Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Wystawy

Barok XXI wieku

Recenzja wystawy: „Ignacy Czwartos. Malarz polski”

Ignacy Czwartos, „Czwórka” z cyklu „Żołnierze wyklęci”, 2018 r. Ignacy Czwartos, „Czwórka” z cyklu „Żołnierze wyklęci”, 2018 r. Weronika Bilska / materiały prasowe
Malarstwo Czwartosa to kontemplacyjno-erudycyjna odpowiedź na czasy, w których obie te ludzkie właściwości pozostają w zaniku.

Malarstwo Czwartosa przypomina mi niekiedy słynny wehikuł Pana Samochodzika: pod staroświecką karoserią krył się sportowy silnik z ferrari. Nadwozie to w tym przypadku artystyczna forma. Widać w niej wyraźny wpływ mistrza i nauczyciela Jerzego Nowosielskiego, poetyckie echa wschodnich ikon, wyraźną fascynację dekoracyjnym barokowym konterfektem, odwołania do Andrzeja Wróblewskiego (szczególnie cyklu „Rozstrzelań”), ale i nawiązania do Pieta Mondriana czy Kazimierza Malewicza. Ograniczona paleta chłodnych barw, elegancja, hieratyczny, nieco rytualny, ale i podniosły sposób przedstawiania ludzkich sylwetek. I do tego wyraźna słabość do stosowania symboli, alegorii, zanurzonych gdzieś w historii tekstów kultury. 

Ignacy Czwartos. Malarz polski, Muzeum Współczesne we Wrocławiu, do 29 kwietnia

Polityka 9.2019 (3200) z dnia 26.02.2019; Afisz. Premiery; s. 70
Oryginalny tytuł tekstu: "Barok XXI wieku"
Reklama