Rynek

Przegląd informacji rynkowych

W-3 Sokół W-3 Sokół Łukasz Korzeniowski / EAST NEWS
Polityka
Marta KrupińskaMarek Wiśniewski/Puls Biznesu/Forum Marta Krupińska

Wydarzenia

• 22 polskie spółki znalazły się wśród tysiąca najszybciej rozwijających się firm w Europie. Porównano w nich tempo wzrostu ich przychodów w latach 2014–17. Zestawienie przygotował brytyjski dziennik „Financial Times”. Najwięcej wyróżnionych firm pochodzi z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Włoch. W pierwszej setce znalazło się 5 polskich spółek: na 23. miejscu TenderHut (rozwiązania IT), na 28. – Tooploox (nowe technologie), na 35. – Domator 24.com (sklep internetowy), na 73. – Enpire (transport), na 75. – Salelifter (bazy danych). Wśród 22 polskich laureatów 14 działa w branży technologicznej.

• Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) firma WSK PZL-Kalisz (producent podzespołów oraz silników lotniczych) chce odkupić Zakład Napędów Lotniczych w Rzeszowie (dawniej WSK Rzeszów) od kanadyjskiej firmy Pratt&Whitney. Rzeszowska fabryka produkuje m.in. silniki i przekładnie do używanych przez polską armię śmigłowców Mi-2 i W-3 Sokół oraz samolotów M28 Bryza. Jak podano w komunikacie: „Sfinalizowanie transakcji oznaczać będzie odzyskanie przez Skarb Państwa kontroli nad częścią majątku sprywatyzowanych w 2002 r. polskich zakładów lotniczych”. W skład PGZ wchodzą 63 spółki. Roczne przychody Grupy sięgają 5 mld zł.

***

Kadry

Krzysztof Domarecki ponownie wrócił na stanowisko prezesa firmy Selena FM (producent chemii budowlanej), którą założył w 1992 r. i nadal jest jej właścicielem (ma ponad 77 proc. udziałów). Przez ostatnie 7 lat był przewodniczącym rady nadzorczej w tej spółce. Domarecki ukończył prawo na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie przez osiem lat po studiach był pracownikiem naukowym. Z kolei Dariusz Miłek, założyciel spółki CCC (producent obuwia), postanowił przejść z zarządu firmy – kierował CCC przez 20 lat – do rady nadzorczej. Miłek z wykształcenia jest górnikiem. Dziś ma majątek wart 5 mld zł.

Marta Krupińska została szefową centrum Google’a dla start-upów w Londynie (warszawskim centrum Google’a kieruje też Polka – Agnieszka Hryniewicz-Bieniek). Krupińska po ukończeniu psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim pracowała jako kelnerka w Dublinie, potem wyjechała do Nowego Jorku, gdzie studiowała na Columbia Business School. Od 2012 r. mieszka w Londynie. Współtworzyła start-upy: Azimo (internetowe narzędzie umożliwiające transfer pieniędzy) oraz FreeUp (platforma, która daje pracownikom natychmiastowy dostęp do ich wynagrodzeń).

Paweł Pach został prezesem PKO Leasing. Z branżą finansową związany jest od 18 lat, od 16 pracuje w Grupie Kapitałowej PKO BP. M.in. był już prezesem PKO Leasing, a ostatnio w PKO BP odpowiadał za relacje z klientami korporacyjnymi. Pach jest absolwentem Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

***

Barometr

Europejskie Centrum Konsumenckie w Warszawie podsumowało 2018 r. Okazuje się, że polscy konsumenci najczęściej reklamują zakupy, jakie zrobili u niemieckich dostawców, z kolei na polskich przedsiębiorców najwięcej skarg wpływa od czeskich klientów. Co roku liczba skarg rośnie. Dotyczą one przede wszystkim: przewozów lotniczych (30 proc.), handlu odzieżą (13 proc.) i elektroniką (4 proc.). Aż 5 proc. skarg spadło na portale randkowe, które automatycznie – bez informowania klientów – przedłużają subskrypcję kont.

• W Polsce działa już ok. 100 prywatnych akademików, które oferują ponad 6,5 tys. miejsc dla studentów – wynika z raportu „Rynek Prywatnych Akademików w Polsce” przygotowanego przez Metropolitan Investment (firma inwestycyjno-deweloperska). Inwestorzy coraz chętniej angażują kapitał w tego typu nieruchomości. Najwięcej jest ich w woj. mazowieckim, wielkopolskim i łódzkim. Obecnie powstaje siedem nowych prywatnych akademików: trzy w Gdańsku, dwa w Krakowie, po jednym w Warszawie i Wrocławiu, w których będzie ponad 2,5 tys. miejsc. W planach jest budowa kolejnych 14. Za miejsce w pokoju jednoosobowym trzeba zapłacić średnio ok. 880 zł.

***

Technologie

PKO BP testuje użycie biometrii przy obsłudze klientów w oddziałach bankowych. Testy obejmą 30 stanowisk obsługi w pięciu miastach. Klient banku nie będzie musiał podawać haseł i kodów, a system rozpozna go po kształcie twarzy lub układzie naczyń krwionośnych dłoni. Trzecią opcją autoryzacji jest użycie długopisu stworzonego przez pracowników Politechniki Gdańskiej, który zarejestruje parametry pisma i proces składania podpisu. Technologię rozwijają też inne banki, mBank prowadzi pilotaż biometrii behawioralnej, czyli analizuje, jak klient banku korzysta z myszki, klawiatury czy touchpada. /Polityka Insight Finance

***

CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu

• Prawie dwie trzecie konsumentów na świecie woli kupować towary i usługi od firm, które kierują się wartościami i etyką – wynika z badania Global Consumer Pulse przeprowadzonego przez firmę doradczą Accenture wśród 30 tys. osób z 35 krajów. Na decyzje zakupowe konsumentów – poza ceną i jakością – wpływ mają m.in. tworzenie przez firmę dobrych warunków pracy, personalizacja kontaktów z klientami, innowacyjność, walka z zanieczyszczeniem środowiska, transparentność przy zakupach surowców, a także zaangażowanie w ważne dla nich sprawy społeczne. Jeśli wizerunek firm rozmija się z oczekiwaniami kupujących, ponad połowa klientów otwarcie je krytykuje, a aż 47 proc. przestaje korzystać z usług lub kupować produkty.

Redakcja: Zofia Leśniewska, pir@polityka.pl
Przy współpracy: POLITYKA INSIGHT www.politykainsight.pl

Polityka 11.2019 (3202) z dnia 12.03.2019; Rynek; s. 37
Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Ja My Oni

Jak komunikować swoje potrzeby

Jak wyrazić swoje potrzeby, aby inni je uwzględniali.

Anna Dąbrowska, Anna Dobrowolska
06.02.2018
Reklama