Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Furia

Nominacja w kategorii Muzyka popularna: Furia

Furia Furia Leszek Zych / Polityka
Dwie dekady obecności Furii na scenie to dwadzieścia lat eksperymentów, wyzwań, podążania własnymi, nieoczywistymi ścieżkami.
„Huta Luna”materiały prasowe „Huta Luna”
Patrtner kategorii:materiały prasowe Patrtner kategorii:
.Polityka .
.Polityka .

Polski metal ma znak jakości rozpoznawalny na całym świecie. „Do tej pory nawet ci najlepsi – od Vadera po Behemoth – z powodzeniem sprzedawali Zachodowi jego własną muzykę. Furia idzie o krok dalej. Ich black metal jest ciemniejszy od oryginału, bo utytłany w czarnym pyle śląskich hałd i błocie nadwiślańskich wsi”, pisze Jarek Szubrycht. Lecz zarazem zespół Furia już dawno rozsadził ramy swojego ekstremalnego gatunku. Być może od samego początku się w nich nie mieścił, nawet wtedy, gdy grał muzykę tak mocno osadzoną w norweskich korzeniach gatunku.

Zespół założył w Katowicach w roku 2003 wokalista i gitarzysta Michał „Nihil” Kuźniak, a skład współtworzą dziś Kamil „Sars” Staszałek (gitara basowa), Artur „A” Rumiński (gitara) oraz Grzegorz „Namtar” Kantor (perkusja). Dwie dekady ich obecności na scenie to zarazem dwadzieścia lat eksperymentów, wyzwań, podążania własnymi, nieoczywistymi ścieżkami. Furia to zespół, który – jak zauważał Łukasz Orbitowski – „posiadł zdolność do budowania hipnotycznych, chwytliwych utworów, a w tekstach pisanych po polsku użył śląskiej lokalności i kunsztownego słowotwórstwa”. Na płytach Ślązaków miejscowy folklor spotyka się z duchami romantyzmu, straceńczy metal ma smak młodopolskiej hulanki i mordercze tempo oberków czasu apokalipsy, minimalistyczne teksty wbijają się pod skórę niczym ciernie. Od kipiącego agresją debiutu „Martwa polska jesień”, poprzez muzykę skomponowaną do wyreżyserowanego przez Jana Klatę „Wesela” w Narodowym Starym Teatrze, po najnowszy album „Huta Luna”, arcydzieło wymykające się łatwej kategoryzacji – Furia nieustannie maluje szaropolskie pejzaże, spowite jesiennymi mgłami i dymem snującym się z fabrycznych kominów. „Czuję się czasem, jakbym był takim »hiper-Polakiem«, których jest oczywiście całe mnóstwo. Postępująca świadomość, że moje cechy są tak bardzo zwyczajne, lepsze ich zrozumienie powodują, że w coraz bardziej oczywisty sposób opowiadam o nas jako o zbiorowości” – mówił w jednym z wywiadów „Nihil”. Wciąż szuka nowych sposobów na opowiadanie Polski: jego nowe projekty mają oparcie w fotografiach Zofii Rydet i archiwach dźwiękowych teatru „Gardzienice”. Lecz to Furia pozostaje najważniejszym z jego dokonań: muzyka burzy i naporu filtrowana przez romantyczną tradycję i ludowy bunt.

***

Partnerem kategorii MUZYKA POPULARNA są Katowice – kandydat na Europejską Stolicę Kultury 2029

Pozostali nominowani w kategorii muzyka popularna: Łona, Hania Rani

***

Ponadto zgłoszeni zostali: Asthma, Martyna Basta, Matylda Damięcka, Daria ze Śląska, Matylda Gerber (Sneaky Jesus), Piotr Kurek, Grzegorz Kwiatkowski (Trupa Trupa), Lor, Dominika Płonka, Marek Pospieszalski, Raphael Rogiński, Sarsa, Alicja Sobstyl, Svahy, Szczyl, Vito Bambino, Kuba Więcek, Hubert Zemler.

Oni nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (Mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (Onet.pl, „Newsweek”), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog „Książki na ostro”), Anna Marchewka (literaturoznawczyni i krytyczka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Katarzyna Niedurny (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza”, Podcast o teatrze), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza”, Radio Książki), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”), Anna Sańczuk/Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Wojciech Szot (blog „Zdaniem Szota”, „Gazeta Wyborcza”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi), Jacek Wakar (blog „Zdania Wakara”), Michał Walkiewicz (Filmweb.pl), Marcin „Flint” Węcławek (Interia.pl, CGM, blog „Raptus”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał R. Wiśniewski (Dwutygodnik.com), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury tygodnika POLITYKA.

Polityka 50.2023 (3443) z dnia 05.12.2023; Paszporty POLITYKI 2023; s. 88
Oryginalny tytuł tekstu: "Furia"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Mamy wysyp dorosłych z diagnozami spektrum autyzmu. Co to mówi o nich i o świecie?

Przez ostatnich pięć lat diagnoz autyzmu w Polsce przybyło o 100 proc. Odczucie ulgi z czasem uruchamia się u niemal wszystkich, bo prawie u wszystkich diagnoza jest jak przełącznik z trybu chaosu na wyjaśnienie, porządek. A porządek w spektrum zazwyczaj się ceni.

Joanna Cieśla
23.04.2024
Reklama