Ludzie i style

Przerejestrowanie samochodu a ubezpieczenie

Przerejestrowanie samochodu a ubezpieczenie Przerejestrowanie samochodu a ubezpieczenie mat. pr.
Kupno używanego samochodu wiąże się z kilkoma formalnościami. Samo złożenie podpisów na umowie kupna-sprzedaży to nie wszystko. Musisz pamiętać jeszcze o m.in. przerejestrowaniu samochodu. Jeśli o tym zapomnisz, możesz spodziewać się kary finansowej. Na czym polega przerejestrowanie samochodu? Co trzeba przygotować? Jak wygląda kwestia ubezpieczenia?

Przerejestrowanie zakupionego pojazdu używanego jest obowiązkowe. Wielu kierowców jednak o tym zapomina, a to duży błąd. Warto również wiedzieć, jak w kontekście przerejestrowania samochodu wygląda kwestia obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Przerejestrowanie samochodu. Co to właściwie jest?

Przerejestrowanie pojazdu to mówiąc inaczej po prostu poinformowanie odpowiednich organów państwowych o zmianie właściciela pojazdu. Proces ten polega głównie na zgłoszeniu zakupu w odpowiednim dla Twojego miejsca zamieszkania wydziale komunikacji, opłaceniu podatku oraz wyrobieniu nowych dokumentów.

Do przerejestrowania samochodu konieczne jest posiadanie kilku dokumentów. Są to m.in. umowa kupna-sprzedaży, potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej, karta pojazdu, dowód rejestracyjny wraz z aktualnym badaniem technicznym oraz dotychczasowe tablice rejestracyjne. Aby móc przerejestrować pojazd konieczne jest również okazanie ważnej polisy OC.

Przerejestrowanie samochodu jest obowiązkowe. Mówi o tym art. 78 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Znajdziesz tam również informacje, że czas na zgłoszenie i przerejestrowanie nowo zakupionego pojazdu to 30 dni od dnia nabycia samochodu. Jeśli tego nie zrobisz, może zostać na Ciebie nałożona kara finansowa, której wysokość wynosi od 200 do nawet 1000 złotych.

Co dzieje się z OC po przerejestrowaniu samochodu?

Każdy samochód, który porusza się po publicznych drogach, musi być objęty ubezpieczeniem OC, czyli odpowiedzialności cywilnej. W przypadku zakupienia samochodu z ważną polisą najczęściej jest ona “przepisywana” automatycznie na nowego właściciela. Pamiętaj, że ubezpieczenie OC jest przypisane do konkretnego pojazdu, a nie właściciela. Przerejestrowanie samochodu nic nie zmienia w kwestii ubezpieczenia. Obowiązuje ono dokładnie przez taki sam okres, na jaki zostało pierwotnie zawarte.

Co jeszcze warto wiedzieć o OC sprzedawcy?

Kwestia zakupu używanego samochodu oraz kwestie związanego z nim ubezpieczenia OC mogą nie być dla wszystkich kierowców dobrze znane. Co jeszcze warto wiedzieć o polisie sprzedawcy? Przede wszystkim pamiętaj o tym, że osoba, od której kupujesz auto, musi przekazać Ci swoje ubezpieczenie.

Nie musisz również korzystać z polisy OC, którą otrzymałeś wraz z samochodem. Możesz z niej zrezygnować i wypowiedzieć umowę. Musisz jednak pamiętać o ciągłości ubezpieczenia. Jeśli natomiast nie chcesz zmieniać obecnej polisy OC, musisz pamiętać, że towarzystwo, w którym wykupione jest ubezpieczenie, może po przerejestrowaniu samochodu dokonać rekalkulacji składki. Wtedy konieczne będzie dopłacenie ustalonej kwoty ubezpieczycielowi.

Przerejestrowanie samochodu a ubezpieczenie. Podsumowanie

Przerejestrowanie pojazdu jest obowiązkowe, podobnie jak posiadanie ważnej polisy OC. A bez posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej nie będziesz mógł zmienić danych właściciela auta. Polisa Twojego nowo zakupionego samochodu się kończy lub szukasz lepszej oferty? Zajrzyj do nas! Na LINK4 z pewnością znajdziesz dla siebie najlepsze ubezpieczenie OC.

Ubezpieczenie OC w LINK4. Szczegółowe informacje sprawdź na www.link4.pl

Artykuł powstał we współpracy z LINK4.

Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Kaczyński się pozbierał, złapał cugle, zagrożenie nie minęło. Czy PiS jeszcze wróci do władzy?

Mamy już niezagrożoną demokrację, ze zwyczajowymi sporami i krytyką władzy, czy nadal obowiązuje stan nadzwyczajny? Trwa właśnie, zwłaszcza w mediach społecznościowych, debata na ten temat, a wynik wyborów samorządowych stał się ważnym argumentem.

Mariusz Janicki
09.04.2024
Reklama