Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Robert Latoś (Well of Art)

Nominacja w kategorii Kultura cyfrowa: Robert Latoś (Well of Art)

Robert Latoś (Well of Art) Robert Latoś (Well of Art) Leszek Zych / Polityka
Spotkanie analogowej rzeczywistości malarstwa z cyfrowym wymiarem współczesności, zainspirowało Roberta Latosia do połączenia najlepszych cech obu światów.
.Polityka .
.Polityka .

Malarstwo w powszechnym przekonaniu to istota sztuk wizualnych. Luwr, Uffizi, Pinakoteka, Centrum Pompidou i liczne galerie przyciągają tłumy widzów pragnących obejrzeć dzieła starych mistrzów i twórców żyjących, o których mówią media. Jest to również dziedzina wymagająca – drogę do sukcesu otwiera talent i żmudna praca poświęcona na uczenie się warsztatu, rozwijanie techniki i kształtowanie stylu. Sukces na globalnym rynku sztuki wymaga jednak nie tylko oryginalności, ale także zmysłu przedsiębiorczości i innowacyjności.

Robert Latoś (ur. 1985 r.), malarz i przedsiębiorca, kierując się tymi zasadami, uzyskał uznanie w międzynarodowym obiegu sztuki. Studiował malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, kontynuował naukę nieformalną w Wenecji i Cambridge. Od 2017 r. zajmuje się jednak głównie szukaniem odpowiedzi na pytanie, jak procesy artystyczne wpływają na myślenie poza językiem wizualnym i jak wykorzystać technologię w rozwijaniu umiejętności twórczych.

Zafascynowany renesansowymi mistrzami, udał się do Wenecji, by pogłębić umiejętności uzyskane podczas edukacji akademickiej. Uczył się tam nie tylko tworzyć, ale również prezentować swoje dzieła. Student przekształcił się w artystę, którego prace trafiają do galerii w miejscach tak odległych jak Singapur.

Obecność w galeriach, uznanie recenzentów i marszandów to warunek konieczny powodzenia, dziś jednak niewystarczający – obieg krytyczny rozszerzył się na media cyfrowe. Koneserzy i potencjalni nabywcy równie wiele czasu, co na ekspozycjach spędzają w mediach społecznościowych, dzieląc się wrażeniami i rekomendacjami. Spotkanie analogowej rzeczywistości malarstwa, które ciągle posługuje się pędzlem i płótnem, z cyfrowym wymiarem współczesności, zainspirowało Roberta Latosia do połączenia najlepszych cech obu światów.

Tak narodziła się firma technologiczna Well of Art – założona w 2019 r. wspólnie z Marcinem Molskim – i powstała edukacyjna aplikacja „Glaze” umożliwiająca naukę warsztatu malarskiego opartego na renesansowej tradycji malarskiej za pomocą tabletu. Kusi pozorną prostotą, jest jednak wyrafinowanym rozwiązaniem opartym na latach pracy, w którą oprócz Roberta Latosia – inicjatora i opiekuna artystycznego tego pomysłu – zaangażowani byli naukowcy i programiści. Dzięki niej osoba zaopatrzona w tablet z aplikacją wejść może w świat sztuki i artystów, których prace udostępniają największe muzea i galerie.

Pozostałe nominacje w kategorii kultura cyfrowa: Paweł Koźmiński, Starward Industries

***

Ponadto zgłoszeni zostali: Afterburn (gra „Railbound”), Black Eye Games („Gloria Victis”), Paweł Czapla (Plot Twist, „The Last Case of Benedict Fox”), Paweł Janicki, Wiola i Piotr Krajewscy (WRO), Jarosław Lipszyc (Wolnelektury.pl), Orientuj się (serwis wyborczy na TikToku), Parasight („Blacktail”), Radosław Ratusznik, Łukasz Wabik (studio One More Level, „Ghostrunner 2”), Maria Roszkowska (disnovation.org), Jan Simon, Natalia Śnieć (Eremite Games, „Against the Storm”), Yaza Games („Inculinati”).

Oni nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (Mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (Onet.pl, „Newsweek”), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog „Książki na ostro”), Anna Marchewka (literaturoznawczyni i krytyczka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Katarzyna Niedurny (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza”, Podcast o teatrze), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza”, Radio Książki), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”), Anna Sańczuk/Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Wojciech Szot (blog „Zdaniem Szota”, „Gazeta Wyborcza”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi), Jacek Wakar (blog „Zdania Wakara”), Michał Walkiewicz (Filmweb.pl), Marcin „Flint” Węcławek (Interia.pl, CGM, blog „Raptus”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał R. Wiśniewski (Dwutygodnik.com), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury tygodnika POLITYKA.

Polityka 50.2023 (3443) z dnia 05.12.2023; Paszporty POLITYKI 2023; s. 90
Oryginalny tytuł tekstu: "Robert Latoś (Well of Art)"
Więcej na ten temat

Oferta na pierwszy rok:

4 zł/tydzień

SUBSKRYBUJ
Reklama

Czytaj także

null
Nauka

Artyści wszczepiają sobie urządzenia, żeby zyskać nowe zmysły. Ma to sens?

Cyborgiczni artyści chcą głębszego kontaktu ze światem. Wszczepiają sobie urządzenia, które pozwalają zyskać „nowe” zmysły. Jednak ewolucja nie bez powodu obdarzyła nas ich ograniczoną liczbą.

Marta Alicja Trzeciak
20.05.2024
Reklama