Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Mrożek jak z kabaretonu

Recenzja spektaklu: „Karnawał, czyli pierwsza żona Adama”, reż. Jarosław Gajewski

Piotr Cyrwus, Marta Dąbrowska i Rafał Królikowski w nowej sztuce Mrożka. Piotr Cyrwus, Marta Dąbrowska i Rafał Królikowski w nowej sztuce Mrożka. Paweł Chara / materiały prasowe
Całość to skrzyżowanie teatrzyku świetlicowego z telewizyjnym kabaretonem pod hasłem „Polak na wakacjach all inclusive”. Żenada.

Pierwsza sztuka Mrożka, napisana po dojściu autora do zdrowia po przebytym udarze mózgu, nie jest dziełem wybitnym. Oto odbywa się karnawał w czerwcu, urządzony w rajskim ogrodzie z pensjonatem przez Szatana i jego pomocników – kelnerów i ludzi teatru jednocześnie, na który zjeżdżają Adam z Ewą, Lilith, czyli tytułowa pierwsza żona praojca gatunku ludzkiego, stary Goethe z młodą Margheritą oraz Prometeusz i Biskup. Motywem sztuki jest „tajemnica płci”, która polega na tym, że wszyscy wszystkich zdradzają, a pożądanie i wydolność seksualna są sprężyną nakręcającą mechanizm świata. Utrata sił witalnych to początek umierania, o czym dobrze wie Goethe, który próbuje wytargować od Szatana jakąś magiczną viagrę. Wszystko to razem jest monotonne i przegadane, raczej rodzaj szarady niż materiał na dobry spektakl. Jednak jest coś, co tę szaradę ocala: postać Goethego buntującego się przeciw niedoskonałości stworzenia, niepotrafiącego się pogodzić ze starością i koniecznością odejścia, pokrywającego rozpacz autoironią.

Jeśli tekst Mrożka dawał jakąkolwiek szansę na spektakl na przynajmniej przyzwoitym poziomie, Jarosław Gajewski i aktorzy Polskiego ją zmarnowali. Mężczyźni są tu głupi i nadęci, a kobiety głupie, wulgarne i rozwiązłe, co podkreślają wiciem się i łapaniem za krocze. Całość to skrzyżowanie teatrzyku świetlicowego z telewizyjnym kabaretonem pod hasłem „Polak na wakacjach all inclusive”. Żenada.

Sławomir Mrożek, Karnawał, czyli pierwsza żona Adama, reż. Jarosław Gajewski, Teatr Polski w Warszawie

Polityka 26.2013 (2913) z dnia 25.06.2013; Afisz. Premiery; s. 75
Oryginalny tytuł tekstu: "Mrożek jak z kabaretonu"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Mamy wysyp dorosłych z diagnozami spektrum autyzmu. Co to mówi o nich i o świecie?

Przez ostatnich pięć lat diagnoz autyzmu w Polsce przybyło o 100 proc. Odczucie ulgi z czasem uruchamia się u niemal wszystkich, bo prawie u wszystkich diagnoza jest jak przełącznik z trybu chaosu na wyjaśnienie, porządek. A porządek w spektrum zazwyczaj się ceni.

Joanna Cieśla
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną