Kultura na weekend. Odc. 187
Oscary 2024: są nominacje! AI wytypowała (prawie) bezbłędnie. A kto wygra?
W przeddzień ogłoszenia oscarowych nominacji „The Hollywood Reporter” podał typy wygenerowane przez AI na podstawie specjalnego algorytmu uwzględniającego ostatnie trendy, rekordy frekwencyjne itd. Wyniki okazały się nadzwyczaj podobne do tych prawdziwych. W kategorii najlepszy film żadnych pomyłek nie było. Na dziesięć wskazanych przez maszynę tytułów wszystkie nominację otrzymały.
Czy to znaczy, że w tym roku było szczególnie łatwo przewidzieć, które filmy i jacy artyści zostaną wyróżnieni? A dlaczego żaden z Polaków nie dostał nominacji? Czy „Oppenheimer” z 13 nominacjami to murowany faworyt? I o czym w ogóle świadczy ten, a nie inny wybór członków Amerykańskiej Akademii Filmowej, którzy po raz 96. przyznali swoje nominacje w 24 kategoriach? O tym wszystkim na gorąco tuż po ceremonii ogłoszenia rozmawiają Jakub Demiańczuk oraz Janusz Wróblewski.
Pełna lista nominacji do Oscarów 2024
Najlepszy film:
American Fiction
Anatomia upadku
Barbie
Biedne istoty
Czas krwawego księżyca
Maestro
Oppenheimer
Poprzednie życie
Przesilenie zimowe
Strefa interesów
Reżyseria:
Justine Triet (Anatomia upadku)
Martin Scorsese (Czas krwawego księżyca)
Christopher Nolan (Oppenheimer)
Yorgos Lanthimos (Biedne istoty)
Jonathan Glazer (Strefa interesów)
Aktor pierwszoplanowy:
Bradley Cooper (Maestro)
Colman Domingo (Rustin)
Paul Giamatti (Przesilenie zimowe)
Cillian Murphy (Oppenheimer)
Jeffrey Wright (American Fiction)
Aktorka pierwszoplanowa:
Annette Bening (Nyad)
Lily Gladstone (Czas krwawego księżyca)
Sandra Hüller (Anatomia upadku)
Carey Mulligan (Maestro)
Emma Stone (Biedne istoty)
Aktor drugoplanowy:
Sterling K. Brown (American Fiction)
Robert De Niro (Czas krwawego księżyca)
Robert Downey Jr. (Oppenheimer)
Ryan Gosling (Barbie)
Mark Ruffalo (Biedne istoty)
Aktorka drugoplanowa:
Emily Blunt (Oppenheimer)
Danielle Brooks (Kolor purpury)
America Ferrera (Barbie)
Jodie Foster (Nyad)
Da’Vine Joy Randolph (Przesilenie zimowe)
Scenariusz adaptowany:
American Fiction
Barbie
Oppenheimer
Biedne istoty
Strefa interesów
Scenariusz oryginalny:
Anatomia upadku
Przesilenie zimowe
Maestro
Obsesja
Poprzednie życie
Najlepszy film międzynarodowy:
Ja kapitan
Perfect Days
Śnieżne bractwo
Pokój nauczycielski
Strefa interesów
Montaż:
Anatomia upadku
Przesilenie zimowe
Czas krwawego księżyca
Oppenheimer
Biedne istoty
Zdjęcia:
Hrabia
Czas krwawego księżyca
Maestro
Oppenheimer
Biedne istoty
Efekty specjalne:
Twórca
Godzilla Minus One
Strażnicy Galaktyki Vol. 3
Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
Napoleon
Muzyka:
American Fiction
Indiana Jones i artefakt przeznaczenia
Czas krwawego księżyca
Oppenheimer
Biedne istoty
Piosenka:
I’m Just Ken (Barbie)
What Was I Made For? (Barbie)
The Fire Inside (Flamin’ Hot: Smak sukcesu)
Wahzhazhe (A Song For My People; Czas krwawego księżyca)
It Never Went Away (Jon Batiste: Amerykańska symfonia)
Animacja pełnometrażowa:
Chłopiec i czapla
Między nami żywiołami
Nimona
Pies i robot
Spider-Man: Poprzez multiwersum
Animacja krótkometrażowa:
Letter to a Pig
Ninety-Five Senses
Our Uniform
Pachyderme
War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko
Dokument pełnometrażowy:
Bobi Wine: The People’s President
The Eternal Memory
Cztery córki
To Kill a Tiger
20 dni w Mariupolu
Dokument krótkometrażowy:
The ABCs of Book Banning
The Barber of Little Rock
Island in Between
The Last Repair Shop
Nǎi Nai & Wài Pó
Kostiumy:
Barbie
Czas krwawego księżyca
Napoleon
Oppenheimer
Biedne istoty
Charakteryzacja:
Golda
Maestro
Oppenheimer
Biedne istoty
Śnieżne bractwo
Scenografia:
Barbie
Czas krwawego księżyca
Napoleon
Oppenheimer
Biedne istoty
Dźwięk:
Twórca
Maestro
Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
Oppenheimer
Strefa interesów
Krótkometrażowy film fabularny:
The After
Invincible
Knight of Fortune
Red, White and Blue
The Wonderful Story of Henry Sugar