiem hołdem Philipa złożonym jego ukochanej żonie, francuskiej księżnej Marii de Beurges. Rosenthal projektując serwis zdecydował się na reliefową dekorację z motywem kwiatu śródziemnomorskiego krzewu granatowca, który od wieków średnich uznawany jest za symbol miłości i płodności.

Rosenthal, serwis SanssouciMateriały partneraRosenthal, serwis Sanssouci

W kategorii dekoracji nie ma sobie też równych serwis "Sanssouci", który święcił tryumfy jeszcze zanim ikoną marki Rosenthal stała się "Biała Maria". Miłośnicy klasycznej porcelany także i dzisiaj doceniają jego delikatny kremowy odcień, który doskonale współgra z reliefowymi zdobieniami. Inspiracją dla nich były stiukowe dekoracje wnętrz w pałacu Sanssouci w Poczdamie, czemu serwis zawdzięcza swoją nazwę.

Nowoczesne poszukiwania

O ile za sukcesem klasycznych linii porcelany Rosenthal niewątpliwie stoi założyciel manufaktury, Philip Rosenthal Senior, o tyle nie do przecenienia w kontekście nowoczesnych poszukiwań jest rola jego syna. Rosenthal Senior miał już dwie córki z pierwszego małżeństwa, kiedy w 1916 roku na świat przyszedł jego upragniony potomek. Nazwany tym samym co ojciec imieniem, Philip Rosenthal Junior otworzył zupełnie nowy etap w historii „porcelanowego imperium”.

Philip Rosenthal JuniorMateriały partneraPhilip Rosenthal Junior

Kiedy po II wojnie światowej Philip Junior powrócił do Europy, początkowo pełnił funkcję rzecznika prasowego firmy. Jego dynamiczna osobowość i talent połączone z wyobraźnią sprawiły, że szybko objął on stanowisko szefa zarządu fabryki, która niegdyś należała do jego ojca. Młody Rosenthal intrygował nie tylko swoją wizją, ale także aktywną postawą, która przejawiała się na wielu polach. Był pilotem, wspinał się po górach, pływał, a przy tym nie zapominał o powierzonej mu roli w zarządzaniu firmą. Doceniając znaczenie tradycji i produkowanych od lat klasycznych serwisów, dostrzegał siłę współpracy z projektantami.

W 1961 roku Rosenthal Junior utworzył dział Studio-Line, który do dziś proponuje nowoczesne kolekcje porcelany tworzone we współpracy z najlepszymi projektantami. Dzięki licznym kontaktom z artystami, którym dawał nieograniczone możliwości eksperymentowania z tradycyjnym tworzywem Philip Junior odmienił wizerunek marki: przy całym szacunku dla tradycji zrewolucjonizował myślenie o porcelanie i wprowadził manufakturę na zupełnie nowe tory - z producenta porcelany użytkowej stała się ona firmą, która pozwala ludziom… „żyć ze sztuką”.

Fabryka Rosenthal w Rothbühl wg proj. Waltera GropiusaMateriały partneraFabryka Rosenthal w Rothbühl wg proj. Waltera Gropiusa

W myśl idei młodego Philipa, w kręgu Rosenthal zaczęły pojawiać się takie sławy, jak sam założyciel szkoły Bauhaus – prof. Walter Gropius. Realizując zlecenie zaprojektowania budynków fabrycznych, podjął się on również stworzenia przedmiotów użytkowych, stając się autorem ikonicznego serwisu „TAC” z 1969 roku.

Rosenthal, serwis TAC wg proj. Waltera GropiusaRosenthalRosenthal, serwis TAC wg proj. Waltera Gropiusa

Zestaw wykonany z czarnej i białej porcelany jest ucieleśnieniem idei Bauhausu. Forma jasno komunikuje tu funkcję. Kształt poszczególnych elementów jest inspirowany podstawowymi figurami geometrycznymi, a jedyną dekorację stanowi efekt kontrastu czerni i bieli oraz zestawienie części szkliwionych i matowych.

Kolekcja wazonów Paper Bag, proj.  Tapio Wirkkala oraz kolekcja Suomi, proj. Timo SarpanevaMateriały partneraKolekcja wazonów Paper Bag, proj. Tapio Wirkkala oraz kolekcja Suomi, proj. Timo Sarpaneva

Grono współpracowników Rosenthala Juniora zasilili Finowie (m.in. Timo Sarpaneva z kolekcją „Suomi” czy Tapio Wirkkala z kolekcją „Paper Bag”) czy artyści tego formatu, co mistrz surrealizmu Salvador Dalí oraz ekscentryczny Andy Warhol.

Patera z portretem Philipa Rosenthal Juniora autorstwa Andy'ego WarholaMateriały partneraPatera z portretem Philipa Rosenthal Juniora autorstwa Andy'ego Warhola

Inspirowane motywami z twórczości „króla pop-artu” kolekcje porcelany i szkła przyniosły marce międzynarodowy prestiż. Prawdziwą gratkę dla miłośników niemającego odpowiednika stylu Warhola stanowią produkowane w limitowanej liczbie egzemplarzy patery z portretami wielkich tego świata: gwiazd filmu i sceny, przywódców. Wśród portretowanych osobistości nie mogło zabraknąć także samego Philipa Rosenthala Juniora!

Rosenthal meets Versace, talerz I love BaroqueMateriały partneraRosenthal meets Versace, talerz I love Baroque

Wielkim sukcesem okazała się być rozpoczęta w latach 90. XX wieku współpraca z włoskim projektantem mody Giannim Versace, która zaowocowała liniami porcelany, szkła i sztućców o wyrafinowanej formie i dekoracjach inspirowanych dawnymi kulturami. Wszechobecne motywy greckiego meandra czy głowa mitycznej Meduzy oraz barokowe złocenia to znaki szczególne linii „Rosenthal meets Versace”.

Rosenthal, kolekcja Alpejski Ogród, proj. Regula StudliMateriały partneraRosenthal, kolekcja Alpejski Ogród, proj. Regula Studli

Świętujemy!

Rosenthal to dziś całościowy koncept związany z kulturą stołu, na który składają się różne propozycje. Dział Rosenthal Classic zaspokaja gusta miłośników klasycznych wzorów z legendarnym serwisem „Biała Maria”. Wśród entuzjastów porcelany w Polsce nie brakuje też zwolenników współczesnych form, do których adresowana jest szeroka oferta Studio-Line, obejmująca przedmioty codziennego użytku. Niezależnie od swojej funkcji pełnią one rolę wyjątkowych elementów dekoracyjnych. Prezentowane co roku nowości są dowodem na to, że marka zachowując wierność tradycji idzie z duchem czasu i dynamicznie poszukuje rozwiązań, które odpowiadają na zmiany w sposobie podawania potraw, a niejednokrotnie także wytycza kierunek tych zmian.

Z okazji jubileuszu Rosenthal przygotował wyjątkową ofertę dla Klientów. To doskonała okazja, by poszerzyć własną kolekcję o ulubione porcelanowe przedmioty, które w dniach 6-31 maja 2019 dostępne są z rabatem 30%!

Szczegóły: www.rosenthal.pl

Rosenthal, wazon Falda, proj. Sebastian HerknerMateriały partneraRosenthal, wazon Falda, proj. Sebastian Herkner
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Współczesny

Seks pod okiem lekarza

Seks, kiedy jest w kłopotach, potrzebuje wsparcia medycyny. I ona pomaga. Choć zwykle trzeba długo czekać.

Paweł Walewski
25.09.2018
Reklama