Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Łukasz Twarkowski

Nominacja w kategorii Teatr: Łukasz Twarkowski

Łukasz Twarkowski Łukasz Twarkowski Sisi Cecylia/Studio Teatrgalerii
„Rothko” Łukasza Twarkowskiego zachwyca precyzją prowadzonych wątków i aktorów.
„Rohtko”materiały prasowe „Rohtko”
Partner kategorii: Partner kategorii:
.Polityka .
.Polityka .

Reżyser teatralny, twórca rozbuchanych, multimedialnych widowisk. Inspiracji szuka w filmie, sztukach wizualnych, nowych technologiach, muzyce elektronicznej i kulturze rave, by z ich pomocą tworzyć wielowątkowe opowieści o – najogólniej mówiąc – doświadczeniu życia w XXI w. „Każde pokolenie musi dać własną odpowiedź na pytanie, czym jest »akropolis«, co jest w centrum naszej kultury dziś. Grotowski z Szajną znaleźli swoją odpowiedź w popiołach obozów koncentracyjnych, my doszliśmy do wniosku, że nasze »akropolis« jest zbudowane z krzemu i pikseli” – mówił portalowi Vogue.pl przy okazji tegorocznej premiery „The Employees” w warszawskim Studio Teatrgalerii, nawiązując przy tym do swojej interpretacji „Akropolis” Wyspiańskiego sprzed dekady w krakowskim Starym Teatrze.

„The Employees”, według powieści Olgi Ravn, z akcją osadzoną na statku kosmicznym zamieszkanym przez ludzi i humanoidy, było powrotem reżysera na polskie sceny po siedmiu latach tworzenia za granicą. Zresztą powrotem na chwilę, bo już następną premierę, „WoW – Word of Wirecard”, inspirowaną największym skandalem bankowym w historii Niemiec, zrealizował w monachijskiej Kammerspiele, a w najbliższych latach ma w planach tylko produkcje zagraniczne. Jest gwiazdą na Litwie, gdzie jego wileński „Lokis” (2017 r.), badający ciemną stronę ludzkiej natury, ma status kultowy. I na Łotwie, gdzie rekordy zdobytych nagród bije jego ubiegłoroczny „Rohtko” (koprodukcja Dailes teātris w Rydze i Teatru im. Kochanowskiego w Opolu, w przyszłym roku będzie pokazywana m.in. w paryskim Odeonie), przewrotny esej o roli oryginału i kopii w doświadczaniu sztuki, zachwycający precyzją prowadzenia wątków, aktorów, kamer i ekranów.

Łukasz Twarkowski jest samoukiem. Jeśli nie liczyć roku spędzonego jako wolny słuchacz w Akademii Teatralnej w Petersburgu i współpracy z Krystianem Lupą jako twórca filmów wideo do spektakli mistrza. Samodzielnie debiutował na początku poprzedniej dekady we wrocławskim Teatrze Polskim. Widzi się w roli „stroiciela”, podczas spektakli zaś zachowuje się bardziej jak dyrygent, nierzadko ekstatycznie tańczący pośród realizatorów. Ma 40 lat, pochodzi z Wrocławia.

***

Partnerem kategorii TEATR jest Miasto Białystok

Pozostali nominowani w kategorii teatr: Mateusz Pakuła, Katarzyna Szyngiera

***

Ponadto zgłoszeni zostali: Anka Herbut (dramatopisarka, dramaturżka), Julia Holewińska (dramatopisarka), Agnieszka Jakimiak i Mateusz Atman (reżyserka oraz scenograf i dramaturg), Katarzyna Kalwat (reżyserka), Ramona Nagabczyńska (choreografka, tancerka), Agnieszka Przepiórska (aktorka), Malina Prześluga (dramatopisarka), Michał Sufin (dramatopisarz, reżyser), Marta Szypulska (kostiumografka), Małgorzata Wdowik (reżyserka), Małgorzata Zawadzka (aktorka), Dawid Żakowski (reżyser, pedagog).

Oni nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (Mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (Onet.pl, „Newsweek”), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog „Książki na ostro”), Anna Marchewka (literaturoznawczyni i krytyczka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Katarzyna Niedurny (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza”, Podcast o teatrze), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza”, Radio Książki), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”), Anna Sańczuk/Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Wojciech Szot (blog „Zdaniem Szota”, „Gazeta Wyborcza”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi), Jacek Wakar (blog „Zdania Wakara”), Michał Walkiewicz (Filmweb.pl), Marcin „Flint” Węcławek (Interia.pl, CGM, blog „Raptus”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał R. Wiśniewski (Dwutygodnik.com), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury tygodnika POLITYKA.

Polityka 50.2023 (3443) z dnia 05.12.2023; Paszporty POLITYKI 2023; s. 81
Oryginalny tytuł tekstu: "Łukasz Twarkowski"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Wydania specjalne

Czego uczy nas pokolenie „zetek”

Łączą nas podobne potrzeby, wystarczy jedynie się wzajemnie wysłuchać – postuluje prof. Tomasz Sobierajski.

Grażyna Morek
09.02.2024
Reklama