Kultura

Kino w domu. Przewodnik po filmowych nowościach

Kadr z filmu „W lesie dziś nie zaśnie nikt” Kadr z filmu „W lesie dziś nie zaśnie nikt” mat. pr.
Nie wiadomo, kiedy będziemy mogli wrócić do kin, na szczęście wybór filmów w serwisach streamingowych i wypożyczalniach online jest coraz większy.

Co tydzień będziemy wybierać najciekawsze nowości: filmy i seriale, które pozwolą się wam rozerwać albo dowiedzieć czegoś o świecie. Do oglądania we dwójkę lub razem z dziećmi. Klasyczne filmy warte nadrobienia, tytuły, które przegapiliście w kinach, i nowości trafiające bezpośrednio do obiegu VOD.

Czytaj też: Wielka piątka na rynku VOD

21 mostów, reż. Brian Kirk

Gwiazdor „Czarnej Pantery” Chadwick Boseman jako nieustępliwy gliniarz, który szuka zabójcy policjantów, a przy okazji odkrywa złowieszczy spisek sięgający szczytów władzy. Czyli eskapistyczna rozrywka w hollywoodzkim stylu. Ale – uwaga – z nieco aktualnym wątkiem: śledztwo toczy się na Manhattanie całkowicie odciętym od świata, więc pewne analogie z naszą wymuszoną kwarantanną nasuwają się same. Wartka akcja i ciekawa obsada: obok Bosemana występują m.in. Siena Miller („Foxcatcher”, „High-Rise”) oraz J.K. Simmons (Oscar za rolę drugoplanową w „Whiplash”).

Film dostępny w iTunes oraz w serwisie cineman.pl.

Bez końca, reż. César Esteban Alenda, José Esteban Alenda

Historia miłosna doprawiona szczyptą science fiction – elementem scenariusza jest wszak podróż w czasie. Jednak fabuła koncentruje się na uczuciach dwójki bohaterów, szukających w sobie dawnej namiętności i pasji. „Było to jedno z wielkich wyzwań – nie przekroczyć granicy i nie manipulować emocjonalnie widzem. Być świadkiem, a nie intruzem w związku Javiera i Maríi. Wierzymy, że udało nam się to osiągnąć dlatego, że i aktorzy, i my obnażyliśmy się emocjonalnie”, mówili przed premierą twórcy, bracia César Esteban i José Esteban Alenda. A ich debiut okazał się jednym z przebojów ubiegłorocznej edycji Tygodnia Kina Hiszpańskiego.

Film dostępny w HBO GO.

Blow the Man Down, reż. Danielle Krudy, Bridget Savage Cole

Mały, skromny kryminał próbujący – chwilami dość skutecznie – naśladować stylistykę kina braci Coen. Tyle że niemal cała uwaga skoncentrowana jest tutaj na kobiecych bohaterkach, a to bardzo pożądana odmiana w kinie gatunkowym. Dwie siostry z małego miasteczka w stanie Maine podejmują się zatarcia śladów zbrodni, której nie popełniły. Ale wszystko idzie nie tak, jak trzeba, a błędy popełniane przez bohaterki nakręcają spiralę przemocy. Film miał premierę na ubiegłorocznym festiwalu Tribeca, gdzie jego twórczynie zdobyły nagrodę za najlepszy scenariusz.

Film dostępny w serwisie Prime Video.

Curtiz – Węgier, który wstrząsnął Hollywood, reż. Tamas Yvan Topolanszky

W latach 30. i 40. Michael Curtiz należał do najbardziej wpływowych reżyserów w Fabryce Snów. Spod jego ręki wyszła nie tylko „Casablanca”, lecz również całe mnóstwo niezapomnianych filmów rozrywkowych, takich jak „Kapitan Blood”, „Aniołowie o brudnych twarzach” czy „Białe Boże Narodzenie”. Węgierska biografia Curtiza – który do Stanów Zjednoczonych przyjechał w 1926 r. już jako doświadczony filmowiec – nie jest hagiografią Człowieka, Który Podbił Hollywood. Wybitnego twórcę chce raczej pokazać jako postać niejednoznaczną, próbującą poukładać sobie prywatne sprawy w burzliwych czasach: tłem jest bowiem okres, gdy Curtiz kręcił „Casablancę”, a USA szykowały się do wojny z Hitlerem.

Film dostępny w Netflixie.

Koko-di, koko-da, reż. Johannes Nyholm

Dla poszukiwaczy mocnych wrażeń w stylu Nowych Horyzontów. Film Johannesa Nyholma znalazł się w ubiegłorocznym konkursie wrocławskiego festiwalu. „Historia rodziny i urodzinowego przyjęcia, która nieoczekiwanie zmienia się w na poły baśń, na poły horror. Realizm powoli ustępuje pod naporem surrealistycznych zdarzeń, w fabułę wdziera się animacja, ożywają namalowane na pozytywce postaci. Biały kot jako zwiastun złej nowiny, czarny las, samotny domek czarownicy i melodyjka z pozytywki tworzą atmosferę jak ze złego snu, z którego nie sposób się wybudzić”, pisała Małgorzata Sadowska.

Film dostępny w serwisach Chili.com oraz vod.pl.

