Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Nasze miasta przyszłości. Gospodarka obiegu zamkniętego okiem Interzero.

Kampanijny Okrąglak zrywa z dotychczasowymi zasadami merchandisingu. Kampanijny Okrąglak zrywa z dotychczasowymi zasadami merchandisingu. materiały prasowe

Miasto idealne

Koncepcja miasta 15 minutowego, które jest tak skonstruowane urbanistycznie, że pozwala każdemu mieszkańcowi w odległości maksymalnie 15 minut spacerem mieć dostęp do usług, sklepów, terenów rekreacyjnych itp. oraz założenia gospodarki obiegu zamkniętego są sobie bliskie. Obu przyświeca idea, że człowiek i środowisko są wartościami, które należy brać pod uwagę przy kalkulacji zysku i ocenie rozwoju. Zasoby, które jako ludzkość mamy do dyspozycji, są na wyczerpaniu, i nie jest to już temat podlegający dyskusji, a fakt. Najważniejszą sprawą okazują się sposoby, jak sobie z tym problemem możemy poradzić, jakie rozwiązania mamy do dyspozycji, a jakie musimy sobie wywalczyć. Jeśli walczyć, to z kim i w jaki sposób? Gdzie na tej mapie znajduje się pojedynczy konsument i jaka jest jego siła przebicia w stosunku do organizacji czy przedsiębiorstw?

Korzyści z wdrażania ekologicznych rozwiązań w miastach są niewątpliwemat. pr.Korzyści z wdrażania ekologicznych rozwiązań w miastach są niewątpliwe

Okrąglak. Eko bez kantów – sens edukacji

Badania współrealizowane przez Interzero w 2021 r. wśród polskich przedsiębiorstw pokazały, że ważnym elementem rozwoju gospodarki obiegu zamkniętego są konsumenci i edukacja w tym obszarze (tak twierdzi 68% badanych) oraz presja wywierana przez klientów (42,5%). Jak być świadomym obywatelem i umieć właściwie wywierać presję? Na te pytania postanowiliśmy odpowiedzieć akcją „Okrąglak. Eko bez kantów”. Wszystkie jej elementy, zawarte w witrynie ekobezkantow.pl składają się z bloga z edukacyjnym artykułami, cyklu podcastów „GOZ do dechy”, a także wirtualnego budynku, zaprojektowanego w duchu zrównoważonego projektowania. Ten osadzony w trójwymiarowej, wirtualnej przestrzeni Okrąglak to przykład tego, jak powinien wyglądać sklep w idealnym, 15 minutowym mieście oraz jednocześnie współtworzona przez użytkowników baza ekologicznych opakowań lub produktów, które opakowań nie posiadają. Założyliśmy, że powstanie przestrzeń, w której działać mogą zarówno producenci jak i konsumenci. Każdy, w tym przedstawiciele firm, mogą dodawać do niego opakowania, tworząc listę produktów z informacją o materiale wykorzystanym do produkcji opakowania, certyfikatach, oznaczeniach.

Kampanijny Okrąglak zrywa z dotychczasowymi zasadami merchandisingu. Tu produkty na półkach są układane według rankingu, który określa, jakie opakowanie najlepiej spełnia ekologiczne kryteria. Promujemy odpowiedzialnych producentów i zachęcamy pozostałych, aby poszli ich śladem. Aktywizujemy konsumentów dając im do ręki narzędzie perswazji wobec firm. Kupujący mogą być pewni, że trafiając na opakowanie w Okrąglaku, mogą je kupić w rzeczywistym sklepie bez ekowyrzutów sumienia.

Gospodarka obiegu zamkniętegomat. pr.Gospodarka obiegu zamkniętego

Presja konsumencka

Korzyści z wdrażania ekologicznych rozwiązań w miastach są niewątpliwe. Bywają jednak kosztowne, a zysk z nich odczuwalny może być dopiero w dłuższej perspektywie czasowej. To sprawia, że rola świadomego, aktywnego mieszkańca, który spogląda w przyszłość dalej niż na najbliższe lata jest szczególnie ważna. Na co gotowy jest klient? Wyniki badania, przeprowadzonego przez Interzero wspólnie z Lewiatanem potwierdziły wyższość potrzeby działań w duchu eko nad lokalizacją, co oznacza, że większość klientów jest w stanie robić zakupy w bardziej oddalonym sklepie, jeśli będzie on miał na swoim terenie umieszczony np. butelkomat. Polacy stają się coraz bardziej świadomi konieczności wzięcia odpowiedzialności za środowisko i chętniej podejmują działania w tym zakresie. My stawiamy pytanie, dlaczego w ogóle muszą stać przed koniecznością szukania oddalonych miejsc, w których dostępne są proekologiczne rozwiązania, zamiast mieć je zapewnione w bliskim sąsiedztwie? Podany jako przykład butelkomat dobrze obrazuje całe zjawisko, ponieważ to właśnie ekologiczne urządzenie stanowi ważne ogniwo w łańcuchu recyklingu, dając pewność, że oddane surowiec z opakowań będzie czysty, czyli wysokiej jakości i zostanie przetworzony w 100 proc.

Prowadząc kampanię Eko bez kantów chcemy dotrzeć do tych bardziej i mniej przekonanych – naszym celem jest wyposażyć ich w narzędzie, dzięki któremu poczują, że także oni mogą w konkretny sposób wywierać wpływ na producentów, wskazując modelowe opakowania i decydując się na zakup właśnie takich. Dla producentów ekoopakowań jest to natomiast szansa, aby zaistnieć w witrynie wirtualnego „niesklepu".

Paulina Katarzyna Oniszk, Interzero

Polityka 50.2022 (3393) z dnia 06.12.2022; Smart city; s. 59
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Fotoreportaże

Świat kolekcjonerów zabawek. Ludzie bez pasji ich nie zrozumieją

Świat kolekcjonerów zabawek niewiele ma wspólnego z zabawami.

Juliusz Ćwieluch
28.01.2023
Reklama