„Ślad wydawcy” to książka, w której Roberto Calasso w wyrafinowany sposób łączy najważniejsze dla niego obszary zainteresowań. Ten znakomity erudyta zajmował się jako eseista przede wszystkim wpływem mitów – głównie greckich („Zaślubiny Kadmosa z Harmonią”), ale także hinduskich („Ka”) – na współczesną świadomość. A jednocześnie był jednym z założycieli słynnego wydawnictwa Adelphi, które prowadzi do dziś. W „Śladzie wydawcy” proponuje czytelnikowi osobistą opowieść o doświadczeniach wydawcy. Niebagatelną rolę ma dla niego kontakt z autorami, z którymi w większości się przyjaźni (Josif Brodski i Elias Canetti), oraz kreowanie gustów – Calasso przypomina sytuację, gdy po opublikowaniu w Adelphi książek Josepha Rotha oponenci zarzucali wydawcy elitarność, a w kilka lat później, gdy austriacki pisarz stał się poczytny, ci sami dziennikarze oskarżali Calasso o komercyjność.
Roberto Calasso, Ślad wydawcy, przeł. Joanna Ugniewska, Stanisław Kasprzysiak, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2018, s. 150