Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Paweł Maślona

Nominacja w kategorii Film: Paweł Maślona

Paweł Maślona Paweł Maślona Leszek Zych / Polityka
Do kina Paweł Maślona wrócił niespodziewanie, mierząc się z wyzwaniami stawianymi przez wymogi widowiska historycznego.
„Kos”.materiały prasowe „Kos”.
Partner kategorii:materiały prasowe Partner kategorii:
.Polityka .
.Polityka .

Reżyser i scenarzysta (ur. 1983 r.). Ukończył politologię na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Wcześniej dał się poznać jako aktywny uczestnik amatorskiego klubu filmowego Groteska w rodzinnym Kędzierzynie-Koźlu. Doświadczenie filmowe zdobywał na planie „Chrztu” Marcina Wrony, gdzie był asystentem reżysera. Później został także współscenarzystą „Demona”. Jego praca dyplomowa „Magma” – o sfrustrowanym sprzedawcy mebli – zdobyła główną nagrodę na Palm Springs ShortFest oraz główną nagrodę w Konkursie Młodego Kina podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Inna szkolna etiuda Maślony, „Zaćmienie”, o trudnej relacji między młodym mężczyzną a zniedołężniałym ojcem, otrzymała wyróżnienie za reżyserię w Szanghaju, a „Tylko dla obłąkanych” wygrała konkurs filmów studenckich w Monachium. Po rozedrganym „Ataku paniki”, pełnometrażowym debiucie fabularnym nominowanym do Paszportu POLITYKI w 2017 r., Maślona razem z Mikołajem Lizutem współreżyserował serial „Pisarze”. Do kina wrócił niespodziewanie, mierząc się z wyzwaniami stawianymi przez wymogi widowiska historycznego.

„Kos” to obraz skłóconej, targanej nienawiścią XVIII-wiecznej Rzeczpospolitej rozpadającej się po drugim rozbiorze. Bohaterem filmu jakby rozpiętego między biegunami wajdowskiego wizjonerstwa i brutalnej ironii spod znaku Tarantino jest powracający z Ameryki Tadeusz Kościuszko. Reżyser rzucił tym filmem na kolana ostatni festiwal w Gdyni, zdobywając Złote Lwy. Mało kto w polskim kinie umie opowiadać tak sprawnie, nowatorsko, światowo – nie dystansując się zarazem od tematów polskich. Maślona odważył się odejść od stereotypowo szkicowanego bohatera narodowego, nie zrobił patriotycznego eposu „Bitwa pod Racławicami”. „Mistrzowsko poprowadził aktorów, zapanował nad przestrzenią, rytmem, audiosferą jak najwięksi twórcy Hollywoodu” – zachwycał się jeden z nominujących, prof. Rafał Syska. „»Kos« więcej mówi o naszym stosunku do polityki, władzy, wolności, społecznych nierówności niż niejeden współczesny film” – wtórowała mu Barbara Hollender. Wielkie wrażenie, jakie wywiera film, dowcipnie podsumował Łukasz Maciejewski, pisząc, że na tle ponurych i dętych historycznych kolubryn łotrzykowska opowieść o Kościuszce wygląda jak kolorowy słonik w biało-czerwonym składzie porcelany.

***

Partnerem kategorii FILM jest Województwo Kujawsko-Pomorskie

Pozostali nominowani w kategorii film: Nina Lewandowska i Kamila Tarabura, DK Welchman

***

Ponadto zgłoszeni zostali: Olga Chajdas, Grzegorz Dębowski, Lena Góra, Maciej Hamela, Kuba Mikurda, Maria Kowalska, Eryk Kulm, Anna Maliszewska, Alin Szewczyk, Mateusz Więcławek.

Oni nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (Mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (Onet.pl, „Newsweek”), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog „Książki na ostro”), Anna Marchewka (literaturoznawczyni i krytyczka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Katarzyna Niedurny (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza”, Podcast o teatrze), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza”, Radio Książki), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”), Anna Sańczuk/Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Wojciech Szot (blog „Zdaniem Szota”, „Gazeta Wyborcza”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi), Jacek Wakar (blog „Zdania Wakara”), Michał Walkiewicz (Filmweb.pl), Marcin „Flint” Węcławek (Interia.pl, CGM, blog „Raptus”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał R. Wiśniewski (Dwutygodnik.com), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury tygodnika POLITYKA.

Polityka 50.2023 (3443) z dnia 05.12.2023; Paszporty POLITYKI 2023; s. 79
Oryginalny tytuł tekstu: "Paweł Maślona"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Wydania specjalne

Czego uczy nas pokolenie „zetek”

Łączą nas podobne potrzeby, wystarczy jedynie się wzajemnie wysłuchać – postuluje prof. Tomasz Sobierajski.

Grażyna Morek
09.02.2024
Reklama