Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Moraliści z Dramatycznego

Recenzja spektaklu: "Kto zabił Alonę Iwanowną?"

Jolanta Olszewska w „Zbrodni i karze” epoki Facebooka Jolanta Olszewska w „Zbrodni i karze” epoki Facebooka Jacek Domiński / Reporter
Jest lekko, świeżo, bezpretensjonalnie. Co pewien czas powraca jednak poważne pytanie o skuteczność działania: facebookowego i teatralnego.

Michał Kmiecik ma 20 lat, studiuje. Zadebiutował pół roku temu podczas Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu, gdzie wystawił swoją sztukę z członkami tamtejszej Akcji Lokatorów w obsadzie. Echa walki o prawa lokatorów można znaleźć także w spektaklu – wystawionym z grupą równie młodych co reżyser współpracowników na Małej Scenie Dramatycznego – Kto zabił Alonę Iwanowną?

Jedną z bohaterek jest Jolanta Brzeska, symbol walki o prawa lokatorów, której spalone ciało znaleziono w warszawskim lesie Kabackim. Są też obrońcy stołecznego Baru Prasowego. Obok nich swoje racje prezentują Raskolnikowowie naszych czasów: morderca Anders Breivik, Lars von Trier – reżyser, który w „Melancholii” zniszczył świat, a wcześniej ujawnił, że „rozumie nazistów”, oraz znany kamienicznik, który wykupuje domy, winduje czynsze, wyrzuca lokatorów i wynajmuje mieszkania komercyjnie. Spektakl Kmiecika to Facebook w realu. Scena jest wallem, na którym twórcy wieszają linki do najnowszych medialnych doniesień, wrzucają (świetnie odegrany przez Dariusza Niebudka) „filmik” z konferencji prasowej von Triera, prowokacyjne, politycznie niepoprawne komentarze – także do własnej sytuacji: studentów na śmieciowych umowach, aktorów dorabiających w telenowelach – i zabawne przeróbki powieści Dostojewskiego.

Jest lekko, świeżo, bezpretensjonalnie. Co pewien czas powraca jednak całkiem poważne pytanie o skuteczność działania: facebookowego i teatralnego. Kolejny, mocny głos polskiego teatru w temacie kryzysu, kolejny dowód na potęgę zespołu aktorskiego Teatru Dramatycznego, który świetnie odnajduje się w każdej stylistyce, oraz najciekawszy debiut ostatnich lat.

Kto zabił Alonę Iwanowną?, inspirowane „Zbrodnią i karą” Fiodora Dostojewskiego, reż. Michał Kmiecik, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Polityka 11.2012 (2850) z dnia 14.03.2012; Afisz. Premiery; s. 85
Oryginalny tytuł tekstu: "Moraliści z Dramatycznego"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Mamy wysyp dorosłych z diagnozami spektrum autyzmu. Co to mówi o nich i o świecie?

Przez ostatnich pięć lat diagnoz autyzmu w Polsce przybyło o 100 proc. Odczucie ulgi z czasem uruchamia się u niemal wszystkich, bo prawie u wszystkich diagnoza jest jak przełącznik z trybu chaosu na wyjaśnienie, porządek. A porządek w spektrum zazwyczaj się ceni.

Joanna Cieśla
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną