Kultura

HITY 2011: W galerii

1. Hit Muzeum Narodowego w Krakowie. Wystawa monograficzna „Turner. Malarz żywiołów”. 1. Hit Muzeum Narodowego w Krakowie. Wystawa monograficzna „Turner. Malarz żywiołów”. Tate / materiały prasowe
W specjalnym świątecznym numerze Polityki zamiast cotygodniowych not recenzyjnych – próba podsumowania życia kulturalnego w kończącym się roku. Tym razem pora na wydarzenia, które wstrząsnęły rynkiem sztuki 2011.

1. Hity Muzeum Narodowego w Krakowie. Czyli dwie wystawy międzynarodowej klasy: „Skarby Korony Hiszpańskiej” i monograficzna „Turner. Malarz żywiołów”. Pod Wawelem ciągle się udaje.

2. Program Polskiej Prezydencji. W sztukach wizualnych pokazaliśmy się Europie z jak najlepszej strony. Trzy wystawy zasługują na szczególne wyróżnienie: „Siła fantazji” w Brukseli, „Obok” w Berlinie i „Wilhelm Sasnal” w Londynie.

3. Nowe przestrzenie dla sztuki. W Krakowie – Muzeum Sztuki Współczesnej (MUCAK), we Wrocławiu – nowa galeria Muzeum Narodowego, w której wreszcie można pokazać w całej okazałości wspaniałe powojenne zbiory polskiej sztuki.

4. Dwie wystawy w CSW Zamek Ujazdowski: „Archiwum serc” Christiana Boltanskiego i „Fragment” Mirosława Bałki. Obie o pamięci.

5. Xawery Dunikowski w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Duża retrospektywa nieco zapomnianej gwiazdy polskiej rzeźby XX w. Ciekawa postać, kontrowersyjna sztuka, ważna inicjatywa.

6. Ruch w galeriach. Rozczarowanie to zamknięcie najlepszej stołecznej galerii fotografii Yours Gallery. Nadzieja to otwarcie w nowej siedzibie Galerii Raster, która ma szansę powrócić do dawnej świetności.

7. Polowanie na awangardę. Bardzo ciekawa wystawa w krakowskim Międzynarodowym Centrum Kultury, traktująca o walce niemieckich nazistów ze współczesną kulturą. Ku przestrodze.

8. Neo Rauch w Zachęcie i Jenny Holzer w Poznaniu. Dwie ekspozycje, które pokazały, że Polska też może znaleźć się na wystawienniczej trasie gwiazd współczesnej sztuki.

9. Chcemy być nowocześni. Muzeum Narodowe w Warszawie. Wystawa polskiego designu z lat jego świetności, czyli 1955–68. I ogromny sukces frekwencyjny.

10. Pawilon wystawienniczy Olafura Eliassona w Warszawie. Wielkie nazwisko światowej sztuki. Oryginalny pomysł architektoniczny w przestrzeni publicznej.

Polityka 52.2011 (2839) z dnia 21.12.2011; Wydarzenia kulturalne 2011; s. 107
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Klasyki Polityki

Jak dzieci odczuwają i rozumieją ból?

Jeszcze na początku lat 80. uważano, że noworodki w ogóle nie odczuwają bólu! A ponieważ nie potrafią werbalnie wyrazić tego, co czują, nie dbano o ich komfort w szpitalach.

Paweł Walewski
08.08.1998
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną