– W mojej ocenie obwodnica jest najważniejszą, na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat, inwestycją podnoszącą komfort życia w naszym mieście – mówi Andrzej Wilk, prezydent Żyrardowa. – Oddanie do użytku tej trasy otworzyło nowy rozdział w historii miasta. Zakorkowane przez sznury TIR-ów centrum odetchnęło z ulgą. Żyrardów stał się wreszcie przejezdny. Kolejny ogromny plus zakończenia budowy obwodnicy to znacząca poprawa bezpieczeństwa na głównej ulicy miasta, którą dotychczas biegła krajowa droga nr 50.
15-kilometrowa obwodnica Żyrardowa, podobnie jak większość nowych dróg w Polsce, powstała dzięki wykorzystaniu dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wkrótce poprawę jakości życia podobną jak żyrardowianie odczują mieszkańcy Bełchatowa, Brodnicy, Inowrocławia, Wielunia, Ostrowa Wielkopolskiego, Jarocina, Góry Kalwarii, Olsztyna, Kłodzka, Nysy, Kościerzyny i Sanoka. Na wybudowanie tras omijających te miejscowości Ministerstwo Transportu zarezerwowało blisko 5 mld zł.
Rząd zdecydował także o kontynuacji budowy Południowej Obwodnicy Warszawy tunelem przez Ursynów, a następnie Wilanów i Wisłę do trasy w kierunku Lublina. Pozwoli to na wyprowadzenie części ruchu z centrum stolicy.
Poprawa bezpieczeństwa
Obwodnice, które już istnieją, pokazują jak wielki wpływ ma budowa nowych dróg na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. – Po oddaniu do użytku obwodnicy Mszczonowa odnotowaliśmy znaczny spadek liczby wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów na terenie miasta – mówi sierżant Aleksandra Calik z komendy powiatowej policji w Żyrardowie (obejmującej swoim zasięgiem także Mszczonów). – To niewątpliwie zasługa obwodnicy. Na nowej trasie nie odnotowaliśmy poważniejszych kolizji, a przecież przemieszczają się tamtędy wielkie pojazdy.
Obwodnica Mszczonowa, podobnie jak sąsiedniego Żyrardowa, znajduje się na DK 50, którą ciężarówki jadące z zachodu i zjeżdżające z autostrady A2 i DK 8 omijają od południa Warszawę. Do niedawna ruch na tej trasie biegł niemal przez centrum miasta. Nowa droga ma tylko 6 kilometrów długości, ale sprawiła, że piesi w Mszczonowie mogą czuć się bezpieczniej.
Lepsze ulice
Oddanie do użytku obwodnicy ma wpływ także na jakość miejskich ulic. Widać to m.in. w Kocku leżącym na trasie z Lublina do Białegostoku. Zanim powstała obwodnica, ciężkie pojazdy dewastowały miejskie arterie. – Trasa przez miasto to były najbardziej zniszczone odcinki ulic na terenie Kocka, nawierzchnia nie wytrzymywała obciążenia – wspomina Maciej Tracz, zastępca burmistrza miasta. – Poza tym TIR-y przejeżdżały o kilka metrów od okien kamienic, hałas i wstrząsy były naprawdę uciążliwe. Teraz jest ciszej i bezpieczniej. Do miasta wjeżdżają tylko auta, dla których Kock jest celem, a ruch tranzytowy trafia na obwodnicę. Nowa trasa omija Kock i leżącą w pobliżu Wolę Skromowską, której mieszkańcy także cierpieli z powodu nadmiernego ruchu.
Szybsza jazda
Z nowych obwodnic cieszą się nie tylko mieszkańcy omijanych miejscowości. Służą one przede wszystkim kierowcom, pozwalając na płynniejszą i bezpieczniejszą jazdę. Nowe trasy to najczęściej drogi tylko dla samochodów, ewentualność kolizji z pieszym czy rowerzystą ograniczona jest więc do minimum. Do niedawna DK 3 między Szczecinem a Świnoujściem – najważniejsza trasa na Pomorzu Zachodnim – biegła przez wieś Miękowo. Trasa miała tylko po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Z powodu stojących blisko drogi domów, braku chodników i intensywnego ruchu pieszych obowiązywało tu graniczenie prędkości do 50 km/h. Po zbudowaniu obwodnicy kierowcy nawet nie zauważają, że mijają Miękowo. Po prostu jadą komfortową, dwupasmową drogą w kierunku morza, oszczędzając czas i paliwo.
Poprawa bezpieczeństwa, łatwiejszy transport towarów, wygodniejsze życie mieszkańców miejscowości leżących przy głównych trasach – wszystko to wskazuje, że każda złotówka pozyskana z Unii Europejskiej i wydana na budowę obwodnic to pieniądze dobrze zainwestowane w przyszłość kraju.
Artykuł informacyjno-promocyjny finansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz przez budżet państwa w ramach pomocy technicznej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.