Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Mateusz Skutnik

Nominacja w kategorii Kultura cyfrowa: Mateusz Skutnik

Mateusz Skutnik Mateusz Skutnik Leszek Zych / Polityka
Jego atutami są nie tylko wyobraźnia i dobry smak, ale też świetna technicznie kreska.
materiały prasowe
Polityka
Polityka

Do świata gier wideo Mateusz Skutnik zawędrował ze świata komiksu. Co nie znaczy, że zastąpił jedną pasję drugą. O osobności i uroku tworzonych przez niego wirtualnych fantazji decyduje w dużej mierze charakterystyczny, bazujący dziś na rysunku styl artystyczny – gry Skutnika przypominają ożywione grafiki. Bezdyskusyjnie jego atutami są nie tylko wyobraźnia i dobry smak, ale też świetna technicznie kreska. Warsztat szlifował, tworząc przez lata komiksy, ale nie bez znaczenia jest też fakt, że ukończył studia na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej.

Urodzony w 1976 r. w Poznaniu artysta zasłynął grami z serii „Submachine”. Pierwszy tytuł miał premierę w 2005 r., w ciągu kolejnych dziesięciu lat seria doczekała się dziesięciu odsłon. A jej korzeni należy szukać w komiksowym cyklu „Rewolucje”, malowanym przez autora od ponad 20 lat i wydawanym w wydawnictwie Egmont w latach 2004–06 oraz Timof i Cisi Wspólnicy w latach 2010–18. „Morfołaki”, inna seria komiksowa autora, przekształciła się z biegiem lat w serię gier „Daymare Town”. Ich stylistyka, oparta na czystej kresce, mocno odbiegała od akwarelowych „Rewolucji”.

Fakt, że od kilku lat Mateusz Skutnik nie wydaje komiksów, nie oznacza, że je porzucił. Jak sam mówi, z komiksów się już nie wychodzi. Obecna przerwa jest spowodowana całkowitym poświęceniem czasu, uwagi i sił twórczych grze „Slice of Sea”, za którą autor otrzymał nominację do Paszportu POLITYKI. To ręcznie rysowana na papierze – jak komiksy – gra przygodowa polegająca na rozwiązywaniu zagadek (niczym „Submachine”), zaludniona przez dziwaczne stwory (jak w „Morfołakach” i „Daymare Town”). Nasi jurorzy nominowali ją, uznając za „niezwykle ujmującą odsłonę klasycznego gatunku, pachnącą wodorostami i solą morską” (Maria B. Garda) i „autorską grę slow, po raz kolejny w przypadku Skutnika łączącą medium cyfrowe z pierwszą domeną jego aktywności, czyli wysmakowanym graficznie komiksem” (Mirosław Filiciak). Docenili „artystyczną konsekwencję, z którą [Skutnik] od lat tworzy oniryczne, wysmakowane graficznie światy – tak na kartach komiksów, jak i w growej przestrzeni” (Marzena Falkowska). Mateusz Skutnik jest laureatem gdańskiej nagrody „Sztorm Roku” w 2009 r. za grę stworzoną na podstawie fotografii gdańskich zakamarków.

Pozostałe nominacje w kategorii kultura cyfrowa: Anna i Jakub Górniccy (Outriders), Marcin Kryszpin i Grzegorz Szczygieł (Flying Wild Hog)

***

Oni nominowali: Marek Czerniak (Fundacja Indie Games Polska), Marzena Falkowska (Altergranie), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS, „Pixel”), Maria B. Garda (University of Turku, Polskie Towarzystwo Badania Gier), Adam Mazur (Blokmagazine.com, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Paweł Schreiber (UKW, „Pixel”), Barnaba Siegel („CD-Action”), Michał Radomił Wiśniewski („Pixel”, Dwutygodnik.com), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival).

Ponadto zgłoszeni zostali: Jakub Cisło, Paweł Janicki (WRO), The Kissinger Twins, Piotr Krajewski, Violetta Kutlubasis-Krajewska (WRO), Paweł i Wojciech Lekki (Exor Studios), Kasia Molga (Studio Molga Ltd), Agata Nawrot i Sebastian Krzyszkowiak (Holy Pangolin), Mateusz Pawłowski, Jakub Tomczak i Szymon Żak („Kroniki Myrtany: Archolos”), Krzysztof Pijarski (Laboratorium Narracji Wizualnych – vnLab/ Łódzka Szkoła Filmowa), Michał Stalewski i Natalia Stalewska (Evil Indie Games), Łukasz i Kamila Spierewka (Afterburn), Maciej Szcześnik, Ewa Szczepanowska (Warszawska Szkoła Filmowa), Tate Multimedia (Dawid Marcinkowski i Katarzyna Kifert), Techland, Paweł Wilk (Ice Code Games), Michał „Kiero” Woźniak (Madwizards).

***

Partnerem kategorii kultura cyfrowa jest InCredibles

Polityka 50.2022 (3393) z dnia 06.12.2022; Paszporty POLITYKI 2022; s. 106
Oryginalny tytuł tekstu: "Mateusz Skutnik"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Fotoreportaże

Jaki sens szycia? Mamy w Polsce mistrzów, uczniów brak

Krawiectwo miarowe odradza się powoli, bo i powoli rośnie społeczna chęć podkreślenia ubiorem statusu, aspiracji oraz zwykłej satysfakcji z własnego wyglądu. Coraz mniejsze grono mistrzów ma pełne ręce roboty, a następców nie widać.

Marcin Piątek
05.02.2023
Reklama