Film

Niepokorna w ultrakonserwatywnym świecie

Recenzja filmu: "Dziewczynka w trampkach", reż. Haifaa al-Mansour

Waad Mohammed w roli zbuntowanej nastolatki. Waad Mohammed w roli zbuntowanej nastolatki. AP Manana / materiały prasowe
Sporo już nakręcono filmów o islamskim fundamentalizmie, trochę mniej o dyskryminacji kobiet w paternalistycznej kulturze szariatu, chociaż to temat równie gorący i budzący skrajne emocje.

„Dziewczynka w trampkach” to pierwsza zrealizowana w Arabii Saudyjskiej fabuła (kino nie jest tam mile widzianą rozrywką), w dodatku wyreżyserowana przez kobietę. Film stanowi ważny głos w kwestii równouprawnienia kobiet – na szczęście pod względem artystycznym daleki jest od zaangażowanej publicystyki. Opowiadając o banalnym marzeniu niepokornej, wygadanej nastolatki (Waad Mohammed), która tak jak chłopcy w jej wieku chciałaby wsiąść na rower i się pościgać, Haifaa al-Mansour bardzo subtelnie przechodzi od naiwnego buntu przeciwko hidżabowi do opisu restrykcyjnego, koranicznego systemu, w którym wartość kobiety wyznacza jej dziewictwo, a potem zdolność do rodzenia męskich potomków.

Zasady religijne, muzułmańskie nauki w szkole, nietolerancyjne warunki panujące w domu – wszystko pełni tu funkcję muru, przez który naturalna tęsknota nie jest w stanie się przebić. Bardzo prostymi realistycznymi środkami autorka kreśli również przejmujący portret niespełnienia dorosłych kobiet: nieszczęśliwej matki porzuconej przez męża i surowej nauczycielki prowadzącej podwójne życie. Opisując ultrakonserwatywny, niesprawiedliwy świat, reżyserka nie zapomina o dystansie, a nawet humorze. Dzięki temu jej film robi wrażenie również na widzach z Europy, czego wyrazem są liczne nagrody, w tym m.in. ta zdobyta na ubiegłorocznym festiwalu w Wenecji.

 

Dziewczynka w trampkach, reż. Haifaa al-Mansour, prod. Arabia Saudyjska/Niemcy, 97 min

Polityka 23.2013 (2910) z dnia 04.06.2013; Afisz. Premiery; s. 72
Oryginalny tytuł tekstu: "Niepokorna w ultrakonserwatywnym świecie"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Kultura

Kompozytorki wchodzą do gry

Kiedyś mieliśmy wśród kompozytorek pojedyncze przykłady spektakularnych karier. Ale najmłodsze pokolenie idzie całą ławą, co było widoczne na jesiennych festiwalach muzyki współczesnej.

Dorota Szwarcman
01.12.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną