Kultura

Oscary 2018: „Kształt wody” najlepszym filmem roku

Twórcy filmu „Kształt wody” Twórcy filmu „Kształt wody” Lucas Jackson / Forum
Statuetkę za najlepszy film odebrali w tym roku twórcy „Kształtu wody”, opowieści o wykluczeniu.
Kadr z filmu „Kształt wody”materiały prasowe Kadr z filmu „Kształt wody”

Za nami 90. gala wręczania Oscarów, najważniejszych nagród w kinematografii. Jubileuszowa ceremonia odbyła się później niż zwykle ze względu na igrzyska w Pjongczangu. Imprezę w Dolby Theatre w Los Angeles poprowadził, tak jak przed rokiem, showman Jimmy Kimmel.

Najważniejszą statuetkę wieczoru – za najlepszy film – odebrali twórcy „Kształtu wody”, zdobywcy w sumie czterech Oscarów (film, reżyseria, muzyka, scenografia). Guillermo del Toro był czterokrotnie nominowany za reżyserię, Oscara otrzymał po raz pierwszy. „Jestem imigrantem, jak wielu z was – mówił. – Od 25 lat mieszkam w kraju, który należy tylko do nas, rozsianych po całym świecie. Jedną z najważniejszych rzeczy, które robi sztuka, to wykreślanie tych jasno wytyczonych linii”. „Kształt wody” jest osadzoną w latach 60. opowieścią o wykluczeniu, funkcjonowaniu poza marginesem akceptacji. Elisa (w tej roli Sally Hawkins, bez Oscara za pierwszoplanową rolę kobiecą) jest niema, pracuje w tajnej bazie wojskowej w Baltimore. Zaprzyjaźnia się z potworem sprowadzonym do laboratorium z Ameryki Południowej i przeznaczonym do badań naukowych. Elisa próbuje go ocalić.

Trzy Oscary wywalczył film „Dunkierka”, zdobywając statuetki wyłącznie w kategoriach technicznych (montaż filmu, dźwięk i montaż dźwięku). „»Dunkierka« to najniezwyklejszy film, nad którym pracowałem” – mówił odpowiedzialny za montaż Lee Smith.

Nie wszystkie techniczne nagrody trafiły rzecz jasna do twórców „Dunkierki”. Statuetkę za zdjęcia odebrał Roger Deakins za film „Blade Runner 2049”, już czternastokrotnie nominowany do tej nagrody.

Oscary za scenariusze otrzymali Jordan Peele (scenariusz oryginalny do filmu „Uciekaj”) i James Ivory (scenariusz adaptowany do filmu „Tamte dni, tamte noce” na podstawie książki Andrégo Acimana). „Pierwsza zasada pisania scenariusza: pozostawać wiernym oryginałowi” – mówił Ivory, autor scenariuszy do takich arcydzieł kina jak „Pokój z widokiem” czy „Maurycy”. „Dwadzieścia razy siadałem do tego scenariusza, film wydawał mi się niemożliwy” – powiedział z kolei Jordan Peele.

Dla kilku twórców Oscary były ukoronowaniem dotychczasowej kariery. Dlatego w kategoriach aktorskich zwyciężyli faworyci. Gary Oldman odebrał statuetkę za rolę Winstona Churchilla w filmie „Czas mroku” (wcześniej nominowany za rolę w filmie „Szpieg”). Frances McDormand („Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”), nominowana pięciokrotnie, Oscara otrzymała po raz drugi. „Jeśli się przewrócę, to podnieście mnie, bo mam coś do powiedzenia” – mówiła McDormand. I zaapelowała: „Chciałabym, żeby wstały wszystkie kobiety nominowane w każdej kategorii”. Aktorka oddała tak hołd twórczyniom kina, podkreślając ich znaczenie. To najciekawsze wystąpienie wieczoru, zważywszy że ceremonia była zachowawcza i poprawna, z niewieloma odniesieniami do bieżących wydarzeń w scenariuszu (skromny akcent dotyczył akcji #MeToo).

Zaskoczyły za to wyróżnienia muzyczne, zwłaszcza dla najlepszej piosenki. Statuetkę odebrali wykonawcy utworu „Remember Me” z filmu „Coco”, przebojowego, ale niespecjalnie przejmującego. „Oscary, przy całej swej siermiędze i oczywistościach, są w tym roku ciekawe, bo mogą ponad dotychczasową miarę wypromować dwa poważne nazwiska z kręgu ciekawej sceny muzycznej ostatnich lat” – komentował na swoim blogu Bartek Chaciński. Tych nazwisk (Jonny Greenwood i Sufjan Stevens) jednak nie nagrodzono.

Polska też miała szansę na statuetkę – spektakularna animacja „Twój Vincent” w reżyserii Doroty Kobieli przegrała w konkurencji z filmem „Coco” w kategorii „najlepszy pełnometrażowy film animowany”. Widowisko „Coco” Lee Unkricha i Adriana Moliny uchodziło za faworyta jako opowieść o inicjacji, rodzinie i młodzieńczym buncie, opowiedziana w klasycznym pixarowskim stylu.

Film „Coco” otrzymał w sumie dwie statuetki. Tak samo jak „Blade Runner 2049”, „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri” i „Czas mroku”.

Pełna lista nagrodzonych Oscarami

FILM: „Kształt wody”
Pozostałe nominacje: „Czas mroku”, „Czwarta władza”, „Dunkierka”, „Lady Bird”, „Nić widmo”, „Tamte dni, tamte noce”, „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, „Uciekaj!”

REŻYSER: Guillermo del Toro („Kształt wody”)
Pozostali nominowani: Christopher Nolan („Dunkierka”), Greta Gerwig („Lady Bird”), Paul Thomas Anderson („Nić widmo”), Jordan Peele („Uciekaj!”)

AKTOR PIERWSZOPLANOWY: Gary Oldman („Czas mroku”)
Pozostali nominowani: Daniel Day-Lewis („Nić widmo”), Denzel Washington („Romans J. Israel Esquire”), Timothée Chalamet („Tamte dni, tamte noce”), Daniel Kaluuya („Uciekaj!”)

AKTORKA PIERWSZOPLANOWA: Frances McDormand („Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”)
Pozostałe nominowane: Meryl Streep („Czwarta władza”), Margot Robbie („Jestem najlpesza. Ja, Tonya”), Sally Hawkins („Kształt wody”), Saoirse Ronan („Lady Bird”)

AKTOR DRUGOPLANOWY: Sam Rockwell („Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”)
Pozostali nominowani: Richard Jenkins („Kształt wody”), Willem Dafoe („Florida Project”), Woody Harrelson („Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”), Christopher Plummer („Wszystkie pieniądze świata”)

AKTORKA DRUGOPLANOWA: Allison Janney („Jestem najlepsza. Ja, Tonya”)
Pozostałe nominowane: Octavia Spencer („Kształt wody”), Laurie Metcalf („Lady Bird”), Mary J. Blige („Mudbound”), Lesley Manville („Nić widmo”)

SCENARIUSZ ORYGINALNY: „Uciekaj!”
Pozostałe nominacje: „I tak cię kocham”, „Kształt wody”, „Lady Bird”, „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

SCENARIUSZ ADAPTOWANY: „Tamte dni, tamte noce”
Pozostałe nominacje: „Disaster Artist”, „Gra o wszystko”, „Logan: Wolverine”, „Mudbound”

FILM NIEANGLOJĘZYCZNY: „Fantastyczna kobieta”
Pozostałe nominacje: „Dusza i ciało”, „L′insulte”, „Niemiłość”, „The Square”

DOKUMENT: „Ikar”
Pozostałe nominacje: „Abacus: Small Enough to Jail”, „Ostatni w Aleppo”, „Strong Island”, „Visages, Villages”

ANIMACJA: „Coco”
Pozostałe nominacje: „Dzieciak rządzi”, „Fernando”, „The Breadwinner”, „Twój Vincent”

PIOSENKA: Miguel (XVII) i Natalia Lafourcade, „Remember Me” („Coco”)
Pozostałe nominacje: Keala Settle z obsadą filmu, „This Is Me” („Król rozrywki”), Andra Day i Common, „Stand Up For Something” („Marshall”), Mary J. Blige, „Mighty River” („Mudbound”), Sufjan Stevens, „Mystery of Love” („Tamte dni, tamte noce”)

MUZYKA: „Kształt wody”
Pozostałe nominacje: „Dunkierka”, „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi”, „Nić widmo”, „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

ZDJĘCIA: „Blade Runner 2049”
Pozostałe nominacje: „Czas mroku”, „Dunkierka”, „Kształt wody”, „Mudbound”

MONTAŻ: „Dunkierka”
Pozostałe nominacje: „Baby Driver”, „Jestem najlepsza. Ja, Tonya”, „Kształt wody”, „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

EFEKTY SPECJALNE: „Blade Runner 2049”
Pozostałe nominacje: „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi”, „Kong: Wyspa Czaszki”, „Strażnicy Galaktyki vol. 2”, „Wojna o planetę małp”

DŹWIĘK: „Dunkierka”
Pozostałe nominacje: „Baby Driver”, „Blade Runner 2049”, „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi”, „Kształt wody”

MONTAŻ DŹWIĘKU: „Dunkierka”
Pozostałe nominacje: „Baby Driver”, „Blade Runner 2049”, „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi”, „Kształt wody”

SCENOGRAFIA: „Kształt wody”
Pozostałe nominacje: „Blade Runner 2049”, „Czas mroku”, „Dunkierka”, „Piękna i Bestia”

KOSTIUMY: „Nić widmo”
Pozostałe nominacje: „Czas mroku”, „Kształt wody”, „Piękna i Bestia”, „Powiernik królowej”

CHARAKTERYZACJA: „Czas mroku”
Pozostałe nominacje: „Cudowny chłopak”, „Powiernik królowej”

FILM KRÓTKOMETRAŻOWY: „The Silent Child”
Pozostałe nominacje: „DeKalb Elementary”, „My Nephew Emmett”, „My wszyscy”, „The Eleven O′Clock”

DOKUMENT KRÓTKOMETRAŻOWY: „Heaven Is A Traffic Jam on the 405”
Pozostałe nominacje: „Edith+Eddie”, „Heroine”, „Knife Skills”, „Traffic Stop”

ANIMOWANY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY: „Dear Basketball”
Pozostałe nominacje: „Garden Party”, „Lou”, „Negative Space”, „Revolting Rhymes Part One”

Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Wyjątkowo długie wolne po Nowym Roku. Rodzice oburzeni. Dla szkół to konieczność

Jeśli ktoś się oburza, że w szkołach tak często są przerwy w nauce, niech zatrudni się w oświacie. Już po paru miesiącach będzie się zarzekał, że rzuci tę robotę, jeśli nie dostanie dnia wolnego ekstra.

Dariusz Chętkowski
04.12.2024
Reklama