Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Kino w domu. Przewodnik po filmowych nowościach

Kadr z filmu „W lesie dziś nie zaśnie nikt” Kadr z filmu „W lesie dziś nie zaśnie nikt” mat. pr.
Nie wiadomo, kiedy będziemy mogli wrócić do kin, na szczęście wybór filmów w serwisach streamingowych i wypożyczalniach online jest coraz większy.

Co tydzień będziemy wybierać najciekawsze nowości: filmy i seriale, które pozwolą się wam rozerwać albo dowiedzieć czegoś o świecie. Do oglądania we dwójkę lub razem z dziećmi. Klasyczne filmy warte nadrobienia, tytuły, które przegapiliście w kinach, i nowości trafiające bezpośrednio do obiegu VOD.

Czytaj też: Wielka piątka na rynku VOD

21 mostów, reż. Brian Kirk

Gwiazdor „Czarnej Pantery” Chadwick Boseman jako nieustępliwy gliniarz, który szuka zabójcy policjantów, a przy okazji odkrywa złowieszczy spisek sięgający szczytów władzy. Czyli eskapistyczna rozrywka w hollywoodzkim stylu. Ale – uwaga – z nieco aktualnym wątkiem: śledztwo toczy się na Manhattanie całkowicie odciętym od świata, więc pewne analogie z naszą wymuszoną kwarantanną nasuwają się same. Wartka akcja i ciekawa obsada: obok Bosemana występują m.in. Siena Miller („Foxcatcher”, „High-Rise”) oraz J.K. Simmons (Oscar za rolę drugoplanową w „Whiplash”).

Film dostępny w iTunes oraz w serwisie cineman.pl.

Bez końca, reż. César Esteban Alenda, José Esteban Alenda

Historia miłosna doprawiona szczyptą science fiction – elementem scenariusza jest wszak podróż w czasie. Jednak fabuła koncentruje się na uczuciach dwójki bohaterów, szukających w sobie dawnej namiętności i pasji. „Było to jedno z wielkich wyzwań – nie przekroczyć granicy i nie manipulować emocjonalnie widzem. Być świadkiem, a nie intruzem w związku Javiera i Maríi. Wierzymy, że udało nam się to osiągnąć dlatego, że i aktorzy, i my obnażyliśmy się emocjonalnie”, mówili przed premierą twórcy, bracia César Esteban i José Esteban Alenda. A ich debiut okazał się jednym z przebojów ubiegłorocznej edycji Tygodnia Kina Hiszpańskiego.

Film dostępny w HBO GO.

Blow the Man Down, reż. Danielle Krudy, Bridget Savage Cole

Mały, skromny kryminał próbujący – chwilami dość skutecznie – naśladować stylistykę kina braci Coen. Tyle że niemal cała uwaga skoncentrowana jest tutaj na kobiecych bohaterkach, a to bardzo pożądana odmiana w kinie gatunkowym. Dwie siostry z małego miasteczka w stanie Maine podejmują się zatarcia śladów zbrodni, której nie popełniły. Ale wszystko idzie nie tak, jak trzeba, a błędy popełniane przez bohaterki nakręcają spiralę przemocy. Film miał premierę na ubiegłorocznym festiwalu Tribeca, gdzie jego twórczynie zdobyły nagrodę za najlepszy scenariusz.

Film dostępny w serwisie Prime Video.

Curtiz – Węgier, który wstrząsnął Hollywood, reż. Tamas Yvan Topolanszky

W latach 30. i 40. Michael Curtiz należał do najbardziej wpływowych reżyserów w Fabryce Snów. Spod jego ręki wyszła nie tylko „Casablanca”, lecz również całe mnóstwo niezapomnianych filmów rozrywkowych, takich jak „Kapitan Blood”, „Aniołowie o brudnych twarzach” czy „Białe Boże Narodzenie”. Węgierska biografia Curtiza – który do Stanów Zjednoczonych przyjechał w 1926 r. już jako doświadczony filmowiec – nie jest hagiografią Człowieka, Który Podbił Hollywood. Wybitnego twórcę chce raczej pokazać jako postać niejednoznaczną, próbującą poukładać sobie prywatne sprawy w burzliwych czasach: tłem jest bowiem okres, gdy Curtiz kręcił „Casablancę”, a USA szykowały się do wojny z Hitlerem.

Film dostępny w Netflixie.

Koko-di, koko-da, reż. Johannes Nyholm

Dla poszukiwaczy mocnych wrażeń w stylu Nowych Horyzontów. Film Johannesa Nyholma znalazł się w ubiegłorocznym konkursie wrocławskiego festiwalu. „Historia rodziny i urodzinowego przyjęcia, która nieoczekiwanie zmienia się w na poły baśń, na poły horror. Realizm powoli ustępuje pod naporem surrealistycznych zdarzeń, w fabułę wdziera się animacja, ożywają namalowane na pozytywce postaci. Biały kot jako zwiastun złej nowiny, czarny las, samotny domek czarownicy i melodyjka z pozytywki tworzą atmosferę jak ze złego snu, z którego nie sposób się wybudzić”, pisała Małgorzata Sadowska.

Film dostępny w serwisach Chili.com oraz vod.pl.

Kadr z filmu „Koko-di, koko-da”mat. pr.Kadr z filmu „Koko-di, koko-da”

Kolor z przestworzy, reż. Richard Stanley

Jeden z przebojów poświęconego kinu grozy Splat! Film Fest. Adaptacja opowiadania H.P. Lovecrafta – udana, bo czerpiąca z oryginału tylko to, co niezbędne. Reżyser Richard Stanley, twórca kultowego „Hardware”, był świadomy, że prozę Lovecrafta rzadko udaje się przełożyć na język kina. Jemu się udało – opowieść o zwyczajnej amerykańskiej rodzinie (no, może nie do końca zwyczajnej, skoro ojca gra, jak zawsze brawurowo, Nicolas Cage), która rozpada się – w przenośni i dosłownie – po zetknięciu z obcą istotą. Pomysłowy, szokujący i zabawny jednocześnie horror.

Film dostępny w serwisie cineman.pl.

Kraina lodu 2, reż. Chris Buck, Jennifer Lee

„Na »Krainę lodu 2« czekały osoby dorosłe – te, które zdążyły dorosnąć od czasu, gdy sześć lat temu wyszła pierwsza część, i te, które traktują kino familijne jako coś dla wszystkich”, pisał w serwisie polityka.pl Michał R. Wiśniewski. Sequel przygód księżniczek Elsy i Anny był z pewnością jedną z najbardziej oczekiwanych produkcji studia Walta Disneya w ostatnich latach. I choć recenzenci narzekali na fabułę, z pewnością warto nadrobić zaległości, jeśli nie widzieliście filmu w kinach. Za oknami co prawda nieśmiało zaczyna się wiosna, ale śniegu w tym roku za bardzo nie widzieliśmy, więc kawałek zimy na ekranie nie zaszkodzi.

Film dostępny w iTunes oraz w serwisie rakuten.tv.

Południowiec, reż. Jean Renoir

Do serwisów streamingowych trafiają nie tylko nowości, lecz również coraz więcej klasyki. Między innymi „Południowiec” – film nakręcony przez wielkiego Jeana Renoira w Stanach Zjednoczonych, na podstawie scenariusza Williama Faulknera. Kronika roku z życia rodziny teksańskiego plantatora bawełny, zmagającego się z kolejnymi przeciwnościami losu. „Ma wartości, które zawsze były mocnymi atutami Renoira – realistyczną wierność, świetny opis pejzażu, oddanie istoty charakteru przedstawionych ludzi”, pisał Adam Garbicz w kultowej książce „Kino – wehikuł magiczny”.

Film dostępny w serwisie vod.pl.

Sala samobójców. Hejter, reż. Jan Komasa

Ok. 140 tys. widzów zdążyło zobaczyć najnowszy film Jana Komasy w kinach – inni nie dostali szansy, bo zaledwie tydzień po premierze „Hejtera” zaczęła obowiązywać kwarantanna, wiążąca się m.in. z zamknięciem wszystkich kin w kraju. Dystrybutor zdecydował więc, że film trafi do serwisów streamingowych znacznie szybciej, niż planowano. „Anatomia polskiego piekła dokonywana jest chłodno, z dystansem. Jakby ku otrzeźwieniu i przestrodze oglądających”, pisał na łamach „Polityki” Janusz Wróblewski.

Film jest dostępny w serwisach player.pl oraz vod.pl.

Kadr z filmu „Sala samobójców. Hejter”Jarosław Sosiński/Naima Film/materiały prasoweKadr z filmu „Sala samobójców. Hejter”

Unorthodox (miniserial)

Opowieść o młodziutkiej Żydówce, która ucieka od swojej rodziny w Nowym Jorku, by uniknąć zaaranżowanego małżeństwa. Bezpieczną – do czasu – przystań znajduje w Berlinie. Historia oparta na faktach: pierwowzorem postaci granej przez Shirę Haas („Azyl”, „Fokstrot”) jest Deborah Feldman, która swoje przeżycia opisała w wydanej również w Polsce książce „Unorthodox. Jak porzuciłam świat ortodoksyjnych Żydów”.

Serial dostępny w serwisie Netflix.

Kadr z serialu „Unorthodox”mat. pr.Kadr z serialu „Unorthodox”

W lesie dziś nie zaśnie nikt, reż. Bartosz M. Kowalski

Nowy film twórcy kontrowersyjnego „Placu zabaw” to pierwszy slasher w historii polskiego kina. I to udany! Stylizowany na kultowe horrory z lat 80. – z serią „Piątek trzynastego” na czele – jest ukłonem w stronę fanów kina gatunkowego, a jednocześnie mocną satyrą na współczesną Polskę. Kinową premierę odwołano ze względu na stan epidemii, ale za to można teraz dostarczyć sobie mocnych wrażeń w bezpiecznej przestrzeni własnego mieszkania.

Film dostępny w serwisie Netflix.

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną