8 powszechnych mitów żywieniowych, które należałoby obalić
Badacze i dietetycy wciąż podpowiadają, jak zdrowo się odżywiać i stracić na wadze przy okazji. Łatwo się w tym pogubić. I jeszcze łatwiej nabrać na skuteczność promowanych przez nich metod.

Firmy produkujące żywność nie przepuszczą swojej szansy – powołując się na opinie dietetyków i badaczy wątpliwej lub niejasnej reputacji, podsuwają nam produkty niekoniecznie najzdrowsze. Niekoniecznie też – jak obiecują etykiety – służące gubieniu kilogramów. Każda szanująca się firma ma w ofercie produkty sygnowane podpisem „fit”, pozbawione tłuszczu i cukru. Albo bezglutenowe, wzbogacone witaminami i mikroelementami. 

Co tak naprawdę szkodzi, co pomaga? Jakie błędy popełniamy już na etapie wyboru produktów? Oto przykładowe:

1. Napoje dietetyczne pomagają schudnąć   

.
Tumblr

.

Oczywiście nieprawda. Napoje reklamowane jako pozbawione cukru wcale nie przyspieszają chudnięcia. W ich składnie nie ma co prawda cukru, który przyczynia się do otyłości, chorób krążenia i pozbawia apetytu (według ostatnich badań – przyjmowany bez umiaru skraca nawet życie), ale zastępuje się go syntetycznymi słodzikami. 

A te nie mają, jak się domyślamy, żadnej wartości energetycznej czy odżywczej. Nie powinniśmy od nich tyć, ale zawierają związki chemiczne, które też mogą zdrowiu zaszkodzić – przyczyniając do chorób krążenia, zaburzenia przemiany materii, zaburzenia łaknienia, nadpobudliwości... 

W czasie joggingu czy wizyty na siłowni lepiej zrezygnować zwłaszcza z kolorowych napojów energetyzujących, zastąpić je wodą mineralną z cytryną albo łyżką miodu. Albo wzmocnić się napojami izotonicznym (napoje energetyzujące od izotonicznych lepiej umieć odróżnić – o czym przekonywał nasz bloger, kardiochirurg Stefan Karczmarewicz). Słodkie napoje warto zaś zastąpić sokiem wyciskanym ze świeżych owoców.

2. Produkty bezglutenowe sprzyjają chudnięciu

.
Tumblr

.

Ludzie uczuleni na gluten muszą unikać produktów zbożowych zawierających to białko. A że w większości produktów dostępnych w sklepach znajdziemy składniki pochodne, życie „bezglutenowców” wydaje się bardzo utrudnione.

Na rynku dostępnych jest coraz więcej produktów pozbawionych glutenu, co zaczęły dostrzegać osoby usiłujące schudnąć. W wielu przypadkach skutki są jednak odwrotne od zamierzonych. Produkty bezglutenowe są często bardziej kaloryczne niż te „zwykłe”. Mają także mniej substancji odżywczych i minerałów. A to z pewnością nie sprawi, że ubędzie nam kilogramów. Jeżeli więc chcemy schudnąć, nie kupujmy drogich produktów bezglutenowych. Wystarczą świeże, jak najmniej przetworzone produkty. I umiar.

3. Pełnotłustych produktów należy unikać

.
Tumblr

.

Osoby dbające o linię bardzo często rezygnują z produktów naturalnie zawierających tłuszcz (w szczególności nabiału) na rzecz ich odchudzonych wersji. Jak jednak wynika z najnowszych badań szwedzkich naukowców, ludzie spożywający produkty pełnotłuste byli mniej narażeni na wzrost wagi niż ci jedzący ich odtłuszczone wersje.

Tłuszcze są ponadto niezbędne do przyswajania minerałów (m.in. wapnia) przez nasz organizm oraz ograniczają nasz apetyt. Amerykańscy naukowcy proponują kompromis między beztłuszczowymi a pełnotłustymi produktami i proponują wybierać pomiędzy – te częściowo odtłuszczone, zawierające między 1,5 a 2 proc. tłuszczu. Produkty oznaczone 0 proc. jedzmy tylko w w szczególnych przypadkach (zgodnie z zaleceniami lekarza lub dietetyka).

Trendy, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj