Wydarzenia
• 117 mln euro trafi do małych i średnich miast w Polsce w ramach programu „Rozwój lokalny”. Pieniądze pójdą na działania związane z ochroną środowiska, akcje społeczne i projekty gospodarcze. W 85 proc. pochodzą one z Funduszy norweskich i EOG, czyli puli środków, które Norwegia, Islandia i Liechtenstein przyznały kilkunastu państwom Europy Środkowej i Południowej oraz krajom bałtyckim w zamian za dostęp do rynku wewnętrznego Unii. Pozostałe 15 proc. to wkład krajowy.
• Prezes URE zatwierdził taryfy za dystrybucję energii elektrycznej na 2019 r. Zgodnie z jego decyzją innogy Stoen Operator będzie musiał obniżyć swoje stawki dla wszystkich odbiorców średnio o 7,3 proc., Tauron o 4 proc., PGE i Energa o 3,9 proc., a Enea o 3,3 proc. Relatywnie najwięcej zaoszczędzą gospodarstwa domowe. /Polityka Insight Energy
• Koncern farmaceutyczny GSK przeznaczy 30 mln zł na kolejną inwestycję: centrum finansowe – GSK Finance Hub (trzecie takie centrum na świecie). Będzie ono odpowiedzialne za planowanie i prognozowanie działań biznesowych oraz raportowanie i kontrolę finansową w Europie. Znajdzie tam pracę nawet 300 ekspertów z obszaru finansów. Koncern jest obecny w Polsce od 20 lat, zatrudnia blisko 2 tys. ludzi. Zainwestował m.in. w fabrykę leków, Centrum Usług Biznesowych GSK IT i badania kliniczne.
***
Kadry
• Adam Nitecki został dyrektorem generalnym consumer products division (dział produktów konsumenckich) L’Oréal na Polskę i Kraje Bałtyckie. Z koncernem związany jest od 19 lat. Kierował marketingiem marek Garnier i Maybelline New York w Polsce, a potem pracował w międzynarodowych strukturach firmy. Trzy lata temu został dyrektorem generalnym consumer products division na Ukrainie i w krajach Kaukazu. Ukończył socjologię na Uniwersytecie Łódzkim oraz programy menedżerskie na Massachusetts Institute of Technology i CEDEP w Fontainebleau.
• Od kwietnia prezesem Telewizji Polsat będzie Stanisław Janowski. Obecny, Mirosław Błaszczyk, zostanie prezesem Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu. Janowski przez ostatnie 12 lat pracował w biurze reklamy Polsatu. Wcześniej związany był z domami mediowymi: OMD Poland i MediaCom. Potem przez dwa lata był w zarządzie IAA Polska (Międzynarodowe Stowarzyszenia Reklamy). Ukończył zarządzanie i marketing w Akademii Leona Koźmińskiego.
• Dariusz Kacprzyk wszedł do rady nadzorczej Access Banku, piątej co do wielkości instytucji finansowej w Azerbejdżanie – podał „Puls Biznesu”. Jego kandydaturę na tę funkcję rekomendował Europejski Bank Inwestycyjny. Wcześniej, przez dwa lata do 2015 r., Kacprzyk był prezesem Banku Gospodarstwa Krajowego. Od czerwca 2018 r. jako kurator KNF nadzoruje plan naprawczy w Banku BPS. Jest absolwentem Wydziału Handlu Wewnętrznego na SGH oraz zarządzania na IESE University of Navarra.
***
Barometr
• Przystąpienie Polski do strefy euro trzeba dobrze przygotować – to główny wniosek płynący z raportu Polityki Insight dla Fundacji Przyjazny Kraj. Z przeprowadzonej analizy wynika również, że integracja walutowa może przynieść Polsce dodatkowy impuls rozwojowy – PKB wyższy o 7,8 proc. Z drugiej strony zbyt szybkie i niewłaściwie przeprowadzone przyjęcie euro może spowodować straty ekonomiczne wielokrotnie przewyższające korzyści – w długim okresie PKB byłby niższy o 7,5 proc. Pełen raport dostępny pod adresem http://politykainsight.pl/raporty/euro.
• W zeszłym roku sprzedano w Polsce 1324 auta z napędem elektrycznym – podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. 63 proc. z nich kupiły firmy. Ponad połowa (704 samochody) to były hybrydy, a reszta (620 sztuk) to czyste „elektryki”. W porównaniu z 2017 r. czterokrotnie szybciej rosła w Polsce sprzedaż tych pierwszych. Z kolei w całej UE sprzedano prawie 302 tys. osobowych pojazdów elektrycznych. To o 38,2 proc. więcej niż w 2017 r.
• Europejczycy częściej ufają bankom detalicznym, organizacjom kartowym (MasterCard, Visa) i firmom takim jak PayPal, a są nieufni wobec bigtechów (Google, Apple czy Facebook) – wynika z raportu firmy doradczej AT Kearney, która badała postawy konsumentów z 14 europejskich państw. Informacjami na temat własnej sytuacji finansowej chętniej dzielą się ludzie młodzi. Tak postępuje 8–9 proc. badanych w wieku 18–34 lat i tylko 4 proc. w przedziale wiekowym 55–65 lat. 81 proc. Polaków udostępnia swoje dane bankom, aby otrzymać pieniężną rekompensatę. 61 proc. – by otrzymać lepszą ofertę produktową. /Polityka Insight Finance
***
Technologie
• Asseco Data Systems (ADS) zainwestuje ok. 14 mln euro w uruchomienie Cyber Defense Africa w Republice Togo, pierwszej w tym kraju instytucji odpowiedzialnej za bezpieczeństwo cybernetyczne. Do tego celu stworzono spółkę joint venture. Grupa Asseco jest obecna w Afryce od 2013 r. Działa m.in. w Etiopii, Nigerii, Angoli i w Mozambiku, realizując projekty informatyczne w bankowości, energetyce i w cyberbezpieczeństwie.
• Biotechnologiczna spółka NanoSanguis rozpoczęła współpracę z koreańskim koncernem farmaceutycznym Sampoong Finechem. Będzie on komercjalizował projekty polskiej firmy. NanoSanguis prowadzi prace nad system długoterminowego przechowywania organów ex vivo (poza organizmem) oraz nad opracowaniem syntetycznych czerwonych krwinek („sztuczna krew”) o długim okresie krążenia w organizmie i długim okresie przydatności do użycia. Spółka wchodzi w skład notowanej na warszawskiej giełdzie grupy firm biotechnologicznych NanoGroup.
Redakcja: Zofia Leśniewska, pir@polityka.pl
Przy współpracy: POLITYKA INSIGHT www.politykainsight.pl