Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Ludzie i style

Kilka porad, jak uniknąć inwigilacji w sieci (po wprowadzeniu noweli policyjnej)

. . Jürgen Telkmann / Flickr CC by 2.0
Jakie instalować aplikacje, jak korzystać z wyszukiwarki i jakie hasła wybierać, żeby nie dać się inwigilować służbom? Oto kilkanaście wskazówek opracowanych przez prof. Dariusza Jemielniaka.

Uchwalona 15 stycznia nowelizacja ustawy o policji wprowadza szereg nowych zasad tak zwanej kontroli operacyjnej, prowadzonej przez służby specjalne i policję. Zakres sytuacji, w których służby mogą uzyskiwać informacje o internautach, jest bardzo szeroki.

W jaki sposób zabezpieczyć się przed inwigilacją służb, jakich aplikacji używać i jakich środków bezpieczeństwa przestrzegać – te wszystkie informacje znajdziemy w poradniku dla internautów, który przygotował prof. Dariusz Jemielniak, znany i zaangażowany wikipedysta.

„Większość z nas nie ma głowy, doświadczenia i czasu, aby wczytywać się w detale techniczne i samodzielnie wybierać aplikacje. Niniejszy krótki poradnik wskazuje na subiektywnie wybrane najlepsze aplikacje, których użycie znacznie utrudni inwigilację nietargetowaną (tj. np. masowy podsłuch rozmów i SMS-ów, bez koncentrowania się na konkretnej osobie)” – pisze we wstępie do poradnika prof. Jemielniak. Przytaczamy jego porady.

Kilka ogólnych „dobrych praktyk”:
1. Nie należy otwierać niezapowiedzianych załączników i podejrzanych linków, zwłaszcza od mniej znanych osób
2. Nie należy instalować zbędnych aplikacji od niezaufanych producentów
3. Należy unikać używania pendrive’ów USB, a komputer i telefon trzeba wyposażyć w aktualne oprogramowanie antywirusowe
4. Nie należy używać tych samych haseł do różnych serwisów. Decydując się na hasło, należy wybierać kombinacje liter (mały i dużych), cyfr i znaków specjalnych.

Prof. Jemielniak podpowiada na przykład, żeby wybrać zwrotkę z ulubionej piosenki i jakoś ją uwikłać w nasze hasło. Dla przykładu: „Świat nie wierzy łzom, w życiu tak już jest” po przekształceniu w hasło wyglądałoby tak: „Snw1wztjJ!

Reklama