Rynek

Przegląd informacji rynkowych

Przegląd informacji rynkowych

W-3 Sokół W-3 Sokół Łukasz Korzeniowski / EAST NEWS
Polityka
Marta KrupińskaMarek Wiśniewski/Puls Biznesu/Forum Marta Krupińska

Wydarzenia

• 22 polskie spółki znalazły się wśród tysiąca najszybciej rozwijających się firm w Europie. Porównano w nich tempo wzrostu ich przychodów w latach 2014–17. Zestawienie przygotował brytyjski dziennik „Financial Times”. Najwięcej wyróżnionych firm pochodzi z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Włoch. W pierwszej setce znalazło się 5 polskich spółek: na 23. miejscu TenderHut (rozwiązania IT), na 28. – Tooploox (nowe technologie), na 35. – Domator 24.com (sklep internetowy), na 73. – Enpire (transport), na 75. – Salelifter (bazy danych). Wśród 22 polskich laureatów 14 działa w branży technologicznej.

• Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) firma WSK PZL-Kalisz (producent podzespołów oraz silników lotniczych) chce odkupić Zakład Napędów Lotniczych w Rzeszowie (dawniej WSK Rzeszów) od kanadyjskiej firmy Pratt&Whitney. Rzeszowska fabryka produkuje m.in. silniki i przekładnie do używanych przez polską armię śmigłowców Mi-2 i W-3 Sokół oraz samolotów M28 Bryza. Jak podano w komunikacie: „Sfinalizowanie transakcji oznaczać będzie odzyskanie przez Skarb Państwa kontroli nad częścią majątku sprywatyzowanych w 2002 r. polskich zakładów lotniczych”. W skład PGZ wchodzą 63 spółki. Roczne przychody Grupy sięgają 5 mld zł.

***

Kadry

Krzysztof Domarecki ponownie wrócił na stanowisko prezesa firmy Selena FM (producent chemii budowlanej), którą założył w 1992 r. i nadal jest jej właścicielem (ma ponad 77 proc. udziałów). Przez ostatnie 7 lat był przewodniczącym rady nadzorczej w tej spółce. Domarecki ukończył prawo na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie przez osiem lat po studiach był pracownikiem naukowym. Z kolei Dariusz Miłek, założyciel spółki CCC (producent obuwia), postanowił przejść z zarządu firmy – kierował CCC przez 20 lat – do rady nadzorczej. Miłek z wykształcenia jest górnikiem. Dziś ma majątek wart 5 mld zł.

Marta Krupińska została szefową centrum Google’a dla start-upów w Londynie (warszawskim centrum Google’a kieruje też Polka – Agnieszka Hryniewicz-Bieniek). Krupińska po ukończeniu psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim pracowała jako kelnerka w Dublinie, potem wyjechała do Nowego Jorku, gdzie studiowała na Columbia Business School. Od 2012 r. mieszka w Londynie. Współtworzyła start-upy: Azimo (internetowe narzędzie umożliwiające transfer pieniędzy) oraz FreeUp (platforma, która daje pracownikom natychmiastowy dostęp do ich wynagrodzeń).

Paweł Pach został prezesem PKO Leasing. Z branżą finansową związany jest od 18 lat, od 16 pracuje w Grupie Kapitałowej PKO BP. M.in. był już prezesem PKO Leasing, a ostatnio w PKO BP odpowiadał za relacje z klientami korporacyjnymi. Pach jest absolwentem Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

***

Barometr

Europejskie Centrum Konsumenckie w Warszawie podsumowało 2018 r. Okazuje się, że polscy konsumenci najczęściej reklamują zakupy, jakie zrobili u niemieckich dostawców, z kolei na polskich przedsiębiorców najwięcej skarg wpływa od czeskich klientów. Co roku liczba skarg rośnie. Dotyczą one przede wszystkim: przewozów lotniczych (30 proc.), handlu odzieżą (13 proc.) i elektroniką (4 proc.). Aż 5 proc. skarg spadło na portale randkowe, które automatycznie – bez informowania klientów – przedłużają subskrypcję kont.

• W Polsce działa już ok. 100 prywatnych akademików, które oferują ponad 6,5 tys. miejsc dla studentów – wynika z raportu „Rynek Prywatnych Akademików w Polsce” przygotowanego przez Metropolitan Investment (firma inwestycyjno-deweloperska). Inwestorzy coraz chętniej angażują kapitał w tego typu nieruchomości. Najwięcej jest ich w woj. mazowieckim, wielkopolskim i łódzkim. Obecnie powstaje siedem nowych prywatnych akademików: trzy w Gdańsku, dwa w Krakowie, po jednym w Warszawie i Wrocławiu, w których będzie ponad 2,5 tys. miejsc. W planach jest budowa kolejnych 14. Za miejsce w pokoju jednoosobowym trzeba zapłacić średnio ok. 880 zł.

***

Technologie

PKO BP testuje użycie biometrii przy obsłudze klientów w oddziałach bankowych. Testy obejmą 30 stanowisk obsługi w pięciu miastach. Klient banku nie będzie musiał podawać haseł i kodów, a system rozpozna go po kształcie twarzy lub układzie naczyń krwionośnych dłoni. Trzecią opcją autoryzacji jest użycie długopisu stworzonego przez pracowników Politechniki Gdańskiej, który zarejestruje parametry pisma i proces składania podpisu. Technologię rozwijają też inne banki, mBank prowadzi pilotaż biometrii behawioralnej, czyli analizuje, jak klient banku korzysta z myszki, klawiatury czy touchpada. /Polityka Insight Finance

***

CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu

• Prawie dwie trzecie konsumentów na świecie woli kupować towary i usługi od firm, które kierują się wartościami i etyką – wynika z badania Global Consumer Pulse przeprowadzonego przez firmę doradczą Accenture wśród 30 tys. osób z 35 krajów. Na decyzje zakupowe konsumentów – poza ceną i jakością – wpływ mają m.in. tworzenie przez firmę dobrych warunków pracy, personalizacja kontaktów z klientami, innowacyjność, walka z zanieczyszczeniem środowiska, transparentność przy zakupach surowców, a także zaangażowanie w ważne dla nich sprawy społeczne. Jeśli wizerunek firm rozmija się z oczekiwaniami kupujących, ponad połowa klientów otwarcie je krytykuje, a aż 47 proc. przestaje korzystać z usług lub kupować produkty.

Redakcja: Zofia Leśniewska, pir@polityka.pl
Przy współpracy: POLITYKA INSIGHT www.politykainsight.pl

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Ja My Oni

Czym są uczucia między robotami a ludźmi?

Jak autorka niemieckiego „Die Zeit” próbowała zaprzyjaźnić się ze „sztucznym inteligentem”, Botrisem.

Ana Mayr, [tł.] Adam Krzemiński
14.05.2019
Reklama