Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Przegląd informacji rynkowych

Polityka
Obraz „M39” Wojciecha Fangora.Desa Obraz „M39” Wojciecha Fangora.
Dawid JakubowiczArtur Madej/materiały prasowe Dawid Jakubowicz

Wydarzenia

Niemiecki koncern motoryzacyjny Daimler zamierza zainwestować co najmniej 400 mln zł w budowę nowego zakładu ogniw do baterii niezbędnych w samochodach elektrycznych – podał Puls Biznesu. Fabryka ma powstać w Jaworze (woj. dolnośląskie), gdzie koncern za 500 mln euro buduje już zakład silników czterocylindrowych do aut osobowych.

Miniony rok był rekordowy na polskim rynku aukcyjnym dzieł sztuki. Obroty przekroczyły 240 mln zł. Najdroższym dziełem, jakie kiedykolwiek sprzedano w kraju, był obraz „M39” Wojciecha Fangora, za który w Domu Aukcyjnym DESA Unicum w Warszawie zapłacono 4,72 mln zł. Poprzedni rekord to obraz „Macierzyństwo” Stanisława Wyspiańskiego, który w 2017 r. kupiono za 4,4 mln zł. „M39” przedstawia charakterystyczne koła wywołujące efekty optyczne podobne do uzyskanych w sztuce op-artu. Fangor namalował go w 1969 r. specjalnie na indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku.

Na Allegro.pl będzie można kupić bilety na różne wydarzenia kulturalne, muzyczne i sportowe w Polsce. Firma podpisała umowę inwestycyjną z eBilet Polska, rynkowym liderem sprzedaży biletów online. Obie firmy zyskają dostęp do nowych grup konsumentów. Obecnie rynek internetowej sprzedaży biletów na imprezy rozrywkowe w Polsce jest wart ponad 700 mln zł i co roku rośnie o ok. 20 proc.

***

Kadry

Grupa Żywiec ma nowego prezesa. Został nim Francois-Xavier Mahot, który będzie kierował grupą przez kolejne trzy lata. Z wykształcenia ekonomista (uniwersytet w Reims oraz MBA w École Supérieure de Commerce de Bretagne). Ukończył także prestiżowe kursy z zarządzania i innowacji w INSEAD, Harvard University oraz Massachusetts Institute of Technology. Od prawie 20 lat związany z Grupą HEINEKEN. Zaczynał od funkcji szefa browarów w Kongu w Afryce, następnie kierował browarami na Bliskim Wschodzie, w Serbii oraz w Portugalii. Był także dyrektorem innowacji w globalnych strukturach koncernu.

Miłosz Szulc został kolejnym prezesem Ruchu. Spółka wymaga szybkiej restrukturyzacji, a jak podano w komunikacie, Szulc „specjalizuje się w opracowywaniu i realizacji planów restrukturyzacyjnych oraz wdrażaniu strategii restrukturyzacyjnych”. Jest absolwentem Politechniki Poznańskiej oraz Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Ostatnio był wiceprezesem ds. finansowych w Fabryce Pojazdów Szynowych H. Cegielski Poznań. Pracował też w Grupie Kapitałowej Azoty i w Grupie Boryszew (komponenty do samochodów, chemia przemysłowa).

Dawid Jakubowicz został prezesem Ciechu (branża chemiczna). Przez ostatnie pół roku był członkiem rady nadzorczej tej spółki reprezentującym głównego udziałowca Kulczyk Investments (firma inwestycyjna z siedzibą w Luksemburgu). Jakubowicz od 8 lat jest w jej zarządzie i odpowiada za portfel inwestycyjny. Wcześniej pracował m.in. w firmie doradczej KPMG Audyt oraz w spółkach wchodzących w skład Kulczyk Holding. Jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Posiada też tytuł MBA tej uczelni oraz Georgia State University. Ukończył również Program for Leadership Development na Harvard Business School.

***

Barometr

Na świąteczne prezenty Polacy wydali średnio po 594 zł – wynika z internetowego badania Kantar TNS przeprowadzonego na zlecenie eBay (największy serwis aukcji internetowych na świecie). Najwięcej, bo ok. 236 zł, przeznaczaliśmy na upominki dla dzieci, ok. 174 zł na prezenty dla partnerów i ok. 137 zł dla rodziców. Wśród podarunków były też upominki nietrafione. Dla porównania w święta w 2017 r. co trzeci badany otrzymał co najmniej jeden prezent, który mu się nie podobał.

Ile zarobił św. Mikołaj w minioną Wigilię? Półgodzinna wizyta do zapraszającego go domu mogła kosztować nawet 250 zł – podał portal wynagrodzenia.pl. Cena za usługę zależała od miasta i pory odwiedzin. Najdrożej było w Warszawie, gdzie Mikołajom płacono średnio po ok. 250 zł za pół godziny, w Krakowie i Poznaniu – po 150 zł, w Katowicach – 80 zł, a w Lublinie i Rzeszowie – po 60 zł. Koszty rosły – nawet o 50–100 zł, jeśli Mikołaj wcześniej musiał odebrać od rodziców prezenty lub podczas wizyty towarzyszyła mu Śnieżynka.

Na koniec 2018 r. wydatki na reklamę online w Polsce były po raz pierwszy wyższe od wydatków na reklamę w telewizji i osiągnęły wartość 4,6–4,8 mld zł – wynika z raportu IAB Polska. Na rosnącym znaczeniu reklam online i mobilnych zyskają serwisy społecznościowe i koncerny technologiczne, m.in. Facebook i Google. W 2019 r. koszty reklamy internetowej wzrosną do poziomu ok. 5,4–5,6 mld zł.

***

Technologia

NanoGroup, notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie grupa firm biotechnologicznych, pozyskała ponad 3,5 mln zł z emisji akcji, na które zapisało się 15 inwestorów prywatnych. Pieniądze zostaną przeznaczone na kontynuację prac badawczo-rozwojowych nad innowacyjnymi lekami na raka oraz zgromadzenie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia pierwszej fazy badań klinicznych wśród ludzi. W skład NanoGroup wchodzą trzy spółki zależne: NanoVelos (prowadzi badania nad lekiem na raka jajnika), NanoSanguis i NanoThea (badania nad lekiem na raka prostaty).

Custom Art. – to polski sart-up produkujący profesjonalne słuchawki douszne, z których korzystają nie tylko zawodowi muzycy, ale także melomani i audiofile. Słuchawki o niewielkiej wadze (ok. 5 g) posiadają opatentowaną technologię FIBAE, która zapewnia rozszerzone brzmienie. Dopasowują się do kształtu ucha dzięki wcześniejszemu wyciskowi kanału słuchowego. Klient sam decyduje o kolorach, materiale, z którego słuchawki są wykonane, a nawet spersonalizowanej grafice – mogą być przezroczyste lub kolorowe i eleganckie jak biżuteria.

Redakcja: Zofia Leśniewska, pir@polityka.pl
Przy współpracy: POLITYKA INSIGHT www.politykainsight.pl

Polityka 1.2019 (3192) z dnia 01.01.2019; Rynek; s. 51
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama