Ludzie i style

Zakupy internetowe współczesnej kobiety i współczesnego mężczyzny

Zakupy internetowe współczesnej kobiety i współczesnego mężczyzny Zakupy internetowe współczesnej kobiety i współczesnego mężczyzny mat. pr.

W obecnych czasach pewne odmienności w sposobie zachowania czy podejściu do różnych kwestii są na porządku dziennym. Czy tego typu rozbieżności można zobaczyć również w świecie konsumenckim? W jaki sposób kupują kobiety, a w jaki mężczyźni? Odpowiemy na te i podobne pytania w poniższym tekście, odnosząc się do najnowszych danych z raportu. Zweryfikujemy, które z powszechnie przyjętych założeń dotyczących zakupów internetowych są nieaktualne. Być może niektóre z nich mogą być źródłem wiedzy dla osób wchodzących na rynek e-commerce lub chcących poprawić popularność swojej marki.

Czego dowiemy się z raportu?

Niniejszy wpis bazuje na wynikach raportu z 2022 r. “Mr. & Mrs E-commerce”. Izba Gospodarki Elektronicznej opracowała zbiór nawyków zakupowych w sieci dotyczący grup: mężczyzn, kobiet oraz seniorów. Wyniki raportu mają wskazać, czy nadal widoczna jest rozbieżność nawyków konsumpcyjnych między grupami, ile wydaje przedstawiciel badanego zespołu i jak często decyduje się na zakupy online? Czy przyjęty stereotyp o rozrzutności kobiet jest wciąż żywy? Zobaczmy, co pokazują statystyki.

Co jest źródłem wiedzy podczas e-zakupów?

Zanim klienci podejmą decyzję o zakupie, z reguły (w ponad 66%) czytają dodatkowe informacje o interesującym ich produkcie, sprawdzają opinie innych użytkowników i posiłkują się porównywarkami cenowymi. Taki wynik powinien przekonać wszystkich właścicieli e-sklepów o słuszności tworzenia dobrych treści na własnej stronie. Mocny content często przekonuje klienta do zakupu. W jego oczach Twoja marka jest wiarygodna i godna zaufania.

W raporcie Mr. & Mrs. E-commerce pojawiły się dane mówiące o tym, że 16% ufa rekomendacjom najbliższych, 15% z nich przegląda sekcje: blog/ vlog, chcąc dotrzeć do wiarygodnych treści o produkcie. 14% mężczyzn wybiera takie witryny, jak fora internetowe, a swoje zakupowe decyzje wspiera przez porównywarki cen. 33% spośród grona ankietowanych seniorów bierze pod uwagę opinię rodziny i sprzedawców. Ze względu na to, że stawiają na rozmowę, a nie czytanie recenzji, można pomyśleć o sekcji czatu czy infolinii na swojej stronie (oczywiście wówczas, gdy Twój asortyment ma być skierowany do tej właśnie grupy).

Warto zatem inwestować na swojej witrynie w sekcje blogowe, jak również recenzje produktowe. To prosty sposób na spełnienie potrzeb konsumentów i wspieranie ich często w trudnych decyzjach zakupowych. Patrząc z drugiej strony, to ważny element procesu, jakim jest https://boo.pl/pozycjonowanie-stron/.

Kup/zamów – gdzie?

Jeśli już wiemy, od czego zaczyna każdy e-konsument swoją ścieżkę zakupową, czas sprawdzić, gdzie docelowo kupują. Na 10 internautów aż 8 robi zakupy w sieci, raz bądź dwa razy w miesiącu (w tym jest również grupa seniorów). Kobiety (⅓ ankietowanych) zamawiają w sklepach internetowych oraz na portalach zakupowych lub aukcyjnych, mężczyźni klikają ikonę “kup/zamów” w podobnych miejscach, a dodatkowo w sklepach mających aplikację. Preferują zatem wykorzystywanie urządzeń mobilnych.

Co służy e-klientom do robienia zakupów?

Wspomniane urządzenia mobilne w dużym stopniu służą do robienia zakupów internetowych. Według statystyk ok. 40% transakcji zakupowych odbywa się właśnie na smartfonach, w podobnym stopniu na laptopach. Część ankietowanych wskazała również na wykorzystanie smartwatcha: 10% mężczyzn i niewiele, bo 2%, kobiet. Jeśli chodzi o e-zakupy przy użyciu komputerów, w grupie seniorów zdecydowanie obejmują one prowadzenie. 83% z nich korzysta z laptopów, a 41% z komputerów stacjonarnych.

Czy istnieje wspólny mianownik zakupowy?

Kiedy jesteśmy już na wybranej stronie, przychodzi czas na wybór produktu. Jakie kategorie najczęściej wybierają panie, a jakie panowie? Wśród płci pięknej jest to: moda, kosmetyki i na trzecim miejscu - akcesoria dziecięce. Wśród płci silniejszej: elektronika, gadżety, a na kolejnej pozycji - produkty z kategorii: uroda i moda. Mimo różnic widać ogromne podobieństwo! Sektor beauty&fashion nie należy już tylko do kobiet. Warto mieć to na uwadze, przygotowując strategię marketingową dla swojej działalności właśnie w tej branży.

Więcej, mniej, a może tyle samo?

Ostatnim elementem ścieżki zakupowej jest dokonanie transakcji. Otóż to… Ile wydają na zakupy w sieci panowie, a ile panie? Ku zaskoczeniu wydatki są do siebie bardzo zbliżone. W obu grupach jednorazowy wydatek oscyluje wokół kwoty 51-100 zł, a średnia z całych zakupów to 201-400 zł. Niemal takie same wyniki są silnym argumentem do tego, by porzucić stereotyp mówiący o większej rozrzutności kobiet.

Co jeszcze skłania obie grupy do e-zakupów? Według ankietowanych są to: proste formy płatności, niewielki czas oczekiwania na przesyłkę oraz darmowe dostawy. Podobnie jest ze zwrotami. Aż 44% ankietowanych klientek twierdzi, że zamawia kilka produktów, a nieodpowiednie odsyła bez większych obaw. Robi tak również 41% mężczyzn.

Pokazuje to, że e-konsumenci są coraz bardziej swobodni w swoich działaniach, a branża e-commerce prężnie się rozwija i jak najbardziej dopasowuje do odbiorców.

Kilka słów o SEO

Odpowiedni wygląd strony, znajdujące się na niej treści zachęcają nie tylko klientów, ale również samą wyszukiwarkę do promowania Twojej witryny. Jeśli chcesz osiągnąć skuteczne efekty, zdecyduj się na działania z zakresu SEO (Search Engine Optimization). Agencja zajmie się audytem (zarówno SEO, jak i UX), a następnie zaplanowaniem odpowiedniej optymalizacji pod kątem pozycjonowania.

W przypadku sklepów online działających też stacjonarnie właściciele powinni pomyśleć o tym, by pozycjonować się lokalnie. Dobrym pomysłem będzie zwrócenie się o pomoc do agencji funkcjonujących na rynku regionalnym.

Reasumując

Różnice w tendencjach zakupowych między kobietami i mężczyznami są obecnie niewielkie. Mimo że się zacierają, warto na bieżąco analizować modele zachowań każdej z grup, by wiedzieć, w jaki sposób planować i prowadzić marketing swojej firmy.

Raport pokazał, że rozbieżności widać szczególnie przy podziałach na grupy wiekowe, a nie pod względem płci. To również ważna informacja dla właścicieli e-biznesów. Zawsze należy dostosowywać zawartość strony do swoich docelowych odbiorców.

Materiał przygotowany przez Boo.pl

Reklama

Czytaj także

Fotoreportaże

Legendarny Boeing 747 przechodzi do historii

Po ponad półwieczu dominacji na niebie do historii przechodzi Boeing 747, Jumbo Jet. Samolot, który zmienił lotnictwo cywilne. I świat.

Olaf Szewczyk
21.03.2023
Reklama