Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Świat obiegu zamkniętego

. . Freepik
Rozmowa z Wouterem Vermeulenem, Senior Director of Sustainability & Public Policy Europe w Coca-Cola Europe

  • Problem odpadów to ogromne wyzwanie dla nas wszystkich. W jaki sposób Coca-Cola zmienia opakowania swoich produktów, aby zmniejszyć obciążenia dla środowiska?
    Codziennie pracujemy na rzecz obiegu zamkniętego w całym łańcuchu wartości – od jak największego wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu przez innowacyjne procesy mające na celu zmniejszenie ilości opakowań wtórnych, po działania z zakresu ich zbiórki i ponownego wykorzystywania. Na każdym etapie upewniamy się, że zużywamy jak najmniej energii i surowców.

  • A jakie są przykłady takich praktyk Coca-Cola w Polsce?
    W ciągu ostatnich dwudziestu lat na polskim rynku zmniejszyliśmy wagę opakowań PET o 45 proc. Innowacyjne rozwiązanie KeelClip, czyli tekturowy uchwyt, zastąpiło folię termokurczliwą na wielopakach puszek. Ponadto, dostosowując nasze działania do przepisów Unii Europejskiej, wprowadzamy sukcesywnie butelki z przytwierdzonymi nakrętkami w całym portfolio naszych produktów. Co ważne, robimy to przed terminem wyznaczonym w ustawie. Zdajemy sobie jednak sprawę, że zadowalające efekty możemy osiągnąć tylko działając razem, dlatego współpracujemy z rządem, partnerami branżowymi i firmami oraz edukujemy naszych konsumentów, aby wspólnie dążyć do celu, jakim jest zwiększenie liczby opakowań poddawanych recyklingowi.

Wouter Vermeulen, Senior Director of Sustainability & Public Policy Europe w Coca-Cola Europemat. pr.Wouter Vermeulen, Senior Director of Sustainability & Public Policy Europe w Coca-Cola Europe

  • W 2025 r. pojawi się w Polsce system kaucyjny, ale to z pewnością nie zakończy debaty o plastiku. Wiele mówi się o wyzwaniach z nim związanych, a jednocześnie to materiał, bez którego nie wyobrażamy sobie opakowań. Jakie kroki podejmuje Coca-Cola, aby plastik nie był zagrożeniem dla środowiska?
    Plastik jest rzeczywiście materiałem szeroko wykorzystywanym w przemyśle opakowaniowym, jednak jako biznes musimy dokładać wszelkich starań, aby ten fakt jak najmniej oddziaływał na nasze środowisko. Wraz z naszym partnerem, Coca-Cola HBC, pracujemy nad realizacją ambitnej strategii “Świat bez odpadów”. Chcemy w jej ramach do 2030 r. zbierać i poddawać recyklingowi tyle butelek i puszek, ile wprowadzamy na rynek.

  • Jak wygląda w tej chwili skuteczność zbiórki plastikowych butelek w naszym kraju?
    W Polsce aktualnie zbieramy i poddajemy recyklingowi 52 proc. Opakowań pokonsumenckich, natomiast w Europie już ok. 70 proc. Dodatkowo wspieramy dobrze zaprojektowane systemy kaucyjne, ponieważ są one, jak dotąd, najbardziej wydajnym, opłacalnym oraz dostępnym sposobem zbiórki. Osiągają niezmiennie wysokie wskaźniki, często przekraczające 90 proc. i gwarantują znacznie lepszą jakość surowca do ponownego wykorzystania. Dobrym przykładem są tutaj kraje bałtyckie – Litwa, Łotwa i Estonia, w których systemy kaucyjne działają sprawnie już od kilku lat.

.mat. pr..

  • Recykling jest niezmiernie ważny, jednak to tylko jeden z elementów zasady 3R (Reduce/Reuse/Recycle). Podkreśla ona wagę redukcji masy odpadów i ponownego wykorzystywania opakowań. Jak Coca-Cola wciela tę ideę w życie i jak my wszyscy jako konsumenci możemy w tym pomóc?
    Nasze procesy opierają się na tej idei, ale, tak jak już wspomniałem, kluczowe jest również zaproszenie naszych konsumentów do współdziałania, chociażby za sprawą takich inicjatyw jak sprzątanie terenów nadmorskich w ramach akcji „Czysty Bałtyk”. Wierzymy, że poprzez podnoszenie świadomości, opakowania zaczną być postrzegane jako zasób. Mamy również globalny cel, aby do 2030 r. sprzedawać co najmniej 25 proc. naszych produktów na całym świecie w szklanych lub plastikowych butelkach wielokrotnego napełniania bądź zwrotnych. To zobowiązanie motywuje nas do wdrażania coraz to nowych rozwiązań, oferując naszym konsumentom możliwość cieszenia się ulubionymi napojami w jeszcze bardziej zrównoważony sposób.

Materiał przygotowany przez Coca-Cola Europe.

Polityka 52.2023 (3445) z dnia 19.12.2023; Rynek; s. 59
Reklama

Czytaj także

null
Świat

Gra w Zielony Ład. W tym gorącym sporze najbardziej szkodzi tępa propaganda

To dziś najważniejszy i najbardziej emocjonalny unijny spór, w którym argumenty rzeczowe mieszają się z dezinformacją i tępą propagandą.

Edwin Bendyk
07.05.2024
Reklama