Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Nina Lewandowska i Kamila Tarabura

Nominacja w kategorii Film: Nina Lewandowska i Kamila Tarabura

Nina Lewandowska, Kamila Tarabura Nina Lewandowska, Kamila Tarabura Leszek Zych / Polityka
Razem zrealizowały krótkometrażową fabułę „Chodźmy w noc” wyróżnioną na Warszawskim Festiwalu Filmowym oraz doskonale przyjęty serial „Absolutni debiutanci” dla Netflixa.
„Absolutni debiutanci”.materiały prasowe „Absolutni debiutanci”.
Partner kategorii:materiały prasowe Partner kategorii:
.Polityka .
.Polityka .

Pierwsza jest scenarzystką, druga scenarzystką i reżyserką. Łączy je wrażliwość i podobny typ zainteresowań krążących wokół relacji rodzinnych, skupionych na śledzeniu tego, czym jest bliskość i przyjaźń. Razem zrealizowały krótkometrażową fabułę „Chodźmy w noc” wyróżnioną na Warszawskim Festiwalu Filmowym oraz doskonale przyjęty sześcioodcinkowy serial „Absolutni debiutanci” dla Netflixa, zmysłowo i z wyczuciem opisujący moment dorastania, nastoletnich poszukiwań tożsamości. Krytycy dostrzegli śmiałe nawiązania m.in. do klimatów „Marzycieli”, „Tamtych dni, tamtych nocy” oraz kina autorskiego lat 90.

Nina Lewandowska (ur. 1995 r.) jest absolwentką scenariopisarstwa PWSFTViT w Łodzi. Kamila Tarabura (ur. 1990 r.) pochodzi z Rybnika, a pasję do kręcenia filmów dzieliła z przyjacielem z klasy. Robili eksperymentalne etiudy, zgłaszali je na amatorskie festiwale, niektóre zdobywały nagrody. Wybierała się na studia medyczne, lecz trafiła na reżyserię. Ostatecznie ukończyła Warszawską Szkołę Filmową, a jej kolega, który początkowo planował stomatologię, zdał do filmówki na fotografię. Rozterki towarzyszące tamtym wyborom stały się zresztą podstawą „Absolutnych debiutantów”. Autobiografizm i wielowymiarowość opowieści uwzględniającej m.in. konsekwencje poznawania seksualności, smak testowania różnych strategii życiowych i konflikt pokoleń stanowi o wyjątkowości tego projektu.

Zanim doszło do zawiązania twórczego tandemu, Kamila próbowała sił w reklamie, robiła teledyski, ukończyła też szkołę Wajdy. Ninę, która pierwsze zawodowe kroki stawiała w writers’ roomach przy serialach dla Canal+ Series Lab i HBO, poznała w Studiu Munka, gdzie obie dostały szansę zrobienia wspomnianej 30-minutowej etiudy „Chodźmy w noc” o pogrążonej w depresji dziewczynie uciekającej ze swojej imprezy urodzinowej. Kamila jest prawdopodobnie najmłodszą reżyserką, która pracowała dla polskiego Netflixa przy serialowym debiucie. Ostatnio zaangażowała się w kampanię społeczną na temat uchodźców, w czasie której poznała Agnieszkę Holland, co zaowocowało wspólną realizacją spotu o kryzysie humanitarnym na polsko-białoruskiej granicy. Pracowała też przy „Zielonej granicy” jako jedna z dwóch bliskich współpracowniczek reżyserki.

***

Partnerem kategorii FILM jest Województwo Kujawsko-Pomorskie

Pozostali nominowani w kategorii film: Paweł Maślona, DK Welchman

***

Ponadto zgłoszeni zostali: Olga Chajdas, Grzegorz Dębowski, Lena Góra, Maciej Hamela, Kuba Mikurda, Maria Kowalska, Eryk Kulm, Anna Maliszewska, Alin Szewczyk, Mateusz Więcławek.

Oni nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (Mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (Onet.pl, „Newsweek”), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog „Książki na ostro”), Anna Marchewka (literaturoznawczyni i krytyczka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Katarzyna Niedurny (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza”, Podcast o teatrze), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza”, Radio Książki), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”), Anna Sańczuk/Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Wojciech Szot (blog „Zdaniem Szota”, „Gazeta Wyborcza”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi), Jacek Wakar (blog „Zdania Wakara”), Michał Walkiewicz (Filmweb.pl), Marcin „Flint” Węcławek (Interia.pl, CGM, blog „Raptus”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał R. Wiśniewski (Dwutygodnik.com), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury tygodnika POLITYKA.

Polityka 50.2023 (3443) z dnia 05.12.2023; Paszporty POLITYKI 2023; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Nina Lewandowska i Kamila Tarabura"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Mamy wysyp dorosłych z diagnozami spektrum autyzmu. Co to mówi o nich i o świecie?

Przez ostatnich pięć lat diagnoz autyzmu w Polsce przybyło o 100 proc. Odczucie ulgi z czasem uruchamia się u niemal wszystkich, bo prawie u wszystkich diagnoza jest jak przełącznik z trybu chaosu na wyjaśnienie, porządek. A porządek w spektrum zazwyczaj się ceni.

Joanna Cieśla
23.04.2024
Reklama