Ludzie i style

Dbajmy o siebie w skandynawskim stylu

W sypialni zdecydowanie powinniśmy unikać mocnego, białego światła, gdyż nie wpływa ono relaksująco. W sypialni zdecydowanie powinniśmy unikać mocnego, białego światła, gdyż nie wpływa ono relaksująco. mat. pr.
Finlandia, Dania, Norwegia, a na siódmym miejscu Szwecja – od lat czołówka najszczęśliwszych państw świata wg ONZ World Happiness Report należy do mieszkańców Skandynawii. Szczęśliwe państwo to szczęśliwi obywatele. Jak dbają o siebie i czego możemy się od nich nauczyć? Zacznijmy od snu. Hilding to szwedzka marka, która od ponad 85-lat projektuje i produkuje materace, poprawiając jakość snu i pomagając zadbać o zdrowie na co dzień.

Lagom znaczy akurat

Lagom to szwedzkie słowo zaczęło konkurować z duńskim hygge. To nowy trend pokazujący, jak osiągnąć szczęśliwość w skandynawskim stylu. Po polsku oznaczałoby „akurat”, „dokładnie tyle, ile trzeba”, „wystarczająco dobrze”. Nowa, szwedzka odmiana hygge uczy nas jak osiągnąć szczęście, żyjąc w zgodzie z naturą, skromnie, odrzucając skrajności, często wśród własnoręcznie wykonanych przedmiotów. Bycie w równowadze to podstawa tej filozofii, szukanie balansu między czasem wolnym a pracą. Czas pandemii pokazał nam, jak ważne jest odpowiedzialne gospodarowanie zasobami energetycznymi, dbanie o siebie i rodzinę. Zadbajmy o siebie w skandynawskim stylu:

  • Solidna podstawa – zacznijmy od zdrowego snu.
  • Wybierzmy materac do spania, który doskonale dopasuje się do naszego ciała, da podparcie poszczególnym partiom kręgosłupa, zrelaksuje mięśnie i pozwoli skórze oddychać.
  • Work-life balance, czyli równowaga pomiędzy pracą a wypoczynkiem niech stanie się naszym nawykiem.
  • Aktywnie spędzajmy każdy dzień.

5 warunków dobrego snu

Prowadząc codziennie aktywny tryb życia, pracując zawodowo, spędzając czas z dziećmi i szukając wolnej chwili na nasze pasje czy dyscypliny sportowe, zmuszamy nieustannie nasze ciało do większej wydajności. Dlatego, dla utrzymania doskonałej równowagi między wysiłkiem a regeneracją sen jest podstawowym warunkiem naszego osobistego work-life balance. Niezwykle istotny jest sposób, jak i miejsce, w którym odpoczywamy.

Oto 5 najważniejszych czynników, które mają niebagatelny wpływ na efektywność regeneracji naszego organizmu w czasie snu:

Wygodne łóżko, idealnie dobrany materac

Odpowiedni materac to warunek konieczny, by mówić o efektywnym śnie. Nawet 8-godzinny sen, ale spędzony w niewygodnym łóżku nie da regeneracji naszemu ciału. Niestety często nie zdajemy sobie sprawy, że odpowiedni materac do spania to 90% zdrowego snu, daje nie tylko więcej energii do działania, ale także zapobiega bólom mięśni i ciała oraz zapobiega schorzeniom kręgosłupa. Niewygodne miejsce do spania – często rozkładana kanapa z nierówną powierzchnią, za krótką do naszego wzrostu lub zużyty, wgnieciony materac – w dłuższej perspektywie naraża nasze ciało, a zwłaszcza kręgosłup i mięśnie na kilka godzin dyskomfortu podczas każdej doby. Aby zadbać o swój dobrostan, powinniśmy zacząć od odpowiedniego materaca, który może realnie zmienić na lepsze jakość naszego codziennego snu i regeneracji.

Jaki rodzaj materaca wybrać?

W przypadku projektowania i produkcji materaców, podobnie jak w wielu innych dziedzinach życia, najnowsze technologie mają tu też swój wielki udział. Powstają materiały inteligentne, które dopasowują się jeszcze lepiej do naszego ciała, tworzą tzw. strefy twardości „wrażliwe” na poszczególne partie kręgosłupa, by właściwie je podpierać podczas snu i dać rozluźnienie mięśniom. Służą temu zaawansowane technologicznie wkłady piankowe, innowacyjne rozwiązania poprawiające cyrkulację powietrza i odpływ wilgoci. W pokrowcach wykorzystywane są probiotyki, które uwalniają się pod wpływem temperatury ciała i eliminują zarodki grzybów oraz roztocza kurzu. To odpowiedź na coraz częściej pojawiające się problemy alergiczne.

Odpowiedni materac do spania to 90% zdrowego snu.mat. pr.Odpowiedni materac do spania to 90% zdrowego snu.

Zwykle zadajemy sobie podstawowe pytanie: Materac piankowy czy sprężynowy? Natomiast innowacyjnym rozwiązaniem na rynku są materace hybrydowe łączące zalety materacy piankowych i sprężynowych. Przykładem może być model Dance marki Hilding, szwedzkiego producenta materaców obecnego na rynku od 85 lat, a od blisko 20 lat projektującego i produkującego materace również w Polsce.

Dance to nowoczesny materac hybrydowy zbudowany z 7-strefowego systemu drobnych sprężyn Pocket Plus, które pozwalają uzyskać optymalną sprężystość, bardzo wysoką elastyczność punktową oraz doskonałe wsparcie dla kręgosłupa. Wierzchnia warstwa stworzona z dwóch wysokich warstw pianek – wysokoelastycznej pianki HR o wyższym poziomie twardości dla zapewnienia dodatkowego podparcia oraz lekko chłodzącej pianki FloFom – tworzą strefę optymalnego komfortu. Dzięki temu materac reaguje na zmianę ułożenia ciała i dostosowuje się do kształtu kręgosłupa, pozwalając na dogłębną regenerację wszystkich mięśni. To idealne rozwiązanie dla par (także z dużą różnicą wagową) i osób aktywnych. Występuje w różnych rozmiarach od 80x200, po najbardziej popularne – materac 140x200 czy materace 160x200 i 180x200.

Przy wyborze materaca, warto kierować się indywidualnymi predyspozycjami i stylem życia. Zwróćmy też uwagę na materiały, z których materac jest wykonany, certyfikaty potwierdzające najwyższą jakość produktu i niezawodność marki. Stwórzmy w sypialni strefę komfortu, która będzie synonimem relaksu i co najważniejsze będzie zapewniała zdrowy i w pełni regenerujący sen. Inne przykłady nowoczesnych materacy dostosowanych do indywidualnych potrzeb, jak materace dla seniorów, materace dla dzieci, materace dla młodzieży, materace nawierzchniowe na stronie Hilding

Przykłady nowoczesnych materacy dostosowanych do indywidualnych potrzeb, jak materace dla seniorów, materace dla dzieci, materace dla młodzieży, materace nawierzchniowe znajdziemy na stronie Hilding.mat. pr.Przykłady nowoczesnych materacy dostosowanych do indywidualnych potrzeb, jak materace dla seniorów, materace dla dzieci, materace dla młodzieży, materace nawierzchniowe znajdziemy na stronie Hilding.

Odpowiednia temperatura

Temperatura w pomieszczeniu, w którym śpimy, to jeden z podstawowych, zewnętrznych czynników, które regulują nasz sen. Najlepiej wypoczywamy w temperaturach 18-20 stopni Celsjusza. Jeżeli jest zbyt ciepło lub zbyt zimno, nasz mózg „walczy” o dopasowanie się do otoczenia, zamiast koncentrować się na śnie. Źle dobrana temperatura w sypialni zmienia parametry poszczególnych faz snu, szczególnie fazę REM, związaną z marzeniami sennymi.

Wilgotność i czystość powietrza

Aby uzyskać jej optymalny poziom, możemy wspomóc się odpowiednim urządzeniem jak nawilżacze i oczyszczacze powietrza. Koniecznie należy zadbać o regularne wietrzenie pomieszczenia, w którym śpimy, szczególnie ważne jest to tuż przed snem. Warto wprowadzić do aranżacji sypialni rośliny. Dostarczają one do naszych pomieszczeń dużą ilość tlenu, wpływają bardzo uspakajająco i relaksacyjnie.

Wyciszenie

Wyciszenie przed zaśnięciem jest warunkiem szybkiego zaśnięcia i pełnego relaksu. Zadbajmy o to duchowo oraz fizycznie. Dzięki temu nasze ciało i umysł skutecznie się regenerują. W wyciszeniu pomogą nam medytacja, czytanie książek, relaksująca muzyka. Te czynniki wpływają nie tylko na wewnętrzne wyciszenie, ale również silnie rozwijają nasz umysł i samoświadomość ciała.

Powstają materiały inteligentne, które dopasowują się jeszcze lepiej do naszego ciała, tworzą tzw. strefy twardości „wrażliwe” na poszczególne partie kręgosłupa, by właściwie je podpierać podczas snu i dać rozluźnienie mięśniom.mat. pr.Powstają materiały inteligentne, które dopasowują się jeszcze lepiej do naszego ciała, tworzą tzw. strefy twardości „wrażliwe” na poszczególne partie kręgosłupa, by właściwie je podpierać podczas snu i dać rozluźnienie mięśniom.

Odpowiednie światło

Sypialnia jest miejscem, w którym zdecydowanie powinniśmy unikać mocnego, białego światła, gdyż nie wpływa ono relaksująco, a wręcz przeciwnie – może pobudzać. Warto też zaopatrzyć sypialnię w światłochłonne rolety czy żaluzje. W przeciwieństwie do ciemności, światło nie wspomaga produkcji melatoniny, czyli hormonu snu, dlatego musimy ograniczać jego dopływ nocą. Nie ustawiajmy w sypialni komputera, starajmy się także nie korzystać z urządzeń mobilnych bezpośrednio przed snem. Ich niebieskie światło przypomina o aktywności, męczy oczy i powoduje trudności z zasypianiem, a nawet stać się przyczyną długotrwałej bezsenności. Nasz umysł jeszcze długo po zamknięciu komputera będzie przetwarzał dane i trudno mu będzie wejść w fazę odpoczynku. Poza tym warto zadbać o higienę pracy i odpoczynku, oddzielać te strefy. Pamiętajmy, wyspani mogą więcej!

Polityka 13.2021 (3305) z dnia 23.03.2021; Ludzie i style; s. 99
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Ludzie i style

Chorwacja – co zobaczyć w drodze nad morze?

Wakacje w Chorwacji kojarzymy przede wszystkim z plażowaniem, kuchnią i zabytkami. Słusznie, ale w głębi kraju czekają na nas prawdziwe skarby natury, które po prostu trzeba zobaczyć!

Prezentacja
21.04.2021
Reklama