Kadr z filmu „Koko-di, koko-da”mat. pr.Kadr z filmu „Koko-di, koko-da”

Kolor z przestworzy, reż. Richard Stanley

Jeden z przebojów poświęconego kinu grozy Splat! Film Fest. Adaptacja opowiadania H.P. Lovecrafta – udana, bo czerpiąca z oryginału tylko to, co niezbędne. Reżyser Richard Stanley, twórca kultowego „Hardware”, był świadomy, że prozę Lovecrafta rzadko udaje się przełożyć na język kina. Jemu się udało – opowieść o zwyczajnej amerykańskiej rodzinie (no, może nie do końca zwyczajnej, skoro ojca gra, jak zawsze brawurowo, Nicolas Cage), która rozpada się – w przenośni i dosłownie – po zetknięciu z obcą istotą. Pomysłowy, szokujący i zabawny jednocześnie horror.

Film dostępny w serwisie cineman.pl.

Kraina lodu 2, reż. Chris Buck, Jennifer Lee

„Na »Krainę lodu 2« czekały osoby dorosłe – te, które zdążyły dorosnąć od czasu, gdy sześć lat temu wyszła pierwsza część, i te, które traktują kino familijne jako coś dla wszystkich”, pisał w serwisie polityka.pl Michał R. Wiśniewski. Sequel przygód księżniczek Elsy i Anny był z pewnością jedną z najbardziej oczekiwanych produkcji studia Walta Disneya w ostatnich latach. I choć recenzenci narzekali na fabułę, z pewnością warto nadrobić zaległości, jeśli nie widzieliście filmu w kinach. Za oknami co prawda nieśmiało zaczyna się wiosna, ale śniegu w tym roku za bardzo nie widzieliśmy, więc kawałek zimy na ekranie nie zaszkodzi.

Film dostępny w iTunes oraz w serwisie rakuten.tv.

Południowiec, reż. Jean Renoir

Do serwisów streamingowych trafiają nie tylko nowości, lecz również coraz więcej klasyki. Między innymi „Południowiec” – film nakręcony przez wielkiego Jeana Renoira w Stanach Zjednoczonych, na podstawie scenariusza Williama Faulknera. Kronika roku z życia rodziny teksańskiego plantatora bawełny, zmagającego się z kolejnymi przeciwnościami losu. „Ma wartości, które zawsze były mocnymi atutami Renoira – realistyczną wierność, świetny opis pejzażu, oddanie istoty charakteru przedstawionych ludzi”, pisał Adam Garbicz w kultowej książce „Kino – wehikuł magiczny”.

Film dostępny w serwisie vod.pl.

Sala samobójców. Hejter, reż. Jan Komasa

Ok. 140 tys. widzów zdążyło zobaczyć najnowszy film Jana Komasy w kinach – inni nie dostali szansy, bo zaledwie tydzień po premierze „Hejtera” zaczęła obowiązywać kwarantanna, wiążąca się m.in. z zamknięciem wszystkich kin w kraju. Dystrybutor zdecydował więc, że film trafi do serwisów streamingowych znacznie szybciej, niż planowano. „Anatomia polskiego piekła dokonywana jest chłodno, z dystansem. Jakby ku otrzeźwieniu i przestrodze oglądających”, pisał na łamach „Polityki” Janusz Wróblewski.

Film jest dostępny w serwisach player.pl oraz vod.pl.

Kadr z filmu „Sala samobójców. Hejter”Jarosław Sosiński/Naima Film/materiały prasoweKadr z filmu „Sala samobójców. Hejter”

Unorthodox (miniserial)

Opowieść o młodziutkiej Żydówce, która ucieka od swojej rodziny w Nowym Jorku, by uniknąć zaaranżowanego małżeństwa. Bezpieczną – do czasu – przystań znajduje w Berlinie. Historia oparta na faktach: pierwowzorem postaci granej przez Shirę Haas („Azyl”, „Fokstrot”) jest Deborah Feldman, która swoje przeżycia opisała w wydanej również w Polsce książce „Unorthodox. Jak porzuciłam świat ortodoksyjnych Żydów”.

Serial dostępny w serwisie Netflix.

Kadr z serialu „Unorthodox”mat. pr.Kadr z serialu „Unorthodox”

W lesie dziś nie zaśnie nikt, reż. Bartosz M. Kowalski

Nowy film twórcy kontrowersyjnego „Placu zabaw” to pierwszy slasher w historii polskiego kina. I to udany! Stylizowany na kultowe horrory z lat 80. – z serią „Piątek trzynastego” na czele – jest ukłonem w stronę fanów kina gatunkowego, a jednocześnie mocną satyrą na współczesną Polskę. Kinową premierę odwołano ze względu na stan epidemii, ale za to można teraz dostarczyć sobie mocnych wrażeń w bezpiecznej przestrzeni własnego mieszkania.

Film dostępny w serwisie Netflix.

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Kultura

Kawiarnia literacka: Jerzy Pilch, Kinga Strzelecka

Polska to nie jest kraj, w którym wypada mówić, że 500 plus nie należy się wszystkim.

Jerzy Pilch, Kinga Strzelecka
26.05.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną