Ludzie i style

Sposoby na skuteczną regenerację mięśni po treningu

Sposoby na skuteczną regenerację mięśni po treningu Sposoby na skuteczną regenerację mięśni po treningu mat. pr.
Skuteczny trening wymaga od nas bardzo wiele poświęceń: wysiłku, czasu, przygotowań. Bardzo często skupiając się na wynikach w sporcie, sami sobie dokładamy kolejne wyzwania: chcemy być szybsi, sprawniejsi, być w stanie podnosić większe ciężary, znaleźć kolejny dzień w tygodniu na ćwiczenia. Pamiętaj jednak o tym, że mięśnie rosną w czasie odpoczynku. Z tego powodu kluczowa jest regeneracja.

Zadbaj o odpowiednią dietę i suplementację

Jeżeli ćwicząc nie zadbasz o odpowiednią dietę, rezultaty treningów będą szybko marnowane. Posiłki powinny być dobrze zaplanowane i dostarczać Ci odpowiedniego "paliwa" do ćwiczeń. Nie wystarczy jedynie wyeliminować z diety "śmieciową żywność" i zmniejszyć kaloryczność. Nawet na redukcji przy intensywnym treningu Twój organizm będzie przejawiał zwiększone zapotrzebowanie na białko. Nie zapominaj o posiłku regeneracyjnym – wystarczy kanapka z szynka i warzywami lub jogurt, musli i owoce.

Zadbaj o odpowiednią dietę i suplementacjęmat. pr.Zadbaj o odpowiednią dietę i suplementację

Pij duże ilości wody (nawet 2-2,5 litra dziennie), a gdy jest gorąco - izotonik, który zapobiegnie odwodnieniu. Pomóc w regeneracji mięśni mogą Ci również różnego rodzaju suplementy: z całą pewnością warto przyjmować kompleks witamin. Bardzo praktyczne jest również korzystanie z odżywek białkowych: choć białko możesz oczywiście czerpać również ze "zwykłego" pożywienia, ta forma jest bardzo praktyczna w domu i poza nim.

Zaplanuj dni wolne od treningu i czas na wypoczynek

Podstawą udanych treningów jest dobrze przygotowany plan treningowy. Organizm potrzebuje przerwy, aby mięśnie mogły się zregenerować. Z tego powodu co najmniej dwa dni w tygodniu należy przeznaczyć na sprawy inne niż sport. Warto rozważyć choćby krótką współpracę z trenerem personalnym, który na początku Ci dobrze zaplanować ćwiczenia, pokaże jak wykonywać je prawidłowo i dobierze ich optymalną intensywność. Należy również pamiętać o odpowiedniej ilości czasu przeznaczanego na sen - powinno to być 7-8 godzin. Jeżeli ilość snu jest niedostateczna, na przykład śpisz jedynie 5h dziennie, Twój organizm nie tylko nie będzie miał siły, by spalać tkankę tłuszczową, ale i gwałtownie zwiększy się poziom wydzielanego kortyzolu - hormonu stresu, który obniża tempo przemiany materii.

Wypróbuj olejek CBD

Przy intensywnych treningach warto wypróbować również olejek CBD, czyli kannabidiol - olejek zawarty w konopiach siewnych, który w przeciwieństwie do THC nie posiada psychoaktywnego działania. CBD ma bardzo szerokie działanie, nie każdy ma świadomość, że może również pozytywnie wpływać na regenerację mięśni po intensywnym wysiłku fizycznym: wiąże się to z działaniem przeciwutleniającym, które pozwala zmniejszyć stan zapalny i zmniejszyć spastyczność.

Warto mieć świadomość, że olejek CBD jest w pełni legalny, a jego przyjmowanie przez sportowców nie jest zakazane. Dobrej jakości produkty CBD można kupić zarówno w Polsce, jak i za granicą, na przykład w Niemczech wpisując w wyszukiwarkę Google: German CBD Brand.

Zaplanuj dni wolne od treningu i czas na wypoczynekmat. pr.Zaplanuj dni wolne od treningu i czas na wypoczynek

Korzystaj z masażu i sauny

Zmęczone mięśnie najłatwiej zregenerować regularnie korzystając z masaży. Mogą one przyczynić się do zmniejszenia stanów zapalnych, bólu i obrzęków. Warto także korzystać z sauny, pamiętając o tym, że jedna sesja powinna składać się z trzech wejść, oddzielonych przerwami po około 5-10 min.

Materiał przygotowany przez ERKLAR Bartosz Nowakowski.

Reklama

Czytaj także

Rynek

Apartamentowce na skażonej ziemi. Ludzie chcą tu mieszkać, a nie powinni

Jak to możliwe, że na skażonych gruntach powstają budynki mieszkalne?

Ryszarda Socha
22.06.2022
Reklama