Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Starward Industries

Nominacja w kategorii Kultura cyfrowa: Starward Industries

Marek Markuszewski, Olga Piech i Maciej Dobrowolski Marek Markuszewski, Olga Piech i Maciej Dobrowolski Leszek Zych / Polityka
„Niezwyciężony”, ich debiutancka gra, nie replikuje opowieści Lema, ale prowokuje do podobnych refleksji.
Magdalena KucentyArchiwum Magdalena Kucenty
Wojciech OstrycharzArchiwum Wojciech Ostrycharz
.Polityka .
.Polityka .

Bazująca na powieści Stanisława Lema „Niezwyciężony” (1964 r.) o konfrontacji astronautów przybyłych na planetę Regis III z obcą formą bytu, debiutancka gra studia Starward Industries zręcznie przypomina zawarte w niej myśli. Lem przewidział zagrożenia związane z rozwojem cywilizacji maszynowej, finalnie kumulującej w nowe, autonomiczne formy istnienia. Ostrzegał też, że ułuda antropocentryzmu zaślepia arogancją nie tylko monoteistów, widzących w człowieku boską emanację, ale i świat nauki. Pycha, jaka pcha nas do podboju gwiazd, gdzie mamy nadzieję spotkać podobne sobie istoty, powinna ustąpić ostrożności i pokorze.

Gra nie replikuje opowieści Lema, ale prowokuje do podobnych refleksji. „Niezwyciężony” w formie interaktywnego spektaklu to dzieło zbiorowe. Do jego powstania w największym stopniu przyczynili się:

Magdalena Kucenty – w zespole: writerka, a przy tym autorka literatury fantastycznej, trzykrotnie nominowana do nagrody im. Janusza A. Zajdla. Debiutowała w listopadzie 2015 r. na łamach czasopisma „Smokopolitan”, publikowała m.in. w „Nowej Fantastyce” i „Fantomie”. W lutym 2021 r. wyszła jej debiutancka powieść „Zodiaki. Genokracja”.

Marek Markuszewski – game director oraz CEO w Starward Industries. Założyciel studia oraz pomysłodawca jego pierwszej gry, na podstawie twórczości Stanisława Lema. Od 20 lat związany z branżą gier. Producent gier „Wiedźmin 3” i „Cyberpunk 2077”.

Maciej Dobrowolski – członek zarządu i CMO w Starward Industries, absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej, z wieloletnim doświadczeniem w działach sprzedaży międzynarodowych firm, agencjach reklamowych oraz działach marketingu.

Olga Piech – creative brand managerka, copywriterka i writerka. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego na Wydziałach Filologii Polskiej oraz Filmoznawstwa i Nowych Mediów. Ukończyła studia w zakresie lingwistyki stosowanej. Autorka scenariuszy animacji, komiksu, etiud. Laureatka nagrody Kreatura 2016.

Wojciech Ostrycharz – art director, ilustrator, animator z wieloletnim doświadczeniem w produkcji gier, filmów oraz reklam, nagradzany twórca krótkich animacji, teledysków, współautor komiksów. Współtwórca gier „Dying Light”, „Dying Light 2”, serii „Call of Juarez”, „Dead Island”. Magister inżynier mechaniki i budowy maszyn na Politechnice Poznańskiej.

Pozostałe nominacje w kategorii kultura cyfrowa: Paweł Koźmiński, Robert Latoś (Well of Art)

***

Ponadto zgłoszeni zostali: Afterburn (gra „Railbound”), Black Eye Games („Gloria Victis”), Paweł Czapla (Plot Twist, „The Last Case of Benedict Fox”), Paweł Janicki, Wiola i Piotr Krajewscy (WRO), Jarosław Lipszyc (Wolnelektury.pl), Orientuj się (serwis wyborczy na TikToku), Parasight („Blacktail”), Radosław Ratusznik, Łukasz Wabik (studio One More Level, „Ghostrunner 2”), Maria Roszkowska (disnovation.org), Jan Simon, Natalia Śnieć (Eremite Games, „Against the Storm”), Yaza Games („Inculinati”).

Oni nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (Mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (Onet.pl, „Newsweek”), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog „Książki na ostro”), Anna Marchewka (literaturoznawczyni i krytyczka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Katarzyna Niedurny (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza”, Podcast o teatrze), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza”, Radio Książki), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”), Anna Sańczuk/Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Wojciech Szot (blog „Zdaniem Szota”, „Gazeta Wyborcza”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi), Jacek Wakar (blog „Zdania Wakara”), Michał Walkiewicz (Filmweb.pl), Marcin „Flint” Węcławek (Interia.pl, CGM, blog „Raptus”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał R. Wiśniewski (Dwutygodnik.com), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury tygodnika POLITYKA.

Polityka 50.2023 (3443) z dnia 05.12.2023; Paszporty POLITYKI 2023; s. 90
Oryginalny tytuł tekstu: "Starward Industries"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Rynek

Siostrom tlen! Pielęgniarki mają dość. Dla niektórych wielka podwyżka okazała się obniżką

Nabite w butelkę przez poprzedni rząd PiS i Suwerennej Polski czują się nie tylko pielęgniarki, ale także dyrektorzy szpitali. System publicznej ochrony zdrowia wali się nie tylko z braku pieniędzy, ale także z braku odpowiedzialności i wyobraźni.

Joanna Solska
11.10.2024
Reklama