Kultura

Obrzydliwości i osobliwości

Komiksy listopada 2015

materiały prasowe
materiały prasowe
materiały prasowe

To nie jest komiks dla spokojnych ludzi. Ani też rzecz dla osób o wrażliwym żołądku. Autor „Czary Zjary” (Timof Comics, 5/6) postanowił przedstawić czasy, gdy jako młody bezrobotny z nie najlepszej rodziny spędzał tygodnie na oglądaniu TV i eksperymentach z narkotykami. Komiks dorastającego na Tasmanii Simona Hanselmanna nie jest na szczęście autobiografią, tylko surrealistyczną metaforą. W społeczeństwie „normalsów” żyją sobie wykorzystujący socjal „kosmici” – gadający kot, sowa, wilkołak i czarownica. Ani myślą o chodzeniu do pracy. Właściwie nie myślą o niczym, a poziom zakwaszenia organizmu substancjami psychoaktywnymi sprawia, że ich życie pełne jest karkołomnych, ohydnych, a jednocześnie ekstremalnie zabawnych przygód. Jeśli ktoś ceni abstrakcyjny humor przekraczający wszelkie granice, powinien spróbować.

Ocena: 5/6

*

„Renata” (Korporacja Ha!Art, 4/6) również charakteryzuje się estetyką obrzydliwości, ale w tym wypadku jest to obrzydliwość zdecydowanie bardziej symboliczna, wręcz ikoniczna. Bolesław Chromry nie tworzy bowiem klasycznego komiksu, ale raczej picturebook, w którym opowieść o prostej fryzjerce, jej troskach, marzeniach, cierpieniu, zderza z rysunkami, doprowadzonymi niejednokrotnie do ikonicznej syntezy. Złośliwi powiedzieliby, że stylistycznie Chromry sytuuje się gdzieś między Maćkiem Sieńczykiem a Jankiem Kozą. Niby tak, ale tylko na pierwszy rzut oka.

Ocena: 4/6

*

Warto było tak długo czekać na książkę „Ha Ha Ha-Ga” (Bęc Zmiana, 4/6), zebrany w jeden tom wybór pasków prasowych Anny Gosławskiej-Lipińskiej, znanej przede wszystkim ze „Szpilek”. Artystka przez lata była praktycznie niemal nieznana poza kręgami miłośników karykatury i rysunku. Wreszcie doczekała się książkowego opracowania. Większość prac wytrzymuje próbę czasu. Rysunki dotyczą bowiem ludzkich relacji (z naciskiem na damsko-męskie). Oparte są przede wszystkim na sytuacyjnym i słownym żarcie: subtelnym, nienachalnym, pełnym delikatnych dwuznaczności.

Ocena: 4/6

Polityka 48.2015 (3037) z dnia 24.11.2015; Afisz. Premiery; s. 77
Oryginalny tytuł tekstu: "Obrzydliwości i osobliwości"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Kultura

Zapomniana historia Mietka Kosza

Film Macieja Pieprzycy „Ikar. Legenda Mietka Kosza” z brawurową rolą Dawida Ogrodnika przypomina wielką postać tytułowego niewidomego pianisty. To powód, by raz jeszcze zastanowić się nad wciąż nośnym mitem artysty straceńca.

Mirosław Pęczak
19.10.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną