Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Wystawy

Przypomnienie o vanitas

Marek Sobczak, nasz redakcyjny kolega grafik, od lat maluje obrazy konsekwentnie wpisane w kilka cykli, m.in. „Rosjanie” i „Wieża Babel”. Ale bodaj najbardziej znana i oryginalna pozostaje seria obrazów zatytułowana „Portrety trumienne”.

Artysta świadomie nawiązuje do unikatowej, praktykowanej w dawnej Polsce formy uwieczniania konterfektów zmarłych i umieszczania ich na froncie trumny (stąd ich nietypowy wieloboczny kształt). Ów wybór to rodzaj ideowej deklaracji, pozostającej – jak pisze artysta – „w opozycji do kultury masowej, która wypiera ze świadomości problem śmierci, historyczności, ciągłości, nawiązania. W opozycji do tego, że kultura masowa najchętniej uczyniłaby nas nieśmiertelnymi”. Sobczak jednak nie maluje wizerunków zmarłych; wystarczy sam kontekst, przypomnienie o nieuchronności vanitas, które nadaje tym postaciom głębszego wyrazu.

Nawiązująca do tradycji forma, połączona z malarstwem bliskim ekspresji Nowych Dzikich, tworzy oryginalną i intrygującą syntezę, ciekawy pomost pomiędzy dawną a współczesną kulturą i sztuką. Ci, którzy to malarstwo już znają, na pewno chętnie znów się z nim spotkają, a ci, którzy nie znają – mają przed sobą nowe, ciekawe doświadczenie.
 

Marek Sobczak, malarstwo, Galeria Test w Warszawie, wystawa czynna do 6 lipca. 

    

Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną