Recenzja płyty: Krzysztof Książek, „Chopin. Koncert fortepianowy f-moll, Mazurki, Ballada/Kurpiński. Fuga i Koda B-dur”

Instrument Chopina
Całości słucha się z przyjemnością.
materiały prasowe

Nowa płyta NIFC w serii The Real Chopin to pierwsza rejestracja brzmienia nowo zbudowanej przez Paula McNulty’ego kopii instrumentu Fryderyka Buchholtza, warszawskiego budowniczego fortepianów z 1825 r. Taki właśnie instrument znajdował się w posiadaniu młodego Fryderyka Chopina, na nim też dokonał on prawykonania swojego Koncertu f-moll. Współczesne pierwsze dźwięki zarejestrowane na buchholtzu wydobył z powodzeniem Krzysztof Książek, ale początek płyty może nas zaskoczyć. Usłyszymy melodię Mazurka Dąbrowskiego, a po chwili zauważymy, że ona nie jest na trzy, tylko na cztery i, co więcej, jest tematem regularnej fugi w stylu barokowym. Takie dzieło popełnił Karol Kurpiński – to on właśnie dyrygował wspomnianym prawykonaniem Koncertu f-moll. Co do samego koncertu, znajdziemy tu jego wersję na jeden fortepian, którą Chopin prezentował w bardziej kameralnym otoczeniu. Z czasów warszawskich są tu jeszcze urocze Mazurki op. 7, a już z czasów paryskich – Ballada F-dur i Nokturn fis-moll. Brzmienie fortepianu, w oryginale dość niewielkie, w nagraniu zostało sportretowane w sposób intymny i jest całkiem ładne. Całości słucha się z przyjemnością.

Krzysztof Książek, Chopin. Koncert fortepianowy f-moll, Mazurki, Ballada/Kurpiński. Fuga i Koda B-dur, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną