Ludzie i style

Co o Polakach mówią ich łazienki?

. . mat. pr.
Wnętrza mieszkań, a w nich szczególnie pomieszczenia przeznaczone do codziennej higieny, świadczą o zmianach zachodzących we współczesnym stylu życia. Rozmawiamy o tym z Krzysztofem Brzezińskim, dyrektorem marketingu i produktów w firmie Geberit.
Krzysztof Brzeziński, dyrektor marketingu i produktów w firmie Geberitmat. pr. Krzysztof Brzeziński, dyrektor marketingu i produktów w firmie Geberit

Słynna marka Geberit istnieje już prawie 150 lat i działa w wielu krajach świata. Z pewnością zgromadziła dużą wiedzę o oczekiwaniach użytkowników wobec sprzętu łazienkowego i łazienek w ogóle. Śledzicie zmiany na bieżąco?
Oczywiście. Monitorowanie zmian jest bardzo ważne, bo projektując kolejne generacje produktów, inspiracje czerpiemy przecież z obserwacji klientów i ich potrzeb. Nasze hasło to „design meets function”. Zależy nam na znalezieniu idealnej równowagi między tym, jak wygląda produkt, a jakie zadania ma spełniać. Pierwszy krok to zawsze rozpoznanie potrzeb konsumenta. Czego oczekuje, na czym mu zależy, jakie ma marzenia?

Co więc możecie powiedzieć o ewolucji polskich łazienek? O czym świadczą zmiany w postrzeganiu tej przestrzeni?
Ta część domu w trakcie ostatnich kilkudziesięciu lat przeszła w Polsce ogromną ewolucję. W okresie PRL stanowiła najczęściej przestrzeń „techniczną”. Nie do końca funkcjonalna, mało estetyczna, z reguły nie kojarzyła się z relaksem. Z biegiem czasu, m.in. za sprawą marki Koło, należącej dziś do rodziny Geberit, zmieniło się podejście Polaków do koncepcji łazienki. Zaczęli inwestować w to pomieszczenie i przywiązywać coraz większą wagę do jego strony estetycznej. Pojawiła się moda na duże łazienki. W domach jednorodzinnych powstawały imponujących rozmiarów pokoje kąpielowe (o powierzchni nierzadko kilkunastu metrów kwadratowych). Teraz, z powodu drastycznego wzrostu cen nieruchomości, ale też dzięki zwiększonej świadomości ekologicznej, łazienki – tak jak mieszkania generalnie – znów się kurczą. Każdy metr kwadratowy, zwłaszcza w dużych miastach, trzeba optymalnie wykorzystać. Wiele osób nie może sobie pozwolić na przestronną łazienkę. Jednak nadal każdy chce, by to pomieszczenie oferowało relaks, możliwość indywidualnego odpoczynku i regeneracji sił.

.mat. pr..

Co więc można zrobić i jakie innowacje warto zastosować, by małe łazienki nie traciły na komforcie?
Przede wszystkim skorzystać z możliwości, jakie dają stelaże podtynkowe. Pozwalają elastycznie dostosować przestrzeń do indywidualnych potrzeb i stworzyć funkcjonalną łazienkę nawet w niewielkich pomieszczeniach. Na rynku jest też ceramika specjalnie przeznaczona do małych łazienek, np. muszle czy umywalki o zredukowanych, w stosunku do standardowych, wymiarach.
Geberit proponuje też, jako alternatywę dla bidetu, toalety myjące wyposażone w wiele rożnych, niezwykle praktycznych rozwiązań. Obecnie toalety myjące cieszą się wielkim powodzeniem szczególnie w Japonii. Tam uchodzą za sprzęt niezbędny. W Polsce to wciąż nowość, ale zyskująca szybko na znaczeniu, m.in. dlatego, że takie urządzenia nie tylko idealnie sprawdzają się na małej przestrzeni są przede wszystkim ekologiczne. Dzięki nim można np. ograniczyć ilość zużywanego papieru toaletowego.

Właśnie, ekologia! Dziś jest to sprawa pierwszorzędnej wagi i wiele firm podkreśla swoje zaangażowanie w ochronę środowiska.
Dla naszej firmy zawsze była to sprawa priorytetowa, bo Geberit wywodzi się ze Szwajcarii, kraju kojarzonego (absolutnie słusznie!) z ochroną środowiska, czystością, dbałością o przestrzeń publiczną. Mamy zatem skąd czerpać wzorce.

.mat. pr..

W gruncie rzeczy Wasza działalność obraca się wokół wody, a ona w czasach niepokojących zmian klimatycznych stanowi surowiec coraz cenniejszy i – niestety – coraz bardziej deficytowy.
To prawda. Doprowadzanie wody, domowa dystrybucja, a następnie odprowadzanie są w samym sercu tego, czym zajmuje się Geberit. Zmniejszenie jej zużycia stanowi dla nas jedno z najważniejszych wyzwań, zarówno z powodów ekologicznych, jak i ekonomicznych. Bo oszczędzanie wody nie tylko pomaga chronić zasoby planety, ale też przyczynia się do zredukowania domowych rachunków, które z przyczyn od nas niezależnych wciąż rosną. Wiele innowacyjnych rozwiązań wynalezionych i zastosowanych przez Geberit podąża w tym kierunku, choć nie zawsze to podkreślamy.
Geberit trzyma się jak najdalej od tzw. greenwashingu, zjawiska obecnie często występującego, a polegającego na tym, że wiele firm dużo mówi o swojej świadomości ekologicznej, zaś ich osiągnięcia w kwestii ochrony klimatu okazują się, gdy ktoś zada sobie trud sprawdzenia, pustymi deklaracjami. U nas sytuacja wygląda wręcz odwrotnie. Dużo inwestujemy w technologie przyjazne środowisku, a nie tak często się tym chwalimy. Ale to przecież Geberit opracował specjalne rozwiązanie z miską bezkołnierzową, dzięki któremu można ograniczyć ilość wody zużywanej przy spłukiwaniu toalety. Przechodzimy z modelu 3/6 litrów na 2/4 litry. Ma to jednak sens tylko wtedy, gdy instalowany jest cały system: miska i stelaż. Zawsze zachęcamy klientów, aby wybierali kompleksowe rozwiązanie, bo tylko w ten sposób będą mieli pewność poprawnego, optymalnego działania poszczególnych elementów oraz całości.

Ekologiczna odpowiedzialność firm dotyczy nie tylko tego, co produkują, ale i jak produkują.
Dokładnie. W ostatnich latach zmniejszyliśmy emisję dwutlenku węgla, związaną z naszymi procesami produkcyjnymi, o 40 proc. Według EcoVadis, specjalnej agencji ratingowej, badającej przedsiębiorstwa pod kątem społecznej odpowiedzialności biznesu, zasłużyliśmy na najwyższą, platynową ocenę.

Kolejna kwestia to trwałość produktów. Ich krótkie życie nie służy środowisku. Jako społeczeństwo musimy przestawić się na model wieloletniego użytkowania raz kupionych przedmiotów. Wyposażenie łazienki nie stanowi tu wyjątku.
Geberit zakłada, że łazienka ma się „godnie starzeć” i nawet po 10 latach eksploatacji dobrze wyglądać. Zgodnie z zasadą, że design jest konsekwencją funkcji, nie stawiamy na krzykliwe rozwiązania, które nie niosą ze sobą żadnej wartości dla użytkownika.

A wracając do potrzeb Polaków…
Z naszych obserwacji wynika, że w większości wcale nie oczekują ekstrawagancji w łazience, czy generalnie w mieszkaniu. Polakom bliski jest styl skandynawski, stosunkowo oszczędny w środkach, za to wygodny w eksploatacji. Zależy im na tym, by łazienka była nie tyle spektakularna, co estetyczna oraz wykonana z materiałów wysokiej jakości, które wytrzymają próbę czasu.

Czy zachodzi obecnie jakaś kolejna, oprócz wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi, ważna transformacja, która odbija się na polskich łazienkach?
Tak, ta kolejna istotna zmiana to starzenie się społeczeństwa. Stanowi wyzwanie – i zobowiązanie – również dla producentów wyposażenia łazienek. Jako wiodąca firma w tej branży możemy dużo zrobić, by osobom starszym zwiększyć komfort korzystania z łazienki, więcej, robimy to. Mamy w ofercie wiele rozwiązań, które pomagają seniorom, gwarantują im poczucie bezpieczeństwa. Chodzi o to, by nie musieli się stresować i obawiać za każdym razem, gdy idą do łazienki. To pomieszczenie także dla nich powinno pozostać miejscem relaksu i spokoju.

Materiał przygotowany przez firmę Geberit.

Polityka 6.2023 (3400) z dnia 31.01.2023; Rynek; s. 47
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama